Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Luzy w układzie kierowniczym trzeba szybko zlikwidować

Piotr Walczak
Najczęstszymi usterkami układu kierowniczego samochodu są nadmierne luzy jego elementów. Trzeba je jak najszybciej usunąć – mówi Jan Kuklik, kierownik serwisu.
Najczęstszymi usterkami układu kierowniczego samochodu są nadmierne luzy jego elementów. Trzeba je jak najszybciej usunąć – mówi Jan Kuklik, kierownik serwisu. Fot. P. Walczak
Usterki w układzie kierowniczym są niezwykle groźne. Mogą doprowadzić do niekontrolowanej zmiany kierunku jazdy oraz utraty panowania nad kierownicą.

Ceny

Ceny

- wymiana koncówki kierowniczej - około 100-300 zł;
- wymiana przegubów krzyżakowych kolumny kierowniczej - ok. 200-400 zł;
- wymiana przekładni kierowniczej - od ponad tysiąca do kilku tys. zł;
- ceny sprawdzenia i ustawienia geometrii kół w białostockich serwisach wahają się od 80 do 180 zł.

Ceny uzależnione są od marki oraz modelu samochodu.

- Najczęstszymi usterkami układu kierowniczego samochodu są nadmierne luzy jego elementów - mówi Jan Kuklik, kierownik serwisu Konrys w Białymstoku. - Objawia się to stukami, trudnością z utrzymaniem zadanego kierunku jazdy, czyli znoszeniem auta oraz poślizgiem bocznym. Luzy występują na przegubach drążków kierowniczych, przegubach zwrotnic, przegubach krzyżakowych kolumny kierowniczej, jak również na przekładni kierowniczej.

Wiele zależy od kierowcy

Przyczyną występowania luzów może być naturalne zużycie niektórych elementów. Powstają też one na skutek jazdy po wyboistych i dziurawych drogach. Także technika jazdy nie jest tutaj bez znaczenia.

Specjaliści radzą, aby unikać szybkiego czy gwałtownego najeżdżania na przeszkody, dziury w jezdni oraz krawężniki. Kolejnym powodem powstawania luzów są uszkodzone gumowe osłony przegubów kulowych, które nie chronią ich części przed zanieczyszczeniem, powodując tym samym przedwczesne zużycie lub uszkodzenie przegubu.

Częstymi usterkami układu kierowniczego są również wycieki smaru przez uszkodzone osłony przekładni listwowej, a także wycieki oleju z układu wspomagania.

Jak tłumaczy Jan Kuklik, samochód z niesprawnym układem kierowniczym nie ma prawa wyjechać na drogę, ponieważ stanowi zagrożenie również dla innych użytkowników dróg, w tym pieszych idących po sąsiadujących z ulicami poboczach lub chodnikach.

Nieusunięcie usterek w odpowiednim czasie może prowadzić do zniszczenia całego układu kierowniczego oraz uszkadzania innych elementów pojazdu. W sytuacjach ekstremalnych może nawet dojść do rozłączenia się (wyskoczenia) przegubów kulowych, a co za tym idzie, kierowca straci kontrolę nad autem.

Pierwsze sygnały

Objawami świadczącymi o złej pracy układu kierowniczego są przede wszystkim stuki podczas jazdy, głośna praca przekładni kierowniczej oraz wspomagania, niestabilność samochodu na zakrętach, znoszenie oraz poślizg. Może wystąpić też cięższy niż normalnie obrót kierownicy lub przeskoki podczas obracania kierownicą.

Po wymianie elementów układu kierowniczego należy sprawdzić i ewentualnie na nowo ustawić geometrię zawieszenia. Przy niewłaściwym ustawieniu kół możemy spodziewać się m.in. szybszego i nierównomiernego zużywania się opon, problemów z kierowaniem, stabilnością podczas jazdy, a także poślizgu bocznego. Zwiększy się też zużycie paliwa.

Co prawda, nie ma jakichś określonych terminów, kiedy trzeba sprawdzać zbieżność kół, a kontrola nie jest obowiązkowa. Dobrze jest jednak przeprowadzić ją u mechanika np. podczas wymiany opon czy też okresowych przeglądów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna