Pani Monika: Czym różni się rękojmia od gwarancji?
- Rękojmia i gwarancja to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar. Należy pamiętać, iż to do konsumenta należy wybór, z której korzysta.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy. Jest ona obowiązkowa, co oznacza, że nie można jej w żaden sposób wyłączyć czy ograniczyć. Kodeks cywilny dokładnie reguluje uprawnienia kupującego i obowiązki sprzedawcy. Odpowiedzialność sprzedawcy za wady towaru wynosi 2 lata od dnia jego wydania.
W ramach rękojmi kupujący może żądać naprawy, wymiany rzeczy na wolną od wad, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy (o ile wada jest istotna). Należy wskazać, iż sprzedawca w określonych okolicznościach może nie uznać tego wyboru. Zależy to np. od tego czy jest to pierwsza reklamacja, jaki jest charakter wady (istotna/nieistotna) oraz od łatwości i szybkości naprawy albo wymiany towaru.
Natomiast objęcie towaru gwarancją jest dobrowolne. Z reguły udziela jej producent, a następuje to poprzez oświadczenie w gwarancji bądź w reklamie. To tam są prawa i obowiązki, które bierze na siebie gwarant oraz uprawnienia kupującego, jeśli towar okaże się wadliwy.
Gwarant ma prawo dobrowolnie określić okres ochrony gwarancyjnej czy ograniczyć możliwość złożenia reklamacji w przypadku wybranych wad towaru lub jego określonych części składowych.
Pan Józef: Miesiąc temu złożyłem w sklepie reklamację wadliwego akumulatora samochodowego. Jako dowód dostałem dokument potwierdzający jego przyjęcie. W tym czasie nie otrzymałem od sprzedawcy żadnej odpowiedzi, a moje ponaglenia nic nie dają. Czy sprzedawca powinien mi udzielić odpowiedzi w ciągu 14 dni?
- Zgodnie z k.c., jeżeli konsument zażądał od sprzedawcy wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na żądanie kupującego w ciągu 14 dni (kalendarzowych). Jeśli nie ustosunkuje się do któregoś z żądań, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Natomiast w przypadku, gdy konsument nie określa swego żądania przy zgłaszaniu reklamacji, a jedynie informuje sprzedawcę o stwierdzonych wadach i pozostawia mu wybór co do sposobu załatwienia reklamacji, od strony prawnej jest to tylko zawiadomienie o wadzie. W takim przypadku trudno mówić o obowiązku i terminie udzielenia odpowiedzi przez przedsiębiorcę.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?