Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie narzekamy na sprzedawców. Ale jeśli trafi nam się bubel, reklamujemy bez wahania

Wojciech Nowicki
Zakupy: Jeśli nie pomoże reklamacja, częściej niż przeciętny Europejczyk, kierujemy sprawę do sądu - wynika z najnowszego badania satysfakcji konsumentów w 27 krajach Unii Europejskiej.

Świeże owoce i warzywa, obuwie, samochód, urządzenia gospodarstwa domowego - pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji w handlu. Co najbardziej pomaga nam podjąć decyzję o zakupie? Okazuje się, że z pewnością jest to cena, ale także niezawodność (produkt działa dobrze przez "rozsądnie" długi okres). Komputery, nowe samochody i motocykle oraz urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów. Tak twierdzi aż 64 proc. badanych.
Najgorzej oceniane jest obuwie i odzież. W tym przypadku zadowolonych jest 58 proc. ankietowanych.

Dochodzimy swego

Potwierdzają to odpowiedzi na pytania o reklamację zakupionych produktów. W Polsce najwięcej problemów przysparza zakup elektroniki, odzieży i obuwia. Statystyczny mieszkaniec UE natomiast najczęściej reklamuje nowe auta i motocykle.

Jeśli nasza reklamacja nie zostanie uwzględniona, podejmujemy dalsze kroki. I to dużo chętniej niż wynosi średnia unijna. Aż 22 proc. ankietowanych Polaków robi to w przypadku wadliwych sprzętów RTV, 21 proc. - gdy chodzi o buty i odzież.

Europejczycy są stosunkowo niezadowoleni z relacji ceny do jakości. Jednocześnie wysoko oceniają jakość obsługi klienta. Przywiązują także większą wagę do kwestii obsługi klienta niż do ceny.

Drogo? Nie wszędzie

Nie mniej niż tanie i niezawodne, cenimy produkty bezpieczne. I generalnie z poziomu bezpieczeństwa kupowanych towarów jesteśmy zadowoleni. 70 proc. Polaków za bezpieczne uważa artykuły spożywcze i urządzenia gospodarstwa domowego.

Zwracamy także uwagę na informację na opakowaniu produktu: nazwę i adres producenta, skład czy zawartości odżywcze. Za najlepiej "oznakowane" uważamy urządzenia AGD, napoje (deklaruje ponad 60 proc. badanych). Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu w tej kategorii wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.).

Większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. 70 proc. polskich kupujących nie skarży się na drogą żywność czy wyposażenie domu. Europejczycy za najuczciwiej wycenione uważają także urządzenia AGD oraz napoje bezalkoholowe (odpowiednio 70 i 68 proc).

Z lawetą za granicę

Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy za granicą. Najbardziej entuzjastycznie nastawieni do zakupowej turystyki okazali się mieszkańcy z 12 nowych państw członkowskich, czyli Bułgarii, Cypru, Republiki Czeskiej, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.

Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli. Tak stwierdziło 55 proc. pytanych. 40 proc. uważa, że za granicą opłaca się zakup elektroniki i sprzętu gospodarstw domowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna