Obowiązujący dotychczas kodeks drogowy nie precyzował zasad, których powinna przestrzegać osoba jadąca hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (tzw. UTO) po drogach publicznych w strefach zamieszkania i w strefach ruchu.
Zmiana ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi, UTO (elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące) i urządzeniami wspomagającymi ruch (wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi). Ustawa nie wprowadza obowiązku jazdy hulajnogą w kasku, a jedynie zaleca, by go używać. Szczególnie gdy chodzi o najmłodszych użytkowników UTO.
Czytaj również: Hulajnogi elektryczne w Białymstoku? Radny Marcin Moskwa przekonuje, ale miasto mówi: nie (zdjęcia)
?enablejsapi=1" type="text/html" width="425" height="344" allowfullscreen frameborder="0">
Senatorowie zdecydowali, że hulajnogą elektryczną będzie można się poruszać po drodze, na której obowiązuje prędkość nie większa niż 50 km/h, ale tylko wtedy, gdy wzdłuż tej drogi nie ma chodnika lub drogi dla rowerów i pod warunkiem jazdy jak najbliżej krawędzi drogi.
Ponadto kierujący hulajnogami elektrycznymi, innymi pojazdami i urządzeniami wspomagającymi ruch będą mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu - gdy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach i drogach dla pieszych. Jednak wtedy użytkownik musi:
- zachować szczególną ostrożność,
- jechać z prędkością zbliżoną do prędkości poruszania się pieszych
- ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać ruchu.
Czytaj również: Radny PiS apeluje o walkę z porzucanymi gdzie popadnie hulajnogami. Władze miasto też chcą coś z tym zrobić
Senatorowie zmienili też zasady postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi. Nie będzie obowiązku ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie przez samorząd terytorialny, ale obowiązek przestawiania lub traktowania, jak rzeczy znalezione.
Kolejna zmiana przewiduje, że zarządca drogi będzie mógł planować i wykonać oświetlenie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów - jeśli je sfinansuje. Senat wydłużył też termin wejścia w życie ustawy z 30 do 60 dni od jej uchwalenia.
- Śledzimy tę sprawę na bieżąco. Po poprawkach Senatu, ustawa wróci do Sejmu i jeśli tylko zostanie przyjęta ruszymy ze szkoleniami. Jako WORD mamy już przygotowaną specjalną stronę o hulajnogach (Bezpieczne Hulajnogi - o zasięgu ogólnopolskim) z prezentacją i zmodyfikowanym filmem i jeśli tylko proces legislacyjny się zakończy, zaprosimy wszystkich chętnych na zajęcia internetowe i praktyczne. Współpracujemy w tej sprawie z kuratorium, ale czekamy m.in. na ostateczne ustalenia ustawodawcy na temat uprawnień do jazdy hulajnogami, a chodzi m.in. wiek i pewne zmiany dotyczące kart rowerowych. Mamy też zapewnioną współpracę marszałka województwa, który gotów jest akcję online'owych zajęć dla szkół w Podlaskiem objąć patronatem i wesprzeć finansowo - mówi Przemysław Sarosiek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku.
Zgodnie z proponowanymi przepisami:
- Hulajnogą elektryczną będzie można jeździć (przede wszystkim) po drogach dla rowerów lub ścieżkach rowerowych z prędkością nie większą niż 20 km/h.
- Przy braku takich dróg - będzie można korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością maks. 30 km/h, ale szybkość hulajnogi nie będzie mogła przekroczyć 20 km/h.
- Wyjątkowo(!) - hulajnogą elektryczną będzie można jeździć chodnikiem lub drogą dla pieszych - gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, na której dozwolony jest ruch pojazdów z prędkością większą niż 30 km/h, a brakuje wydzielonej drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów.
- Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.
- Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną tylko w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Co to jest hulajnoga elektryczna?
Hulajnoga elektryczna (czyli również UTO) jest to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się WYŁĄCZNIE przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Technicznie to pojazd szeroki na maks. 90 cm, nie dłuższy niż 125 cm i nie cięższy niż 25 kg.
Co to jest UTO?
- UTO, czyli urządzenie transportu osobistego to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe, np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące.
- UTO to nie tylko hulajnogi elektryczne, ale także segwaye, skutery o jednym kole (airwheele) czy deskorolki elektryczne.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?