Spis treści
Opel Astra vs Toyota Corolla. Nadwozie i wnętrze
Nową generację Astry zdążyliśmy już poznać i docenić fakt, że grubą kreską odcina się od przeciętnej wizualnie i zachowawczej poprzedniczki. W koncernie Stellantis nie ma miejsca na nudę i Opel musiał się temu podporządkować. Nowa Astra wygląda naprawdę dobrze, choć jak to zwykle bywa, swoje największe zalety odkrywa w wysokich wersjach wyposażenia. W naszym zestawieniu pojawiła się odmiana GS, która co prawda w standardzie ma raczej przeciętnej urody obręcze aluminiowe o średnicy 17 cali, ale już w standardzie dostajemy czerwony lakier metaliczny, który świetnie prezentuje się na naprawdę ładnym nadwoziu. W oczy rzuca się oczywiście przednia część z czarnym panelem o nazwie Opel Vizor, z tyłu zaś smukłości nadają wąskie i symetryczne klosze lamp z ładną grafiką wewnętrzną. Linia boczna jest dynamiczna i nieco muskularna. Oczywiście podobieństwa do Peugeota 308 są oczywiste, ale to zdecydowanie wychodzi Astrze na dobre! Odmiana kombi o nazwie Sports Tourer wygląda naprawdę dobrze i jeśli pokusimy się o opcjonalne 18-calowe felgi np. z czerwonymi nakładkami, auto naprawdę zacznie zwracać na siebie uwagę.
We wnętrzu również zmiany są radykalne w porównaniu do poprzednika. Tam było mnóstwo łagodnych linii i względny spokój, tutaj mamy mocno techniczną stylistykę z mnóstwem ostrych linii, odcięć i różnych faktur. Jednym się to spodoba, inni będą marudzić – kwestia gustu. Główne miejsce zajmuje oczywiście szeroki panel z dwoma ekranami o nazwie Pure Panel. Przed oczami kierowcy znajdują się wirtualne zegary o przekątnej 10 cali, w centralnej części ekran o podobnej przekątnej, który skrywa nowy system info-rozrywki. Minusy? Tu i ówdzie mamy do czynienia z elementami z połyskującego plastiku, co w przypadku paneli w newralgicznych miejscach jak np. na tunelu środkowym, może się wiązać z dość szybkim jego zniszczeniem. W standardzie wersji GS mamy tapicerkę materiałową o naprawdę ładnym wykończeniu, ale w opcji mamy tapicerkę z połączenia sztucznej skóry i alcantary. Jeśli chodzi o przestrzeń, Astra w odmianie Sports Tourer oferuje od 597 do 1634 litrów pojemności bagażnika (w zależności od ułożenia oparć kanapy).
Nie da się ukryć, że Toyota Corolla to bardzo ładny kompakt, a agresywne linie, szczególnie w wersji wyposażeniem GR Sport, mogą przyciągać wzrok nawet miłośników sportowych aut. Astra w czerwieni i z większymi felgami prezentuje się nieźle, ale to w japońskim konkurencie znajdziemy o wiele więcej sportowych cech. Podobnie jak u konkurenta, tak i tutaj w standardzie znajdziemy czerwony lakier oraz ładne 17-calowe felgi. Możemy jednak pokusić się o pakiet Dynamic i wtedy dostajemy 18-calowe obręcze i kilka dodatków technicznych. Warto zaznaczyć, że w wersji GR Sport wszystkie chromy zamieniane są na elementy lakierowane na czarno, a we wnętrzu pojawiają się świetnie wyglądające fotele.
Zresztą, we wnętrzu jest już więcej spokoju i tradycyjnych rozwiązań, szczególnie jeśli chodzi o umieszczenie ekranu systemu info-rozrywki oraz ilości przycisków oraz pokręteł. W centralnej części, pod ekranem i nawiewami, umieszczono tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją z przyciskami i pokrętłami. Jeśli więc ktoś obawia się dotykowej obsługi w Astrze, tutaj dostanie niemal w pełni analogową obsługę najważniejszych funkcji. Trochę szkoda, że ekran tak mocno wystaje ponad obrys deski rozdzielczej i ma szerokie ramki. Nie wygląda to najlepiej. Pod względem przestrzeni, nie ma na co narzekać. Pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu to 596 litrów – dosłownie o litr mniej niż konkurent. Po złożeniu oparć kanapy pojemność bagażnika to 1606 litrów, również niewiele mniej niż niemiecki konkurent.
