Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyżur Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Prawo do rezygnacji z usługi

Donata Żmiejko
Co ważne, w przypadku gdyby przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania, konsument nie poniósłby kosztów świadczenia usług, w całości lub części, za czas do odstąpienia od umowy.
Co ważne, w przypadku gdyby przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania, konsument nie poniósłby kosztów świadczenia usług, w całości lub części, za czas do odstąpienia od umowy. 123RF
Na pytania naszych Czytelników podczas redakcyjnego dyżuru odpowiadał Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów.

Paweł: Niedawno zdecydowałem się sprzedać swoje mieszkanie. Z uwagi na brak czasu postanowiłem skorzystać z pomocy agencji pośrednictwa nieruchomości. 7 listopada 2016 r. zawarłem w swoim mieszkaniu umowę z agentem. Jednocześnie zgodziłem się na to, aby firma zaczęła poszukiwania nabywcy od razu, a więc przed 14-dniowym terminem na odstąpienie od umowy. Po 8 dniach zdecydowałem się skorzystać z przysługującego mi prawa do odstąpienia od umowy. Jednak z uwagi na to, że w międzyczasie biuro dokonało oględzin obiektu oraz skompletowało niezbędną dokumentację nieruchomości, żąda ode mnie zapłaty za te czynności. Czy słusznie?

- Tak. W związku z tym, że konsument żądał rozpoczęcia wykonywania usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić, ale ma obowiązek zapłaty za świadczenie spełnione do chwili odstąpienia. Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, uwzględniając przy tym cenę lub wynagrodzenie uzgodnione w umowie. Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia.

Co ważne, w przypadku gdyby przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania, konsument nie poniósłby kosztów świadczenia usług, w całości lub części, za czas do odstąpienia od umowy.

Wiedzieć także należy, że jeżeli oferta konsumenta zostałaby przed upływem terminu na odstąpienie od umowy skojarzona z aktualną ofertą drugiej strony, mogłoby to być przesłanką do stwierdzenia, iż przedsiębiorca wykonał w pełni usługę. W takim przypadku konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od tej umowy.

Bogusława: 14 listopada 2016 r. odwiedził mnie w domu akwizytor i zaproponował zakup (wraz z montażem) drzwi wejściowych w okazyjnej cenie. Bez namysłu i czytania podpisałam umowę. Zależało mi, aby skrzydła drzwiowe były zamontowane w przeciągu kilku dni. Zamontowane zostały już następnego dnia, jednak okazały się być zupełnie inne, niż zapewniał sprzedawca. W związku z tym chciałam skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Sprzedawca poinformował mnie, że nie przysługuje mi takie uprawnienie. Wydaje mi się, że wprowadza mnie w błąd.

- Ustawa o prawach konsumenta wskazuje, że konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w przypadku umów o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo do odstąpienia od umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna