Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wywóz śmieci. Złóż deklarację do piątku

Helena Wysocka [email protected]
Deklaracje należy złożyć do piątku
Deklaracje należy złożyć do piątku sxc.hu
Do piątku właściciele posesji muszą złożyć deklaracje, które będą podstawą do naliczenia opłat za wywóz śmieci. Wobec tych, którzy obowiązku nie dopełnią zostanie wszczęte postępowanie administracyjne.

- Nikt nie uniknie opłat - mówi Dariusz Przybysz, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Urzędu Miejskiego w Suwałkach. - A postępowanie wiąże się z dodatkowymi utrudnieniami.

Choćby takimi, że trzeba będzie składać wyjaśnienia.

Segregujesz? Płacisz mniej.

Od lipca za wywóz nieczystości będzie odpowiadał samorząd. W drodze przetargu wyłoni firmę, która wywiezie odpady z określonego sektora. W Suwałkach zostały wydzielone trzy rejony. Przetargi na wywożenie śmieci mają być rozstrzygnięte do 22 maja. O zlecenie przypuszczalnie będzie rywalizować osiemnaście firm, bo tyle zarejestrowało się w ratuszu.

Decyzją rady miasta opłaty będą pobierane od gospodarstwa. Właściciele prywatnych posesji zapłacą 39 złotych, lokatorzy domów wielorodzinnych - 19 zł. Ci pierwsi muszą do 17 maja złożyć deklaracje w których należy podać, ile gospodarstw prowadzonych jest na danej posesji. Od tej liczby będzie zależała wysokość opłaty. A także od tego, czy będziemy odpady segregować, czy nie. Podana wyżej stawka dotyczy tej pierwszej opcji. Za wymieszane odpady właściciele domów jednorodzinnych zapłacą 58 złotych miesięcznie.

- W nowym systemie nie ma miejsca na dyskusje dotyczące ilości wytwarzania śmieci - przypomina naczelnik Przybysz. - Niezależnie od tego, czy firma będzie zabierała jeden pojemnik, czy pięć opłata będzie taka sama.

Rozmówca przyznaje, że już otrzymuje pisma mieszkańców, którzy nie zgadzają się na ustalone stawki.

- W takich sytuacjach także będą postępowania administracyjne - zapowiada.

Deklaracje "śmieciowe" można pobrać ze strony urzędu miasta. Po wypełnieniu dokument należy dostarczyć do ratusza, albo przesłać na jego adres. Dodajmy, że do tej pory uczyniło tak zaledwie 2 spośród 5 tysięcy gospodarstw.

Tam nikt nie mieszka!

Lokatorzy domów wielorodzinnych nie muszą składać żadnych dokumentów. Wyręczyli ich w tym zarządcy.

- Deklaracje dotyczące zarówno liczby gospodarstw, jak i pracowników firm wynajmujących lokale użytkowe już przekazaliśmy - mówi Jan Wiszniewski, wiceprezes Suwalskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Suwałkach. - Oczywiście, deklarujemy, że nasi lokatorzy będą segregowali odpady.

Nie oznacza to jednak, że nie będzie żadnych problemów. Choćby takich, co zrobić z lokalami, których nikt nie zamieszkuje.

- Oświadczenia takiej treści już otrzymujemy od właścicieli mieszkań - dodaje wiceprezes. - Uchwała rady nie precyzuje, co w takich przypadkach. Co dalej? Przekażemy dokumenty do ratusza.

Komornik zapuka do drzwi

Właściciele posesji mogą uiszczać opłaty raz na kwartał, tak jak podatek od nieruchomości. Pierwszy rachunek, za trzy miesiące, trzeba zapłacić do połowy września. Kolejny - do połowy grudnia. Właściciele i najemcy lokali w budynkach wielorodzinnych natomiast będą płacili tak, jak do tej pory, czyli na koniec każdego miesiąca. Pierwszy rachunek zapłacą więc na koniec lipca. Spółdzielnia natomiast przekaże na konto ratusza pieniądze raz na kwartał.

- Będziemy musieli zapłacić także za tych, którzy uchylają się od obowiązku - dodaje J. Wiszniewski.
Zarówno władze miasta, jak i spółdzielni zapowiadają, że dłużników będą ścigać na drodze sądowej, a egzekucję zlecać komornikom.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna