MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ważne słowa Rzecznika Praw Dziecka: „Oceny nie świadczą o wartości dziecka ani o jego potencjale”

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Monika Horna-Cieślak, Rzecznik Praw Dziecka, wystąpiła z ważnym apelem skierowanym do przedsiębiorców. Chodzi o to, by nie organizować promocji w nagrodę za wysokie oceny lub czerwony pasek na świadectwie. „Oceny nie świadczą o wartości dziecka ani o jego potencjale” – czytamy w piśmie.

Spis treści

„Nie” dla nagród za czerwone paski

Rzecznik Praw Dziecka wystosował pismo, w którym zwraca się do przedsiębiorców, przedstawicieli sieci handlowych oraz właścicieli sklepów z prośbą o nieorganizowanie promocji, które uwzględniają rabaty za oceny czy świadectwa z czerwonym paskiem.

– Oceny nie świadczą o wartości dziecka ani o jego potencjale. Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny. Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach. Wiele czynników wpływa na wyniki dzieci w nauce, w tym m.in.: sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne, dostęp do odpowiednich zasobów edukacyjnych, a także indywidualne tempo rozwoju. Dlatego też koncentrowanie się na ocenach, jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia
niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników – czytamy.

– Każde dziecko zasługuje na uznanie i wsparcie, niezależnie od ocen, które otrzymuje w szkole. Zachęcamy więc do promowania równości i wspierania wszystkich uczniów i uczennic, tak aby każdy mógł czuć się doceniony i wartościowy, bez względu na swoje wyniki w nauce. W związku z powyższym, uprzejmie prosimy o rozważenie odstąpienia od tego – wyjaśnia Monika Horna-Cieśla.

Monika Horna-Cieśla zwraca uwagę na to, by nie definiować dzieci poprzez oceny, które uzyskały na świadectwie szkolnym oraz nie dzielić ich na „lepsze” i „gorsze”. Akcje promocyjne, które są nagrodą za wysokie wyniki w nauce są zdaniem Rzecznika Praw Dziecka niewłaściwe. Naruszają nie tylko szerokorozumiane prawa konsumenta oraz wolność konsumencką, a także nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka i Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Dyskusja o świadectwach trwa

Walka o jak najlepsze oceny i najwyższą średnią wciąż trwa. Niestety często odbywa się kosztem zdrowia i relacji. Zdarza się, że uczniowie po latach żałują tego, że uparcie walczyli o jak najwyższe oceny, bo w efekcie wcale nie zapewniły im one życiowego sukcesu. Taka dyskusja pojawiła się również przy okazji pomysłu Gabrieli Olszowskiej, małopolskiej kurator oświaty, by świadectwa były rozdawane tylko na zakończenie danego etapu edukacyjnego. Pojawiły się wówczas komentarze o trudnych przeżyciach związanych z dążeniem do bycia najlepszym:

– Jestem więźniem pasków… całą przygodę edukacyjną poświęciłam temu, aby zawsze mieć czerwony pasek na świadectwie.
Czy było warto???
Nie…
Nie było to warte nerwów, płaczu i nieprzespanych nocy.
Nic mi to w życiu nie dało…
Gdybym cofnęła czas poświeciłabym się tylko przedmiotom, które uwielbiam i są mi potrzebne.
Czekam na zmiany w tym naszym systemie… aby przyszłe pokolenie wiedziało, że jest wartościowe bez jakiegoś kolorowego czegoś na świadectwie – pisze użytkowniczka Facebooka.

Warto zatem na chwilę zatrzymać się w tym biegu po oceny i zastanowić się, po co to robimy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ważne słowa Rzecznika Praw Dziecka: „Oceny nie świadczą o wartości dziecka ani o jego potencjale” - Strefa Edukacji

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna