Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy na Wielkanoc. Na świętaplanujemy więcej wydać. Częściej niż rok temu klienci, także podlascy, będą szukać promocji

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Jest lepiej niż rok temu. Polacy na wielkanocne zakupy spożywcze wydadzą średnio 300-400 zł, czyli więcej niż rok temu. Sytuację mogą jednak zmienić nowe obostrzenia.
Jest lepiej niż rok temu. Polacy na wielkanocne zakupy spożywcze wydadzą średnio 300-400 zł, czyli więcej niż rok temu. Sytuację mogą jednak zmienić nowe obostrzenia. MondayNews
W tym roku konsumenci przeważnie wydadzą na wielkanocne zakupy spożywcze 300-400 zł. W zeszłym roku świąteczny koszyk Polaków był nieco tańszy, a teraz więcej z nas chce kupować głównie w promocjach. Poza tym więcej konsumentów, także z Podlaskiego, pójdzie do sklepu z gotową listą zakupów. Taki jest wynik badania "Intencje zakupowe Polaków - Wielkanoc 2020 vs 2021".

Z raportu wynika też, że najważniejsza dla klientów jest cena, a potem jakość i promocja. Natomiast na dalszych miejscach znalazły się: dostępność towaru i jego marka oraz opinie rodziny czy znajomych, a zestawienie zamyka reklama produktów.

- Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego podczas pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze wydatki na towary nieżywnościowe i usługi, zaś zamknięte restauracje i wzrost cen niektórych produktów sprzyjają podnoszeniu wartości zakupów – tłumaczy Mariusz Dziwulski z Zespołu Analiz Sektorowych Banku PKO BP.

Czytaj również: Podpis Fotka Jest lepiej niż rok temu. Polacy na wielkanocne zakupy spożywcze wydadzą średnio 300-400 zł, czyli więcej niż rok temu. Sytuację mogą jednak zmienić nowe obostrzenia.

Ekonomista Marek Zuber przekonuje, że nastroje konsumentów są złe. Polacy widzą, że wszystko drożeje, a tarcze antykryzysowe wkrótce będą się kończyły. Jednak przy okazji świąt chcą odreagować pandemiczne stresy, m.in. konsumując bardziej wyszukane potrawy. Zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili skromnie.

Sprawdziliśmy więc, czy w największych podlaskich sieciach handlowych już zaczęły się świąteczne zakupy i czy sklepy już się do nich przygotowały.

- Już od 18 marca mamy świąteczną ofertę gazetkową w ponad 300 naszych sklepach w Podlaskiem. Dział handlowy pracował nad nią od kilku tygodni, kierując się zarówno oczekiwaniami konsumentów, jak i samych właścicieli placówek partnerskich. Bombonierki i czekoladki na tzw. zajączka, majonez, produkty na sałatki, świąteczne wędliny, kawy, składniki do świątecznych wypieków, soki i napoje w dobrych cenach. Tego wszystkiego nie może zabraknąć tuż przed Wielkanocą. Poza tym widać, że klienci kupują już produkty do prania i sprzątania, szykując swoje domy na święta - mówi Monika Kosz-Koszewska, rzeczniczka Grupy Chorten.

Dodaje też, że mimo pandemii koszyk zakupowy wygląda bardzo podobnie. Ubiegłoroczna Wielkanoc i Boże Narodzenie pokazały, że ilości sprzedawanych towarów nie były mniejsze, od tych z poprzednich lat, choć spotkania rodzinne odbywały się w bardziej kameralnym gronie.

Czytaj również: Robimy bezpieczne zakupy na święta wielkanocne

Większe zakupy przewidują również w białostockim Społem. W barach należących do sieci przyjmowane są już zamówienia śniadania wielkanocne i trwa to już od 12 marca.

- Dla klientów sklepów detalicznych przygotowaliśmy specjalną świąteczną gazetkę z rabatami. Sądzimy, że tegoroczny koszyk świąteczny będzie wysoki. Dlatego, że klienci rzadziej bywają w sklepach, ale za to robią droższe zakupy. Na razie trudno mówić o konkretnych wartościach, ale wiemy, że średnia cena całorocznych zakupów osób, które korzystają ze społemowskich kart stałego klienta to 50 zł. W przypadku świąt, na pewno ta wartość będzie wielokrotnie wyższa. Wzrost na pewno będzie i choć z jednej strony trudno dziś oszacować jego skalę, to najnowszy lockdown spowoduje wzrost zakupów, a więc i kwot, które klienci na nie wydadzą - uważa Joanna Biała, kierownik marketingu w białostockim PSS Społem.

Z badania wynika, że tak jak przed rokiem, chcemy kupować w promocjach. Takie plany ma 43 proc. badanych, a na pewno zrobi to 45 proc. ankietowanych (w 2020 roku odpowiednio 46 proc. i 37 proc.).

- Sklepy przyzwyczaiły ludzi do promocji, odbudowując kolejne okresy ograniczeń. A konsumenci pilnują swoich wydatków, bo czasy są niepewne. Jeśli tylko mogą oszczędzać, robią to - uważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”.

Czytaj również: Ile kosztują produkty dla wegetarian i mięsożerców? Oto ceny mięsa i warzyw w sklepach, marketach i na straganie

Promocji zaś ponownie będziemy szukali głównie w gazetkach online. Dopiero na drugim miejscu respondenci wskazali na półki sklepowe, potem na gazetki papierowe i strony internetowe sklepów.

Jak wykazało badanie „Intencje Zakupowe Polaków – Wielkanoc 2020 vs 2021”, zrealizowane przez UCE Research dla Grupy BLIX:

  • najczęściej na świąteczne zakupy spożywcze wydamy 300-400 zł. Tak twierdzi, co piąty badany (24 proc., w 2020 r. - 23 proc.).
  • mniej, bo 200-300 zł chce wydać 22 proc. konsumentów (poprzednio – 29 proc.),
  • 400-500 zł – 18 proc. badanych (w 2020 roku – 13 proc.)
  • do 200 zł na świąteczne zakupy przeznaczy 8 proc. Polaków (rok temu – 15 proc.).
  • 500-600 zł deklaruje 8 proc. badanych (wcześniej – 5 proc.),
  • powyżej 600 zł – 6 proc. (poprzednio – 3 proc.).
  • 11 proc. ankietowanych jeszcze nie zdecydowało, a dla 4 proc. nie ma to znaczenia (poprzednio – 3 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26.02-01.03.2021 r. metodą CAWI przez UCE Research dla Grupy BLIX na reprezentatywnej próbie 1118 dorosłych Polaków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna