Świeże owoce i warzywa, obuwie, samochód, urządzenia gospodarstwa domowego - pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji w handlu. Co najbardziej pomaga nam podjąć decyzję o zakupie? Okazuje się, że z pewnością jest to cena, ale także niezawodność (produkt działa dobrze przez "rozsądnie" długi okres). Komputery, nowe samochody i motocykle oraz urządzenia gospodarstwa domowego najczęściej działają bez problemów. Tak twierdzi aż 64 proc. badanych.
Najgorzej oceniane jest obuwie i odzież. W tym przypadku zadowolonych jest 58 proc. ankietowanych.
Dochodzimy swego
Potwierdzają to odpowiedzi na pytania o reklamację zakupionych produktów. W Polsce najwięcej problemów przysparza zakup elektroniki, odzieży i obuwia. Statystyczny mieszkaniec UE natomiast najczęściej reklamuje nowe auta i motocykle.
Jeśli nasza reklamacja nie zostanie uwzględniona, podejmujemy dalsze kroki. I to dużo chętniej niż wynosi średnia unijna. Aż 22 proc. ankietowanych Polaków robi to w przypadku wadliwych sprzętów RTV, 21 proc. - gdy chodzi o buty i odzież.
Europejczycy są stosunkowo niezadowoleni z relacji ceny do jakości. Jednocześnie wysoko oceniają jakość obsługi klienta. Przywiązują także większą wagę do kwestii obsługi klienta niż do ceny.
Drogo? Nie wszędzie
Nie mniej niż tanie i niezawodne, cenimy produkty bezpieczne. I generalnie z poziomu bezpieczeństwa kupowanych towarów jesteśmy zadowoleni. 70 proc. Polaków za bezpieczne uważa artykuły spożywcze i urządzenia gospodarstwa domowego.
Zwracamy także uwagę na informację na opakowaniu produktu: nazwę i adres producenta, skład czy zawartości odżywcze. Za najlepiej "oznakowane" uważamy urządzenia AGD, napoje (deklaruje ponad 60 proc. badanych). Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu w tej kategorii wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.).
Większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. 70 proc. polskich kupujących nie skarży się na drogą żywność czy wyposażenie domu. Europejczycy za najuczciwiej wycenione uważają także urządzenia AGD oraz napoje bezalkoholowe (odpowiednio 70 i 68 proc).
Z lawetą za granicę
Europejscy konsumenci zostali zapytani również o zakupy za granicą. Najbardziej entuzjastycznie nastawieni do zakupowej turystyki okazali się mieszkańcy z 12 nowych państw członkowskich, czyli Bułgarii, Cypru, Republiki Czeskiej, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier.
Polaków najbardziej cieszy możliwość kupowania za granicą nowych aut i motocykli. Tak stwierdziło 55 proc. pytanych. 40 proc. uważa, że za granicą opłaca się zakup elektroniki i sprzętu gospodarstw domowego.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?