Rynek samochodów o dmc do 3,5 t
To już piąty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży r/r., a ósmy w tym roku. Pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów był to rekordowy wrzesień.
Tempo wzrostu liczby rejestracji nowych samochodów zwolniło w porównaniu do początku bieżącego roku, gdy notowano przyrosty dwucyfrowe, ale powoli wzrasta po okresie wakacyjnym, gdy większość potencjalnych klientów skupiała się raczej na odpoczynku, a nie na zakupach pojazdów.
Zmniejszająca się dynamika cen na polskim rynku, wywołana w dużym stopniu przez ręczne sterowanie cenami paliw, w niewielkim stopniu wpłynęła na decyzje zakupowe. Klientem dominującym w salonach są klienci flotowi. Ich udział w rynku wynosi już niemal 60%. Udział w rejestracjach na poziomie ok. 10% ma sieć dealerska. Zakupy osób fizycznych, w tym spółek cywilnych oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, pozwoliły na uzyskanie niemal 28% udziału w rynku.
Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 465 tysięcy samochodów osobowych oraz 63 tysięcy pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony. Pierwsza prognoza na przyszły rok to: 485 tys. zarejestrowanych aut osobowych oraz 68 tys. pojazdów dostawczych.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, we wrześniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 44 536 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 9,15% (+3 734 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 8,23% (+3 386 szt.) więcej niż w sierpniu 2023 roku. Dane skumulowane (397 629 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2023 roku o 9,64% (+34 963 szt.).
Sześć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowało Audi – o 36,10%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Ford, o 18,31%.
Rynek samochodów osobowych
Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że we wrześniu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 39 079 samochodów osobowych, o 9,10% (+3 260 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 8,02% (+2 901 szt.) więcej niż w sierpniu 2023 r. W 2023 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 350 318 samochodów osobowych, o 10,62% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+33 622 szt.).
We wrześniu 2023 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 27,32%. Udział firm osiągnął poziom 72,68%.
W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 28 402 auta. Udział klientów firmowych w 2023 roku wyniósł dotychczas 72,41%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dziewięć z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2023 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy – Lexus o 97,74%, największy spadek zanotował Ford, o 30,28%.
Kto liderem?
Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 67 118 aut tej marki, o 21,26% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 19,16%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 593 szt., o 24,94% więcej niż w 2022 roku. Udział marki wyniósł 10,73%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2023 roku 27 570 samochodów, o 5,5% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,87%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 698 szt., o 10,23% więcej niż w 2022 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,34%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2023 r. zarejestrowano 19 883 aut tej marki, o 5,99% mniej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,68%.
Najpopularniejsze modele
Najczęściej dotychczas kupowanym modelem osobowym w 2023 roku była Toyota Corolla (18 362 szt.; +13,65% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (11 511 szt.; +25,87% r/r) oraz Skoda Octavia (11 437 szt. +48,26% r/r), następnie Toyota Yaris Cross (9 814 szt.;+69,50%), a za nią KIA Sportage (9 184 szt.;+2,07% r/r).
Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (4 985 szt.;+32,58%), na drugim miejscu - KIA Sportage (3 981 szt.; -3,93%), na trzecim – Toyota Yaris (3 963 szt.;+0,66 %), na czwartym – Dacia Duster (3 267 szt.;-22,55%), a na piątym – Hyundai Tucson (2 795 szt.-7,63%).
Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (15 840 szt.; +12,85%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (9 997 szt.; +46,76%), na trzecim – Toyota Yaris (7 548 szt.; +44,93%), na czwartym – KIA Sportage (5 203 szt.; +7,19%), , a na piątym – Toyota C-HR (4 845 szt.; +2,32%).
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?