Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O silnik z turbiną trzeba dbać

Piotr Walczak
Uszkodzone koło kompresji turbosprężarki to efekt nieszczelnego układu dolotowego lub uszkodzonego filtra powietrza – mówi Dawid Mikiewicz, kierownik serwisu ZOLTAN Turbosprężarki
Uszkodzone koło kompresji turbosprężarki to efekt nieszczelnego układu dolotowego lub uszkodzonego filtra powietrza – mówi Dawid Mikiewicz, kierownik serwisu ZOLTAN Turbosprężarki Fot. P. Walczak
Turbosprężarka podczas eksploatacji nie wymaga konserwacji ze strony właściciela samochodu.

Turbosprężarka to napędzany gazami wydechowymi kompresor powietrza. Gazy spalinowe, które opuszczają silnik poprzez kolektor wydechowy, kierowane są do komory turbiny, w której znajduje się wirnik. Poprzez wał napędza on z kolei wirnik kompresora, który spręża powietrze zasilające jednostkę napędową samochodu. Ponieważ sprężone powietrze zawiera więcej tlenu, powstają lepsze warunki dla procesu spalania. Dodatkowy tlen, w połączeniu z dodatkową ilością paliwa, może być zatem wykorzystany do zwiększenia mocy silnika lub, jak w przypadku motorów wysokoprężnych, umożliwia lepsze spalanie. Dzięki temu redukowana jest ilość emitowanych przez motor zanieczyszczeń i zwiększa się jego sprawność.

- Prawidłowo użytkowana i obsługiwana turbosprężarka zużywa się stopniowo i jest to proces długotrwały - mówi Rafał Mikiewicz, współwłaściciel firmy ZOLTAN Turbosprężarki w Białymstoku.

Jak dodaje ekspert, przyczyną szybszego zużycia turbosprężarki może być zaniedbanie terminowej wymiany oleju silnikowego. Co więcej, zanieczyszczenia w oleju, takie jak cząstki metalu czy nagaru, mogą uszkodzić panewki i czopy wałka, utrudnić przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni uszczelniających. Z kolei brud w zasysanym powietrzu dostaje się najczęściej przez uszkodzony filtr powietrza, powodując zniszczenie koła kompresora. Stąd też istotna jest regularna wymiana filtra powietrza w samochodzie.

- Objawem zużycia turbosprężarki może być na przykład spadek mocy silnika oraz zwiększona emisja czarnego zadymienia, co wynika z niewystarczającego ciśnienia doładowania - mówi Rafał Mikiewicz. - Powodem jest powstanie dużej ilości nagaru pod kołem turbiny. Zespół wirujący, wskutek tarcia o nagar, nie osiąga wtedy właściwych obrotów.

Innymi objawami może być spadek mocy silnika oraz niebieskie spaliny. Powodem jest to, iż silnik spala olej wydostający się poprzez system uszczelnień turbosprężarki. Następuje wtedy mieszanie się oleju ze sprężanym powietrzem. Dodatkowym symptomem zużycia jest zalegający olej w przewodach pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym.

Aby zatem zapewnić bezawaryjne działanie turbosprężarki, należy stosować dobrej jakości olej silnikowy i przestrzegać okresów jego wymiany, dbać o cały system smarowania silnika oraz kontrolować ciśnienie oleju - w trakcie jazdy, a także podczas wizyt w serwisie.

Warto pamiętać, aby prawidłowo wygaszać silnik auta. Nie wolno go zatrzymywać, jeżeli pracuje na wysokich obrotach, ponieważ turbosprężarka nadal wiruje, a ciśnienie oleju spada do zera. Turbina nie jest wówczas smarowana, a nadal ma duże obroty i wysoką temperaturę. Trzeba więc przez około minutę po zatrzymaniu pojazdu utrzymać wolne obroty i dopiero wówczas wyłączyć silnik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna