Auto na gazie

(pw)
Oszczędność to główny powód dla którego decydujemy się na montaż instalacji gazowej (LPG) w pojeździe. Gaz jest średnio o połowę tańszy od benzyny. Jego zużycie podczas jazdy jest jednak większe, a samochód spala przeciętnie około 20 proc. więcej tego paliwa.

- Powodem jest mniejsza wartość energetyczna autogazu w porównaniu do benzyny - wyjaśnia Andrzej Borawski z serwisu Toyota Auto Park w Białymstoku.
Pomimo tego, montaż instalacji LPG nadal jest opłacalny. Wydatek, jaki poniesiemy, powinien się zwrócić. Jest tylko jeden warunek... musimy dużo jeździć.
- Im więcej kilometrów pokonuje kierowca, tym bardziej LPG się opłaca. I będzie się nadal opłacało - twierdzi Szymon Araszkiewicz, analityk e-petrol. - W najbliższym czasie cena autogazu będzie nadal konkurencyjna w stosunku do benzyny.

Jak mówi Andrzej Borawski, praktycznie w każdym aucie zasilanym benzyną można zainstalować LPG. Nie wskazane jest to jednak w przypadku samochodów z silnikami turbodoładowanymi.

Dla większości kierowców przeszkodą może być też cena.
- Koszt montażu instalacji gazowej zaczyna się od tysiąca złotych za instalację starszej generacji, aż do ponad 10 tys. zł za najnowszą, piątą generację, wyposażoną m.in. w pompę autogazu - twierdzi Andrzej Borawski.
Auta z LPG wymagają częstszych przeglądów oraz dodatkowego serwisowania. Problemem może być też ich awaryjność, gdyż systemy te nie są perfekcyjne. Problemy najczęściej zdarzają się przy najnowszych instalacjach.
- Mają one skomplikowaną konstrukcję i łatwo mogą ulec uszkodzeniu - wyjaśnia Andrzej Borawski.

Zastosowanie autogazu w samochodzie z silnikiem benzynowym powoduje niestety zmniejszenie maksymalnych osiągów auta. Poza tym, samochód ten nie osiągnie już nigdy takiej samej mocy na benzynie.
- Spadek osiągów może sięgać nawet 3 proc. - mówi Andrzej Borawski.
Stracimy też na pojemności bagażnika. Butla z autogazem jest montowana w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe lub w przestrzeni bagażowej.
Montaż instalacji gazowej w naszym samochodzie nie oznacza jednak, że benzyna odejdzie w niepamięć. Nadal musimy jej używać do rozgrzania jednostki napędowej.
- Najnowsze konstrukcje LPG co prawda pozwalają na uruchomienie zimnego silnika za pomocą gazu. Zdecydowanie jednak nie jest to wskazane, gdyż może to spowodować jego trwałe uszkodzenie - ostrzega Andrzej Borawski.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie