Z raportu wynika też, że najważniejsza dla klientów jest cena, a potem jakość i promocja. Natomiast na dalszych miejscach znalazły się: dostępność towaru i jego marka oraz opinie rodziny czy znajomych, a zestawienie zamyka reklama produktów.
- Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego podczas pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze wydatki na towary nieżywnościowe i usługi, zaś zamknięte restauracje i wzrost cen niektórych produktów sprzyjają podnoszeniu wartości zakupów – tłumaczy Mariusz Dziwulski z Zespołu Analiz Sektorowych Banku PKO BP.
Ekonomista Marek Zuber przekonuje, że nastroje konsumentów są złe. Polacy widzą, że wszystko drożeje, a tarcze antykryzysowe wkrótce będą się kończyły. Jednak przy okazji świąt chcą odreagować pandemiczne stresy, m.in. konsumując bardziej wyszukane potrawy. Zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili skromnie.
Sprawdziliśmy więc, czy w największych podlaskich sieciach handlowych już zaczęły się świąteczne zakupy i czy sklepy już się do nich przygotowały.
- Już od 18 marca mamy świąteczną ofertę gazetkową w ponad 300 naszych sklepach w Podlaskiem. Dział handlowy pracował nad nią od kilku tygodni, kierując się zarówno oczekiwaniami konsumentów, jak i samych właścicieli placówek partnerskich. Bombonierki i czekoladki na tzw. zajączka, majonez, produkty na sałatki, świąteczne wędliny, kawy, składniki do świątecznych wypieków, soki i napoje w dobrych cenach. Tego wszystkiego nie może zabraknąć tuż przed Wielkanocą. Poza tym widać, że klienci kupują już produkty do prania i sprzątania, szykując swoje domy na święta - mówi Monika Kosz-Koszewska, rzeczniczka Grupy Chorten.
Dodaje też, że mimo pandemii koszyk zakupowy wygląda bardzo podobnie. Ubiegłoroczna Wielkanoc i Boże Narodzenie pokazały, że ilości sprzedawanych towarów nie były mniejsze, od tych z poprzednich lat, choć spotkania rodzinne odbywały się w bardziej kameralnym gronie.
Czytaj również: Robimy bezpieczne zakupy na święta wielkanocne
Większe zakupy przewidują również w białostockim Społem. W barach należących do sieci przyjmowane są już zamówienia śniadania wielkanocne i trwa to już od 12 marca.
- Dla klientów sklepów detalicznych przygotowaliśmy specjalną świąteczną gazetkę z rabatami. Sądzimy, że tegoroczny koszyk świąteczny będzie wysoki. Dlatego, że klienci rzadziej bywają w sklepach, ale za to robią droższe zakupy. Na razie trudno mówić o konkretnych wartościach, ale wiemy, że średnia cena całorocznych zakupów osób, które korzystają ze społemowskich kart stałego klienta to 50 zł. W przypadku świąt, na pewno ta wartość będzie wielokrotnie wyższa. Wzrost na pewno będzie i choć z jednej strony trudno dziś oszacować jego skalę, to najnowszy lockdown spowoduje wzrost zakupów, a więc i kwot, które klienci na nie wydadzą - uważa Joanna Biała, kierownik marketingu w białostockim PSS Społem.
Z badania wynika, że tak jak przed rokiem, chcemy kupować w promocjach. Takie plany ma 43 proc. badanych, a na pewno zrobi to 45 proc. ankietowanych (w 2020 roku odpowiednio 46 proc. i 37 proc.).
- Sklepy przyzwyczaiły ludzi do promocji, odbudowując kolejne okresy ograniczeń. A konsumenci pilnują swoich wydatków, bo czasy są niepewne. Jeśli tylko mogą oszczędzać, robią to - uważa dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego”.
Czytaj również: Ile kosztują produkty dla wegetarian i mięsożerców? Oto ceny mięsa i warzyw w sklepach, marketach i na straganie
Promocji zaś ponownie będziemy szukali głównie w gazetkach online. Dopiero na drugim miejscu respondenci wskazali na półki sklepowe, potem na gazetki papierowe i strony internetowe sklepów.
Jak wykazało badanie „Intencje Zakupowe Polaków – Wielkanoc 2020 vs 2021”, zrealizowane przez UCE Research dla Grupy BLIX:
- najczęściej na świąteczne zakupy spożywcze wydamy 300-400 zł. Tak twierdzi, co piąty badany (24 proc., w 2020 r. - 23 proc.).
- mniej, bo 200-300 zł chce wydać 22 proc. konsumentów (poprzednio – 29 proc.),
- 400-500 zł – 18 proc. badanych (w 2020 roku – 13 proc.)
- do 200 zł na świąteczne zakupy przeznaczy 8 proc. Polaków (rok temu – 15 proc.).
- 500-600 zł deklaruje 8 proc. badanych (wcześniej – 5 proc.),
- powyżej 600 zł – 6 proc. (poprzednio – 3 proc.).
- 11 proc. ankietowanych jeszcze nie zdecydowało, a dla 4 proc. nie ma to znaczenia (poprzednio – 3 proc.).
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26.02-01.03.2021 r. metodą CAWI przez UCE Research dla Grupy BLIX na reprezentatywnej próbie 1118 dorosłych Polaków.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?