MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kiepski dzień? Jest prosty sposób, żeby poprawić sobie nastrój. Nie doceniamy jego mocy! To krótka szczera rozmowa z przyjacielem

OPRAC.:
Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Nawet niedługa rozmowa, ale taka, w którą się szczerze zaangażujemy, może przynieść niesamowite efekty dla naszego samopoczucia.
Nawet niedługa rozmowa, ale taka, w którą się szczerze zaangażujemy, może przynieść niesamowite efekty dla naszego samopoczucia. Anna Shvets / Pexels
Szukasz sposobu na to, jak szybko i niedrogo poprawić sobie nastrój? Naukowcy przychodzą z pomocą. – Możemy zmienić to, jak się czujemy w danym dniu, poprzez komunikację. Wystarczy tylko jedna rozmowa, aby poczuć różnicę – mówi prof. Jeffrey Hall, który zbadał wpływ relacji na nasze samopoczucie. Jego badania wykazały, że poświęcenie czasu na szczerą rozmowę znacząco zmienia ocenę jakości naszego życia. Sprawdził także, czy temat i sposób przeprowadzenia rozmowy mają znaczenie.

Spis treści

Czy wartościowa rozmowa z przyjacielem może realnie wpłynąć na nasze samopoczucie?

To, że kontakt z drugim człowiekiem jest niezbędny do utrzymania dobrego nastroju i poczucia przynależności, zostało już wcześniej ustalone i potwierdzone przez naukowców. Mając tę wiedzę, Jeffrey Hall, profesor studiów komunikacyjnych na University of Kansas i ekspert ds. przyjaźni, podjął się zbadania wpływu rozmowy na nasze samopoczucie.

Prof. Hall postanowił sprawdzić, jak poszczególne rodzaje komunikacji z bliskimi osobami oddziałują na odczuwanie przez nas stresu, niepokoju, samotności oraz na nasz nastrój i ocenę jakości dnia. Wyniki badań, których był współautorem opublikowano w czasopiśmie „Communication Research”.

Amerykańscy naukowcy sprawdzili, jak działa na nas siedem rodzajów komunikacji:

  • „nadrabianie zaległości”, czyli przekazywanie sobie informacji o tym, co zdarzyło się od ostatniej rozmowy,
  • pogłębiona rozmowa,
  • żartowanie,
  • okazywanie troski,
  • słuchanie,
  • docenianie innych i ich opinii,
  • szczere komplementy.

W badaniu wzięło udział ponad 900 uczestników z pięciu kampusów uniwersyteckich. Zostali oni losowo poproszeni o podjęcie się jednego z ww. form rozmowy, a następnie relacjonowali wieczorem swoje odczucia. Wyniki zestawiono z danymi pochodzącymi od uczestników grup kontrolnych. Okazało się, że nie ma znaczenia, jaki rodzaj rozmowy przeprowadzili badani, ponieważ już sam celowy akt rozmowy z przyjacielem, miał największe znaczenie.

– Jednym z przesłań tego badania jest to, że istnieje wiele ścieżek prowadzących do tego samego celu – powiedział Hall.

Osoby, które wchodziły w interakcje z bliskimi, były o 60 proc. bardziej skłonne powiedzieć, że odczuły zmniejszenie poziomu stresu, w porównaniu do tych, którzy z nikim nie rozmawiali.

Czy ilość i jakość rozmów z przyjaciółmi mają znaczenie?

Badanie ułożono tak, poznać skutki zarówno jakości, jak i ilości codziennej komunikacji. Wyniki jasno pokazały, że już jedna wartościowa rozmowa wpływa pozytywnie na ocenę jakości minionego dnia, ale w tym przypadku „więcej znaczy lepiej”.

– Oznacza to, że im więcej słuchałeś swoich przyjaciół, im bardziej okazywałeś troskę, im więcej czasu poświęcałeś na docenianie opinii innych, tym lepiej czułeś się pod koniec dnia – skomentował wnioski z badania Hall.

Dodał, że eksperyment pokazał także, że nie tylko ludzie, którzy już mają satysfakcjonujące życie, prowadzą rozmowy o wysokiej jakości, ale każdy, kto znajduje czas na zaangażowanie się w rozmowę, może poprawić swoje samopoczucie.

SMS jest lepszy niż nic, ale to rozmowa twarzą w twarz jest lepszym rozwiązaniem

Wcześniejsze badania przeprowadzone przez prof. Halla dotyczące różnych sposobów komunikowania się w erze internetu i mediów społecznościowych, wykazały, że wysokiej jakości komunikacja twarzą w twarz miała większy wpływ na dobre samopoczucie niż kontakt przez sprzęt elektroniczny.

– SMS-y, wymiana wiadomości za pośrednictwem komunikatorów i kontakt przez media społecznościowe nie są tak korzystne, jak rozmowa twarzą w twarz, ale są lepsze niż nic. Jeśli wybór ogranicza się do samotności lub wymiany wiadomości tekstowych, to SMS-y są lepsze – powiedział Hall.

I dodał, że nie traktujemy priorytetowo naszych przyjaźni, ponieważ uważamy, że powinny się po prostu trwać i wymagają od nas nakładu pracy. Dlatego wolimy łatwiejsze formy rozrywki. A to jak widać, duży błąd!

Uzupełnij domową apteczkę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak kupić dobry miód? 7 kroków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kiepski dzień? Jest prosty sposób, żeby poprawić sobie nastrój. Nie doceniamy jego mocy! To krótka szczera rozmowa z przyjacielem - Strona Zdrowia

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna