Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motocykl, który uzależnia

Karol Biela, www.echodnia.eu
Honda shadow vt 750 C-ABS - pod tą nazwą kryje się połączenie amerykańskiej wolności z japońską technologią.
Motocykl, który  uzależnia
Fot. Paweł Więcek

(fot. Fot. Paweł Więcek)

Chrom, błyszczący lakier i bulgoczący dźwięk widlastego silnika, który wydobywa się z lśniących rur wydechowych. Tak właśnie wygląda honda shadow. Ale ten klasyczny cruiser oferuje swojemu kierowcy coś jeszcze. Japończycy uzbroili go w najnowszy system bezpieczeństwa ABS.

Japoński cruiser obecny jest na rynku od dłuższego czasu, jednak tegoroczną nowością w ofercie hondy jest wyposażenie tego motocykla w system C-ABS. Sprawia on, że naciskając klamkę hamulca przedniego, jednocześnie uruchamia się tylny zacisk, co stabilizuje manewr nagłego zatrzymania motocykla. Analogicznie funkcjonuje hamulec nożny. Jest to rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo motocyklisty, gdyż w sytuacji awaryjnej, kiedy droga jest mokra lub pokryta piaskiem łatwo o poślizg i nagłą wywrotkę.

Bulgoczące serce

Pojemność skokowa dwucylindrowego silnika hondy zbudowanego w układzie V wynosi 745 cm³. Nie jest to jednostka wysilona, co oznacza, że stosunkowo niska moc 46 KM osiągana przy 5500 obr./min. będzie wynagrodzona długim i bezproblemowym użytkowaniem.

Silnik równomiernie oddaje moc, a moment obrotowy wynoszący 64 Nm już przy 3500 tys. obrotów powoduje, że ten jednoślad nie ma problemów z wyprzedzaniem innych pojazdów. Trzeba tylko pamietać, że na najwyższym, piątym biegu cruiser hondy przyspiesza bez żadnych problemów od 60 km/h. Poniżej tej prędkości trzeba zredukować bieg, lecz jest to niezwykle przyjemne. Dlaczego?

W większości skrzyń motocyklowych biegi nie są zsynchronizowane, tak jak w samochodach, więc trzeba zastosować tzw. międzygaz (zwany potocznie przegazówką). I tu znowu pojawia się piękny gang widlastego silnika, zwanego pieszczotliwie "V-ką".

Przyjaciel Twojego portfela

Trzeba także zaznaczyć, iż średnie spalanie vt 750 oscyluje w granicach 4,5 litra na 100 km, co jest znakomitym wynikiem, zwłaszcza, że masa pojazdu gotowego do jazdy (z paliwem i płynami eksploatacyjnymi) wynosi 262 kg. Proszę się jednak nie przestraszyć, gdyż środek ciężkości jest usytuowany nisko, a kanapa jeźdźca znajduje się na wysokości 658 mm. Daje to łatwość manewrowania na parkingu. W momencie, kiedy ruszymy, shadow staje się, dzięki komfortowemu zawieszeniu, posłusznym "stalowym rumakiem" dając swojemu kierowcy dużo frajdy z jazdy. Przednie zawieszenie nie ma możliwości regulacji, występuje za to szeroka regulacja napięcia wstępnego sprężyny amortyzatorów tylnich.

Za dawkowanie paliwa jednostce napędzającej motocykl odpowiada elektroniczny wtrysk paliwa, a przekazywanie mocy na tylne koło odbywa się wałem kardana. To klasyczne rozwiązanie stosowane w tej klasie motocykli oznacza, że nie zastosowano tu łańcucha, który co 300-500 km wymagałby smarowania, a co pewien czas także naciągnięcia, gdyż element ten, zbudowany z wielu połączonych ze sobą ogniw, najzwyczajniej rozciąga się podczas dłuższej eksploatacji. Dlatego często stosuje się przymiotnik "bezobsługowy" przy opisach wału kardana, bo…taki właśnie jest.

Motocykl, który uzależnia

Podsumowując, honda shadow z systemem C-ABS jest pięknym motocyklem, który oddziaływuje nie tylko na wzrok, ale za sprawą charakterystycznego bulgotu wydobywającego się z lśniących rur oddaje niezwykłą akustykę wprawiając w euforię kierowcę. Obcowanie z takim motocyklem może uzależnić. Po raz kolejny dochodzę do wniosku, że pojemność 0,75 litra - w tym przypadku chodzi o hondę - potrafi poprawić nastrój.
Cena vt 750 shadow C-ABS wynosi 33 900 zł. Za tę sumkę otrzymamy motocykl wyposażony w immobilizer, wtrysk paliwa, regulację napięcia wstępnego sprężyny tylnego zawieszenia oraz ABS.

Za pomoc w realizacji testu dziękujemy firmie Liberty Motors w Kielcach przy alei Solidarności 12A.

Źródło: Japoński król szos - www.echodnia.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna