Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie ruszysz bez paska

Piotr Walczak
Podczas każdego przeglądu powinno się sprawdzić stan paska rozrządu - zaleca Jacek Sudnik, kierownik serwisu
Podczas każdego przeglądu powinno się sprawdzić stan paska rozrządu - zaleca Jacek Sudnik, kierownik serwisu Fot. P. Walczak
Coraz częściej producenci aut decydują się na montaż łańcuchów rozrządu. Są trwałe, dzięki czemu sprawiają mało kłopotów.

Pasek rozrządu najlepiej wymieniać wtedy, kiedy zalecają producenci danego auta - radzi Jacek Sudnik, kierownik serwisu Mitsubishi i Subaru Grafix w Białymstoku. - Średnio robi się to co 50-100 tysięcy km.

Koszt wymiany takiego paska waha się od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Producenci jednak często mówią o rozrządzie, jako o całym układzie zależnych od siebie elementów. Dlatego zalecają, aby paski wymieniać także z rolkami prowadzącymi.

Warto sprawdzać regularnie

Jak tłumaczy Jacek Sudnik, prawie każdy nowy silnik obecnie montowany w samochodzie jest typu kolizyjnego.

Oznacza to, że przestawienie układu rozrządu czy zerwanie paska, może spowodować uderzenie tłoka w otwarty zawór. W konsekwencji prowadzi to do poważnego uszkodzenia silnika.

Podczas każdego przeglądu, czyli co około 20 tys. km warto poprosić mechanika, by zwrócił uwagę czy z rozrządem jest wszystko w porządku.

Pamiętajmy, żeby auta, w którym jest pasek rozrządu, nie odpalać na hol. Wtedy łatwo o przeskoczenie paska i awarię motoru.

- Żeby uniknąć niespodzianek, zawsze wymieńmy pasek na nowy w chwili, gdy kupujemy pojazd używany i nie znamy jego historii serwisowej - ostrzega Jacek Sudnik.

Popularne łańcuchy

W ostatnim czasie wielu producentów samochodów wycofuje się z montowania pasków i zastępuje je łańcuchami rozrządu, które są bardziej trwałe.

- Wymienia się je nawet trzy razy rzadziej niż paski - wyjaśnia Jacek Sudnik. - Zawsze jednak warto stosować się do zaleceń producenta.

Jeżeli jednak doprowadzimy do zaniedbania i nie dokonamy wymiany na czas, to w najlepszym przypadku doprowadzimy do tego, że łańcuch przetrze swoją obudowę. W najgorszym - uszkodzi przy tym jednostkę napędową.

Doświadczony kierowca powinien poznać, kiedy konieczna jest wymiana łańcucha rozrządu. Słychać wtedy charakterystyczne chrobotanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna