Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesne technologie w silnikach diesla

(pw)
Motory wysokoprężne mają coraz lepsze osiągi
Motory wysokoprężne mają coraz lepsze osiągi Fot. P. Walczak
System bezpośredniego wtrysku paliwa common rail (CRS) zmienił podejście kierowców do motorów wysokoprężnych, które skutecznie zaczęły rywalizować z jednostkami benzynowymi.

Obecnie we wszystkich nowych pojazdach z silnikami diesla instaluje się układ common rail.

Dzięki niemu, można spełnić normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6.

Od 12 lat

Technologia ta pojawiła się na rynku w 1997 roku. Za jej sprawą diesle zmieniły się w nowoczesne i dynamiczne napędy.

Wprowadzenie CRS zwiększyło moc i moment obrotowy oraz obniżyło zużycie paliwa o ok. 30 proc. Natomiast poziom emisji spalin zmniejszył się nawet o 95 proc.

Pierwsze modele samochodów, które zostały wyposażone w common rail to Alfa Romeo 156 JTD i Mercedes 220 CDI.

Coraz więcej

W 2001 roku na rynku motoryzacyjnym odnotowano ponad 3 miliony aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W 2002 roku było ich już 10 milionów. Jak wynika z analiz firmy Bosch, od 1997 do 2007 roku samochody osobowe z silnikiem diesla stanowiły ponad 50 proc. ogólnej liczby aut.

Sukces i popularność silników wysokoprężnych to zasługa zarówno układu common rail, jak i turbodoładowania.

Popularność rośnie

Dzisiaj motory te charakteryzują się niższym o około 30 proc. zużyciem paliwa i mniejszą o 25 proc. emisją spalin w porównaniu do samochodów, w których zastosowano napęd benzynowy.
Nic więc dziwnego, że liczba ich zwolenników wzrasta.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna