Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze prawo do gwarancji i rękojmi

d
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski Archiwum
Podczas wczorajszego dyżuru gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku, który odpowiadał na pytania Czytelników.

Pani Monika: Czym różni się rękojmia od gwarancji?

- Rękojmia i gwarancja to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar. Należy pamiętać, iż to do konsumenta należy wybór, z której korzysta.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy. Jest ona obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej w żaden sposób wyłączyć czy ograniczyć. Kodeks cywilny dokładnie reguluje uprawnienia kupującego i obowiązki sprzedawcy. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru wynosi 2 lata od dnia jego wydania.

W ramach rękojmi kupujący może żądać naprawy, wymiany rzeczy na wolną od wad, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (o ile wada jest istotna). Należy wskazać, iż sprzedawca w określonych okolicznościach może nie uznać tego wyboru. Zależy to np. od tego czy jest to pierwsza reklamacja, jaki jest charakter wady (istotna/nieistotna) oraz od łatwości i szybkości naprawy albo wymiany towaru.

Natomiast objęcie towaru gwarancją jest dobrowolne. Z reguły udziela jej producent, a następuje to poprzez oświadczenie w gwarancji bądź w reklamie. To tam są prawa i obowiązki, które bierze na siebie gwarant oraz uprawnienia kupującego, jeśli towar okaże się wadliwy.

Gwarant ma prawo dobrowolnie określić okres ochrony gwarancyjnej czy ograniczyć możliwość złożenia reklamacji w przypadku wybranych wad towaru lub jego określonych części składowych.

Pan Józef: Miesiąc temu złożyłem w sklepie reklamację wadliwego akumulatora samochodowego. Jako dowód dostałem dokument potwierdzający jego przyjęcie. W tym czasie nie otrzymałem od sprzedawcy żadnej odpowiedzi, a moje ponaglenia nic nie dają. Czy sprzedawca powinien mi udzielić odpowiedzi w ciągu 14 dni?

- Zgodnie z k.c., jeżeli konsument zażądał od sprzedawcy wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na żądanie kupującego w ciągu 14 dni (kalendarzowych). Jeśli nie ustosunkuje się do któregoś z żądań, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Natomiast w przypadku, gdy konsument nie określa swego żądania przy zgłaszaniu reklamacji, a jedynie informuje sprzedawcę o stwierdzonych wadach i pozostawia mu wybór co do sposobu załatwienia reklamacji, od strony prawnej jest to tylko zawiadomienie o wadzie. W takim przypadku trudno mówić o obowiązku i terminie udzielenia odpowiedzi przez przedsiębiorcę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna