Auto na gazie

(pw)
Udostępnij:
Oszczędność to główny powód dla którego decydujemy się na montaż instalacji gazowej (LPG) w pojeździe. Gaz jest średnio o połowę tańszy od benzyny. Jego zużycie podczas jazdy jest jednak większe, a samochód spala przeciętnie około 20 proc. więcej tego paliwa.

- Powodem jest mniejsza wartość energetyczna autogazu w porównaniu do benzyny - wyjaśnia Andrzej Borawski z serwisu Toyota Auto Park w Białymstoku.
Pomimo tego, montaż instalacji LPG nadal jest opłacalny. Wydatek, jaki poniesiemy, powinien się zwrócić. Jest tylko jeden warunek... musimy dużo jeździć.
- Im więcej kilometrów pokonuje kierowca, tym bardziej LPG się opłaca. I będzie się nadal opłacało - twierdzi Szymon Araszkiewicz, analityk e-petrol. - W najbliższym czasie cena autogazu będzie nadal konkurencyjna w stosunku do benzyny.

Jak mówi Andrzej Borawski, praktycznie w każdym aucie zasilanym benzyną można zainstalować LPG. Nie wskazane jest to jednak w przypadku samochodów z silnikami turbodoładowanymi.

Dla większości kierowców przeszkodą może być też cena.
- Koszt montażu instalacji gazowej zaczyna się od tysiąca złotych za instalację starszej generacji, aż do ponad 10 tys. zł za najnowszą, piątą generację, wyposażoną m.in. w pompę autogazu - twierdzi Andrzej Borawski.
Auta z LPG wymagają częstszych przeglądów oraz dodatkowego serwisowania. Problemem może być też ich awaryjność, gdyż systemy te nie są perfekcyjne. Problemy najczęściej zdarzają się przy najnowszych instalacjach.
- Mają one skomplikowaną konstrukcję i łatwo mogą ulec uszkodzeniu - wyjaśnia Andrzej Borawski.

Zastosowanie autogazu w samochodzie z silnikiem benzynowym powoduje niestety zmniejszenie maksymalnych osiągów auta. Poza tym, samochód ten nie osiągnie już nigdy takiej samej mocy na benzynie.
- Spadek osiągów może sięgać nawet 3 proc. - mówi Andrzej Borawski.
Stracimy też na pojemności bagażnika. Butla z autogazem jest montowana w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub w przestrzeni bagażowej.
Montaż instalacji gazowej w naszym samochodzie nie oznacza jednak, że benzyna odejdzie w niepamięć. Nadal musimy jej używać do rozgrzania jednostki napędowej.
- Najnowsze konstrukcje LPG co prawda pozwalają na uruchomienie zimnego silnika za pomocą gazu. Zdecydowanie jednak nie jest to wskazane, gdyż może to spowodować jego trwałe uszkodzenie - ostrzega Andrzej Borawski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie