Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za nami Światowy Dzień Walki z Depresją. Potrzebujesz wsparcia? Poznaj najlepszych specjalistów w województwie podlaskim

Robert Borowy
Robert Borowy
Dziś Światowy Dzień Walki z Depresją. Poznaj najlepiej ocenianych specjalistów z regionu.
Dziś Światowy Dzień Walki z Depresją. Poznaj najlepiej ocenianych specjalistów z regionu. freepik.com
W ramach Światowego Dnia Walki z Depresją, który odbywał się 23 lutego przedstawiamy najlepiej ocenianych specjalistów w województwie podlaskim według strony znanylekarz.pl. Na szczęście społecznie staje się to coraz mniejszym tematem tabu. Nie bój się prosić o pomóc, a przede wszystkim mówić o swoich uczuciach.

Poznaj najlepszych specjalistów, którzy będą na wyciągnięcie ręki w momentach kryzysu w województwie podlaskim. Lista stworzona jest dzięki pozytywnym opiniom pacjentów korzystających z usługi znanylekarz.pl. Sprawdź galerię zdjęć, nie bój się prosić o pomoc.

Czym jest depresja?

Depresja jest rodzajem zaburzeń psychicznych, rozumianych w terminologii psychiatrycznej jako grupa zespołów objawów depresyjnych występujących w przebiegu chorób afektywnych, nazywanych także zaburzeniami afektywnymi lub zaburzeniami nastroju.

Objawia się głównie obniżeniem nastroju, zmniejszeniem energii i aktywności oraz zainteresowań. Zaburzenia te dotykają 5–17% osób w populacji ogólnej i mogą mieć różne nasilenie, od łagodnego do ciężkiego, z możliwością wystąpienia objawów psychotycznych w najcięższych przypadkach​​.

Epizod depresyjny charakteryzuje się obniżonym nastrojem, utratą zainteresowań lub przyjemności z czynności, które wcześniej sprawiały przyjemność, spadkiem poczucia własnej wartości, myślami o śmierci lub samobójstwie, trudnościami w koncentracji, zaburzeniami snu, zmianami apetytu oraz dobowymi wahania nastroju.

Depresja może też mieć różne stopnie nasilenia, od lekkich form, które utrudniają, ale nie uniemożliwiają wykonywania codziennych czynności, do ciężkich, które mogą praktycznie uniemożliwić normalne funkcjonowanie​ Zdrowie psychiczne nie oznacza zatem jedynie braku chorób. Przejawia się również w:

  • poczuciu własnej wartości
  • zdolności do własnego rozwoju
  • odpowiedzialności za swoje życie (decyzje, trudności, sukcesy)
  • zaangażowaniu w życie społeczne, pracę, związek.

Jak dbać o zdrowie psychiczne?

Dbanie o zdrowie psychiczne jest równie ważne jak dbanie o zdrowie fizyczne. Oto kilka sposobów, jak można o nie dbać:

  1. Regularna aktywność fizyczna - Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają kondycję fizyczną, ale także mogą poprawić nastrój i zmniejszyć objawy depresji i lęku.
  2. Zdrowa dieta - Zbilansowana dieta bogata w składniki odżywcze wspomaga funkcjonowanie mózgu i ogólne samopoczucie.
  3. Dobra jakość snu - Dostateczna ilość snu jest kluczowa dla zdrowia psychicznego. Należy dążyć do regularnych godzin snu i dbać o higienę snu.
  4. Zarządzanie stresem - Techniki relaksacyjne takie jak medytacja, jogę, głębokie oddychanie mogą pomóc w radzeniu sobie ze stresem.
  5. Budowanie relacji - Wsparcie ze strony rodziny, przyjaciół czy wspólnoty ma duży wpływ na zdrowie psychiczne. Warto utrzymywać relacje i otwierać się na wsparcie.
  6. Profesjonalna pomoc - W przypadku trwających problemów psychicznych, ważne jest, by szukać pomocy profesjonalistów takich jak psychologowie czy psychiatrzy.

Kiedy zasięgnąć wsparcia specjalisty?

Każdy z nas zmaga się czasami z obniżeniem nastroju. Jednak nie bagatelizuj tego stanu i zacznij działać, jeśli:

  • objawy utrzymują się długo i zwiększa się ich nasilenie
  • masz problemy ze snem, apetytem
  • czujesz niepokój i rozdrażnienie
  • masz trudności z podejmowaniem decyzji i wykonywaniem codziennych obowiązków.

Gdzie zasięgnąć wsparcia specjalisty?

Zgłoś się bezpośrednio do poradni zdrowia psychicznego – do psychologa lub do psychiatry. Specjalista pomoże Ci we wdrożeniu odpowiedniej profilaktyki oraz przedstawi rozwiązania dostosowane do twojej sytuacji.

Telefony wsparcia

Jeśli potrzebujesz wsparcia w związku ze zdrowiem psychicznym lub szukasz odpowiedzi na pytania dotyczące swoich emocji lub zachowań, możesz też skorzystać z telefonów wsparcia:

  • 800 70 2222 - linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego fundacji ITAKA. Numer czynny całodobową i bezpłatny dla osób dzwoniących.
  • 22 594 91 00 - Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, czynny w każdą środę – czwartek od 17.00 do 19.00, koszt połączenia jak na numer stacjonarny.
  • 116 123 - Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny poniedziałek-piątek od 14:00-22:00, połączenie bezpłatne.
  • 116 111 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę.

Uzyskasz tam fachową pomoc psychologiczną. Po drugiej stronie są życzliwe osoby, które znają się na problemach psychicznych i wiedzą, jak ci pomóc.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna