Znany dziennikarz chwalił w artykułach ministra. Wyceniono jego pracę na 47,8 tys. zł! Płaciło ministerstwo

luk
Moje poglądy dotyczące Puszczy Białowieskiej są znane od lat – mówi Wajrak
Moje poglądy dotyczące Puszczy Białowieskiej są znane od lat – mówi Wajrak
Znany dziennikarz pisał teksty o Puszczy Białowieskiej.

Dziennikarz zajmujący się tematyką przyrodniczą. Od 1997 r. mieszka w Teremiskach, wiosce w Puszczy Białowieskiej. Za akcję zbierania podpisów w sprawie ocalenia doliny Rospudy otrzymał nagrodę "National Geographic". Ma też tytuł "Bohatera Europy 2005" przyznawany za prace na rzecz ochrony środowiska.

Znany dziennikarz "Gazety Wyborczej" Adam Wajrak pisał sponsorowane przez Ministerstwo Środowiska teksty o Puszczy Białowieskiej - poinformował miesięcznik "Press". Dwa artykuły Wajraka i ich zapowiedzi Agora - wydawca "Wyborczej" wycenił na 47,8 tys. zł.

- Moje wynagrodzenie było wielokrotnie mniejsze, to była zwykła wierszówka - mówi Wajrak. - A informacje zawarte w artykułach są moimi przekonaniami, których nie zmieniam od lat. Nie mam żadnych wątpliwości, co do treści tych artykułów. Nie odpowiadam natomiast za ustalenia redakcyjne, to jest poza mną.

Jego dwa teksty propagujące poszerzenie granic parku narodowego w Puszczy Białowieskiej ukazały się we wrześniu ub.r. Wajrak pisał, że Białowieski Program Rozwoju (BPR) to "nie tylko nadzieja na uratowanie ostatniego nizinnego lasu Europy. To także szansa na przywrócenie po blisko stu latach równowagi między puszczą a mieszkającymi tu ludźmi". Chwalił ówczesnego ministra środowiska.
- Był to pierwszy minister od czasów, gdy Polska stała się niepodległa, który sam, nieprzymuszony zajął się Puszczą Białowieską - tłumaczy Wajrak.

Dodaje, że był informowany o tym, że partnerem cyklu tekstów o puszczy będzie resort środowiska. Taka informacja ukazała się zresztą w papierowym wydaniu gazety. Jako że stanowisko Wajraka i ministerstwa w sprawie BPR jest zgodne, nie miał nic przeciwko temu.

- Nie wyobrażam sobie natomiast, abym mógł poprzeć stanowisko Lasów Państwowych czy samorządów w tej sprawie - mówi. - Mam powody przypuszczać, że nie przypadkiem ta sprawa teraz wypłynęła i dotyczy właśnie mnie.

"Press" zarzuca tekstom Wajraka brak zamieszczenia opinii samorządów w sprawie powiększenia parku (te nie zgadzają się na proponowany przez resort wariant poszerzenia). Pada też zarzut, że zamówienie na teksty o puszczy podpisano dwa tygodnie po ich druku, stąd zgodna z zamówieniem treść.

Ministerstwo Środowiska twierdzi, że nie miało żadnego wpływu na treść publikacji redakcyjnych, a tym bardziej na wybór autora artykułu. Wszystkie publikacje były też opatrzone informacją o partnerze cyklu. Wajraka bronią też ekolodzy.

- Adam od kilkunastu lat optuje za ochroną puszczy i nie widzę nic złego w tym, że napisał na ten temat sponsorowany tekst. Co innego, gdyby nagle zmienił poglądy - mówi Adam Bohdan z podlaskiej Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

Po nagłośnieniu sprawy Agora zerwała umowę i odesłała ministerstwu pieniądze za cykl tekstów o puszczy.

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A dlaczego giną ludzie? Nie dlatego przypadkiem, że nikt nie chciał słuchać ekologów i przyrodników, którzy już w 1997 roku mówili że budowa przez torfowiska to głupota i że po wejściu do Unii będzie to nielegalne? Czy nie dlatego czekają, że mimo tych wszystkich ostrzeżeń dyrektor Topczewski i kolejni wojewodowie parli jak oczadziali ku niezgodnym z prawem rozwiązaniom?
Bogu powinniście dziękować za Wajraka i jemu podobnych. Dzięki nim władze w porę się obudziły, przerwały ten chocholi taniec i ustawiły całą sytuację z głowy na nogi. Myślisz że gdyby władze nie zrezygnowały z budowy przez torfowiska to obwodnica by była? Mylisz się, tu już nawet nie chodzi o ETS i unijne prawo, cztery razy polski sąd administracyjny orzekł, że pozwolenia wydawano niezgodnie z prawem. A jak chciałbyś budować bez nich? Budowa by stała w miejscu, bez nadziei na to że kiedykolwiek ruszy.
I tu człowiek, żabki i jałowe rozważania o tym co ważniejsze i dla kogo nie mają nic do rzeczy. Tu chodzi o prawo. Albo żyjemy w państwie prawa, albo w trzecim świecie.

t
tomaszek
W dniu 06.03.2010 o 14:02, tomaszek napisał:

... i po co?!... to nam;) ... nie


... będę czekał, nie wiem jak to wytłumaczyć, posłuchaj, Ty nie rozumiesz, że, w między czasie giną ludzie( tzn. CZŁOWIEK), ja wiem, że Was to nie obchodzi, ale sam(a) mnie sprowokowałeś(aś), niestety
t
tomaszek
W dniu 06.03.2010 o 13:58, Gość napisał:

Pośmianie się nie ma nic do rzeczy. Użył pan pewnego sformułowania, które jest nieprecyzyjne i otwiera pole dla dziesiątków różnych interpretacji o krańcowo różnym znaczeniu. Za małe litery czy inne uchybienia formie przepraszam, wynika to z pośpiechu i wewnętrznego przekonania że forma chociaż ważna, to jednak nie jest ważniejsza od treści.


... i po co?!... to nam;) ... nie
G
Gość

Pośmianie się nie ma nic do rzeczy. Użył pan pewnego sformułowania, które jest nieprecyzyjne i otwiera pole dla dziesiątków różnych interpretacji o krańcowo różnym znaczeniu. Za małe litery czy inne uchybienia formie przepraszam, wynika to z pośpiechu i wewnętrznego przekonania że forma chociaż ważna, to jednak nie jest ważniejsza od treści.

t
tomaszek
W dniu 06.03.2010 o 12:42, Gość napisał:

Nadal nie wiem, co miał pan na myśli pisząc że wajrak i dolina rospudy to jedność i smród pozostał.


A skąd Pan jesteś, że się tak nie rozumujesz i nazwisko z "małej" wajchy dziobiesz, hmm?. Podziel się, razem się pośmiejemy:)
G
Gość

Nadal nie wiem, co miał pan na myśli pisząc że wajrak i dolina rospudy to jedność i smród pozostał.

t
tomaszek
W dniu 06.03.2010 o 10:23, Gość napisał:

Jeśli myślą rozsądnie i samodzielnie i nie pozwalają się podpuszczać różnej maści blokadowym politykierom oraz ekspertom od wszystkiego (jak Korwin-Mikke, Bronisław Wildstein czy z lokalnego podwórka Konrad Kruszewski) to nie mają żadnych powodów do ziania jadem. Zastanawiam się też, czemu przywołujesz Augustowian. Pisałem tu o większości uczestników tej dyskusji, o Augustowianach nic nie mówiłem.


Przepraszam, nie zauważyłem, że Augustów nie ma nic do rzeczy, zresztą nie wiem z kim mam "przyjemność", 'Gość' to pojęcie względne i równie dobrze z samym Arcymistrzem przypadkowego zamieszana w Augustowie mogę mieć do czynienia, tego nie wiem . W każdym razie, tam gdzie jeżdżą TIR-y, kończy się zdrowy rozsądek, nieważne, czy to będzie Hajnówka, Suwałki, Augustów czy też inna miejscowość. I nic nie zastąpi Ludzkiego życia.
G
Gość
W dniu 06.03.2010 o 04:53, tomaszek napisał:

Oczywiście, bo każdy augustowianin to głąb i nieuk, w/g Ciebie. Dlaczego ludzie "zieją jadem"?, nie mają podstaw ku temu?. Nikt przecież nie neguje zasług p. Wajraka jako miłośnika przyrody i w szczególności fotografa tejże. Tyle, że 'Wajrak" + "Dolina Rospudy" to dla nas jedność i niestety smród pozostał



Jeśli myślą rozsądnie i samodzielnie i nie pozwalają się podpuszczać różnej maści blokadowym politykierom oraz ekspertom od wszystkiego (jak Korwin-Mikke, Bronisław Wildstein czy z lokalnego podwórka Konrad Kruszewski) to nie mają żadnych powodów do ziania jadem. Zastanawiam się też, czemu przywołujesz Augustowian. Pisałem tu o większości uczestników tej dyskusji, o Augustowianach nic nie mówiłem. Ale może uderz w stół a nożyce się odezwą. Natomiast zupełnie nie rozumiem ostatniego zdania. Co to znaczy że wajrak i dolina rospudy to jedność i smród pozostał.
Jaki smród, jaka jedność?
t
tomaszek
W dniu 06.03.2010 o 07:40, Gość napisał:

Nie bardzo rozumiem


No właśnie, nic dodać, nic ująć. Jak nie rozumiesz, to nie cytuj.
G
Gość
W dniu 06.03.2010 o 04:53, tomaszek napisał:

Oczywiście, bo każdy augustowianin to głąb i nieuk, w/g Ciebie. Dlaczego ludzie "zieją jadem"?, nie mają podstaw ku temu?. Nikt przecież nie neguje zasług p. Wajraka jako miłośnika przyrody i w szczególności fotografa tejże. Tyle, że 'Wajrak" + "Dolina Rospudy" to dla nas jedność i niestety smród pozostał



Nie bardzo rozumiem
t
tomaszek
W dniu 03.03.2010 o 18:31, Gość napisał:

Tak. Bardzo wnikliwy i konkretny artykuł z Tygodnika Powszechnego. Obawiam się tylko, że większość z ziejących tu jadem nie zada sobie trudu, by go przeczytać. A nawet jeśli zada, to i tak nie zrozumie.


Oczywiście, bo każdy augustowianin to głąb i nieuk, w/g Ciebie. Dlaczego ludzie "zieją jadem"?, nie mają podstaw ku temu?. Nikt przecież nie neguje zasług p. Wajraka jako miłośnika przyrody i w szczególności fotografa tejże. Tyle, że 'Wajrak" + "Dolina Rospudy" to dla nas jedność i niestety smród pozostał
G
Gość
W dniu 04.03.2010 o 06:04, Gość napisał:

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że artykuły tego dziennikarza wcale nie są jego autorstwa. Zostały one napisane przez znanych profesorów i badaczy puszczy już dawno temu (np. prof. Faliński).



Jakieś przykłady na podparcie swojej tezy. Zarzucasz komuś plagiat, to dość poważny zarzut, wypadałoby go udowodnić.
G
Gość

Najgorsze w tym wszystkim jest to, że artykuły tego dziennikarza wcale nie są jego autorstwa. Zostały one napisane przez znanych profesorów i badaczy puszczy już dawno temu (np. prof. Faliński).

G
Gość

Tak. Bardzo wnikliwy i konkretny artykuł z Tygodnika Powszechnego. Obawiam się tylko, że większość z ziejących tu jadem nie zada sobie trudu, by go przeczytać. A nawet jeśli zada, to i tak nie zrozumie.

G
Gość

Dla mnie to jest zwykły ŚMIEĆ

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3