reklama

Białystok > Potrzebna zrzutka na lotnisko

KAZaktualizowano 
Lotnisko w Łodzi, które jest bardzo podobnie położone co planowane na białostockich Krywlanach, funkcjonuje od kilkunastu lat i jak dotąd nie zaszkodziło mieszkańcom - przekonywał w piątek marszałek województwa Dariusz Piontkowski.

Przedstawiciele naszego regionu zwiedzali łódzkie lotnisko w czwartek. Rozmawiali z władzami portu, między innymi na temat nastawienia mieszkańców Łodzi do lotniska, które położone jest dość blisko centrum miasta (6 km).

- Tam też były protesty. Ale dziś, jak twierdzą szefowie lotniska, łodzianie są dumni, że mają międzynarodowy port tuż obok miasta - podkreślał marszałek. Wizyta w Łodzi miała też i mniej pozytywne skutki. Zarząd województwa doszedł bowiem do wniosku, że nie będzie w stanie sam sfinansować całych kosztów budowy portu oraz jego późniejszego utrzymania.

- Będzie potrzebny udział finansowy innych samorządów, głównie białostockiego, ale być może nie tylko - zapowiedział Dariusz Piontkowski.

Nie wiadomo jeszcze, o jak duże pieniądze chodzi. Wiadomo natomiast, że po uruchomieniu lotniska trzeba się liczyć ze stratami w wysokości około 10 mln zł rocznie - przynajmniej tyle trzeba będzie do białostockiego portu dokładać.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 10

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

(Anonimowy)

Piontkowski zdecyduje a zapłaci Truskolaski i oczywiście my jako mieszkańcy Białegostku z naszych podatkówDlaczego nie robić lotniska dla 3 miast Łomża + Suwałki + Białystok??????????????????????Koszt utrzymania z budżetu miasta to 20 mln rocznie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

P
POwiec

PiS chce wsadzić na minę PO z lotniskiem .. Piontkowski zadecyduje a Truskolaski będzie dopłacać do lotniska po 10 lub więcej milionów z naszych podatków + dojdą odszkodowania dla ludzi i kupa innych problemów

n
nowoczesna

Żadnych rozmów z mieszkańcami Łodzi na temat uciążliwości hałasu nie było, więc skąd Marszałek wie o problemach mieszkańców pobliskiego lotniska. Protestujących mieszkańców Łodzi uciszyli kupieni "zieloni" Już teraz wiadomo że planowany pas na Krywlanach będzie najkrótszy w Polsce, mimo wycięcia 156 ha lasu. Jakie linie lotnicze tu przylecą? Aby wydłużyć pas startowy do wymaganych przez linie lotnicze 3000m będą musieli wysiedlić mieszkańców? A wysokie budynki w mieście ? Tak planują lotnisko w Białymstoku, jak by nie było innego miejsca. Samorząd przestał myśleć, liczy się tylko biznes.

(Anonimowy)

1. Na lotnisko w Łodzi obecny pas startowy okazał sie za krótki i jest obecnie rozbudowywany do 3 km- u nas tylko 2,2km i nic dlaej --- żadna linia lotnicza nie wysle na taki pas duzego samolotu!2. Nie wycieto tam ani jednego drzewa!!!3. Konieczna była likwidacja Wysypiska smieci ( nakaz Urzedu Lotnictwa Cywilnego) - a u nas chce sie rozbudowywać Hryniewicze4. Władze miasta Łodzi - mimo 350tys przewiezionych pasażerów rocznie muszą dopłacać co roku ponad 9mln zł z budżetu miasta - czyli podatków jego mieszkańców - u nas na początku miasto będzie musiało dopłacać znacznie więcej!5. Taniej jest z Łodzi dojechac do Warszawy nawet taksówką i tam korzystać z tanich lini niz podróżować z samej Łodzi!-- patrz ceny biletów z Łodzi i Warszawy na te same połączenia!!!!!!6. Poza tym władze Łodzi same mówiły, że kupiły sobie "zielonych" by uciszyć protesty i radziły to naszemu marszałkowi!!!!

(Anonimowy)

Dobrze napisane! Białystok musi przejąć znaczną część ruchu lotniczego pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi, a jak się da, również z Europy do Japonii i na Daleki Wschód. Już widżę te tłumy przewalające się przez terminale, hotele Marriott i Hilton, autostrady do Sokółki i Kuźnicy. Kali być wielki świat!

(Anonimowy)

co ty bredzisz... my wszyscy chcemy lotniska ale z prawdziwego zdarzenia i nie w mieście!!!!!!jest 5 innych dobrych lokalizacji a nam sie chce wcisnąć karła miedzy domy !!!

B
Białostoczanin

Relacja stowarzyszeń protestujących przeciw lokalizacji lotniska na Krywlanch z wizyty na lotnisku w Łodzi W dniu 08 listopada 2007r. udało nam się wspólnie z delegacją Marszałka Województwa pojechać na lotnisko do Łodzi. Celem wizyty było obejrzenie lokalizacji lotniska w Łodzi o podobnym usytuowaniu - takim jakie planuje się w Białymstoku na Kywlanach. Lotnisko w Łodzi jest położone 6 km od centrum miasta zaś nasze byłoby ok. 3 km. Wybrano właśnie tę lokalizację ponieważ brakowało innych sensownych miejsc w okolicy Łodzi. Natomiast w Białymstoku jest 5 innych możliwych lokalizacji.Do lotniska prowadzi szeroka, wielopasmowa ulica, bez kolizyjnych skrzyżowań, na co zwróciliśmy szczególną uwagę. Komunikacja w Łodzi jest dobrze rozwiązana, bo w przeciwieństwie do Warszawy i Białegostoku nigdzie nie natknęliśmy się na korki. Po pierwsze - co jest bardzo ważne ! przy budowie lotniska w Łodzi nie zostało wycięte ani jedno drzewo, natomiast w Białymstoku planuje się wycięcie ponad 100 ha lasu ochronnego !!! Wybudowany na początku w Łodzi w 2005 r. pas startowy o długości 2200 m i szer. 45m okazał się bardzo szybko niewystarczający i już w 2006 r. rozbudowano go do 2500m dł. i 65m szer. Spowodowane to było wymaganiami stawianymi przez linie lotnicze. Obecnie w Polsce nie istnieje ani jedno lotnisko o długości pasa mniejszej niż 2500 m, jest to standardowo wymagana najkrótsza długość pasa startowego. Natomiast w Białymstoku planuje się "karła” o długości 2200 m, bez jakiejkolwiek możliwości wydłużenia z uwagi na brak miejsca. Obawiamy się że nie zechce tu latać żadna tania linia lotnicza nie mówiąc już o liniach flagowych. Dyrektorzy lotniska w Łodzi podkreślali podczas rozmów że, maja duże kłopoty z pozyskaniem przewoźników, gdyż linie lotnicze stawiają bardzo wysokie wymagania i po prostu wolą latać na większe lotniska, zarówno ze względów bezpieczeństwa jak i ze względów ekonomicznych.Lotnisko w łodzi jest lotniskiem wielofunkcyjnym z dwoma terminalami, zaś w Białymstoku powstałoby jedynie lotnisko komunikacyjne. Brak byłoby funkcji sportowej oraz ratunkowej. Aktualnie, lotnisko w Łodzi jest rozbudowywane o trzeci terminal, drogę kołowania, rozbudowę istniejących dróg technicznych, powiększa się również płytę postojową. Dyrektorzy lotniska w Łodzi stwierdzili że, z uwagi na ograniczoną powierzchnię, są to maksymalne możliwości tego lotniska - brak jest perspektyw ewentualnego dalszego rozwoju. Obecnie dziennie odbywa się do 10 operacji lotniczych tylko i wyłącznie z wykorzystaniem dużych samolotów typu Boening 737 oraz Airbus A-319/320. W roku 2005 z lotniska w Łodzi skorzystało 18 tys. osób w 2006 -216 tys., a w 2007 r. -350 tys. osób, mimo tak dużej ilości pasażerów lotnisko jest stale deficytowe i miasto do utrzymania lotniska musi obecnie dopłacać 9 mln. zł rocznie. Koszty utrzymania lotniska w Łodzi wynoszą ok. 20 mln zł rocznie. Struktura własności 95% prezydent miasta ok. 4% marszałek województwa, ok. 1% aerokluby czyli praktycznie cały ciężar jego utrzymania i finansowania spoczywa na władzach miasta a pośrednio na jego mieszkańcach. W Białymstoku z pewnością przez pierwsze lata funkcjonowania lotniska kwota dofinansowania z budżetu miasta będzie oscylowała wokół wspomnianych wyżej kosztów jego utrzymania.W nieoficjalnej rozmowie z naszym przedstawicielem doświadczony w branży lotniczej ekspert ocenił że, możliwości funkcjonowania planowanego na Krywlanach lotniska wystarczą jego zdaniem tylko na ok. 10 lat lub nawet krócej. Ponadto, w Łodzi podobnie jak w Białymstoku w pobliżu lotniska znajdowało się wysypisko śmieci , jednak Urząd Lotnictwa Cywilnego nakazał jego likwidację, z uwagi na zagrożenie katastrofami powodowanymi przez żerujące tam ptaki. W związku z tym w Białymstoku zaistnieje konieczność całkowitej likwidacji wysypiska śmieci w Hryniewiczach lub przeniesienie go w inne miejsce. Natomiast nasze władze przeciwnie - chcą to wysypisko rozbudowywać (?) z powodu braku miejsca na jego inną lokalizację.Rozmawialiśmy również o hałasie, ponieważ lotnisko w Łodzi położone jest blisko zabudowań, zaś próg pasa startowego znajduje się w odległości ok. 1300m od najbliższych zabudowań. Dyrektorzy lotniska w Łodzi zapewniali że hałas nikomu nie przeszkadza. Jednak nie spełnili naszej prośby o pokazanie izofon, mówiących o dopuszczalnym natężeniu hałasu nałożonych na plan miasta, mimo że na pulpicie komputera na którym dokonywano całej prezentacji znajdowała się "ikona - izofony” - czyli mają jednak coś do ukrycia w sprawie emitowanego przez lotnisko hałasu? Ponadto, nie mieliśmy możliwości porozmawiania z mieszkańcami okolicznych dzielnic, bowiem w programie wizyty nie było to przewidziane. A już na samym początku spotkania Dyrektor lotniska w Łodzi dał dobrą radę naszym władzom, aby tak, jak oni, wynająć i opłacić "zielonego” do uciszenia protestów. Nasz przedstawiciel na uboczu zapytał pracownika lotniska, mieszkającego w pobliżu czy hałas naprawdę nie przeszkadza. Ten stwierdził że szczególnie trudne do zniesienia są starty i lądowania dużych samolotów, podczas których domy drżą w posadach i ni jak nie można się do tego przyzwyczaić. Wizyta w Łodzi upewniła nas jedynie, że budowa lotniska na Krywlanach będzie zmarnowaniem szansy na powstanie w naszym regionie lotniska z prawdziwego zdarzenia, z możliwością rozbudowy, służącego przez wiele lat obecnym mieszkańcom jak i również następnym pokoleniom. Podkreślamy że na Podlasiu jest dość miejsca (np. Topolany) na wybudowanie dużego nowoczesnego portu lotniczego z perspektywą dalszego rozwoju, z którego wszyscy będziemy dumni i który przyczyni się do rozwoju naszego regionu, nie przynosząc strat ani środowisku, ani strat finansowych. Z wielką przykrością stwierdzamy że mimo zorganizowanej przez nas następnego dnia konferencji prasowej, nasza relacja nie została wyemitowana ani w TV Białystok ani w Radiu Białystok. Pokazano tylko relacje i opinię Marszałka. Czyżby wróciła cenzura? Stowarzyszenie " Bezpieczne Życie” Stowarzyszenie "Eko Dojlidy”

(Anonimowy)

niewiadomo również którędy będą jeździć mieszkańcy kleosina, księżyna, hryniewicz czy niewodnicy koryckiej. przebudowie muszą przecież ulec ul. ciołkowskiego, kawaleryjska, sławińskeigo i drogi do kleosina i hryniewicz.koloejna porażka pisu. Piontkowski powinien sam przeprosić i zrezygnować z lotniska.

W
Wojciech

Nie robmy z Naszego miasta skansenu wielkie miasta jak Nowy Jork maja "drapacze chmor" i maja 2 wielkie lotniska!!! Bialystok bez lotniska bedzie zacofany ,zreszta i tak juz jest.Zrobmy cos dla naszych wnoko bo my z tego malo i tak skorzystamy ,ale choc troche. Wezmy sie w garsc!

m
mieszkaniec Olmont

Jeszcze nikt nam - mieszkańcom Olmont nie powiedział którędy będziemy jeździli do domów jak pas startowy przetnie jedyną utwardzoną drogę do nszej wsi. Jeżeli doczekamy się nowej drogi to kto za nią zapłaci i czy w planach strat finansowych nowego lotniska ujęto i tę pozycję. Można będzie też ując i koszty odszkodowań na jakie liczymy w związku z utratą wartości naszych działek i wydłużeniem drogi dojazdowej. Olmonty znajdą sie w strefie "ograniczonego użytkowania"

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3