Opel Astra vs Toyota Corolla. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Pod maską proponowanej Astry pracuje silnik 1.2 Turbo znany m.in. z Peugeota 308. Dysponuje on mocą 130 KM i momentem obrotowym rzędu 230 Nm. W połączeniu z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową daje to dość przyjemny w odbiorze napęd, który co prawda nie zachwyca osiągami – od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy oraz 210 km/h prędkości maksymalnej – ale odwdzięcza się niezłym spalaniem. Producent obiecuje nawet 5,6 l/100km w cyklu mieszanym, choć to dość optymistyczne szacunki. Warto wspomnieć, że jest to trzycylindrowa jednostka, a więc trzeba przyzwyczaić się do charakterystycznej kultury pracy, która nie każdemu przypadnie do gustu.
Toyota Corolla TS Kombi ma sporą przewagę, jeśli chodzi o jednostkę napędową i to niemal pod każdym względem. Większa pojemność, wyższa moc no i układ hybrydowy, który dość wyraźnie wpływa na ekonomię. Moc 140 KM to wartość systemowa, krzesana m.in. z wolnossącego silnika 1.8 o mocy 98 KM. Przy wsparciu 95-konnego silnika elektrycznego (185 Nm) przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Z jednej strony nieco lepsza dynamika, z drugiej niższa prędkość maksymalna. A spalanie? Zdaniem producenta jest to średnio 4,5 l/100 km. O ile w trasie różnice nie będą tak wyraźne, tak w mieście spalanie zdecydowanie będzie przemawiało na korzyść Toyoty.
Opel Astra vs Toyota Corolla. Ceny i wyposażenie
Do naszego zestawienia wybraliśmy w zasadzie topowe odmiany o sportowym (oczywiście wizualnie) charakterze. Co prawda w obu przypadkach co nieco można dodać, ale to Astra oferuje o wiele szerszy (i bardziej kosztowny) wachlarz dodatków. Zaczynając od Opla Astry – jest to wariant GS, który w połączeniu z wyżej opisanym układem napędowym, skrzynią automatyczną oraz nadwoziem kombi (Sports Tourer) kosztuje 149 300 złotych. W wyposażeniu znajdziemy naprawdę wiele przydatnych rzeczy, takich jak system Multimedia Plus z 10-calowym ekranem, zaawansowany system parkowania Intelli-Vision, dwustrefową klimatyzację, czarną podsufitkę i sportowe elementy nadwozia.
W opcji możemy wybrać m.in.:
- lakier metaliczny – od 1500 do 3500 złotych;
- 18-calowe felgi ze stopów lekkich „Pentagon” – 1300 złotych;
- pakiet Ultimate (Navi&HUD, światła IntelliLux, okno dachowe etc.) – 9700 złotych;
- alarm – 990 złotych;
- relingi dachowe – 400 złotych.
Toyota Corolla z silnikiem 1.8 Hybrid o mocy 140 KM z bezstopniowym automatem Multidrive S, nadwoziem kombi (Touring Sports) i wyposażeniem GR Sport to koszt 150 900 złotych. W standardzie tej odmiany znajdziemy m.in. lakierowany na czarno dach, 17-calowe felgi, tapicerkę materiałową z elementami ze skóry syntetycznej, system bezkluczykowego dostępu, ładowarkę indukcyjną etc. Jeśli chodzi o wyposażenie opcjonalne, dokupić możemy w zasadzie tylko:
- pakiet Dynamic (18-calowe felgi, asystent bezpiecznego wysiadania, monitorowania martwego pola etc.) – 4000 złotych.
Opel Astra vs Toyota Corolla. Podsumowanie
Opel Astra i Toyota Corolla to dwaj odwieczni rywale, którzy walczą o uwagę klientów i od lat stanowią wyznacznik w segmencie. Obecnie sytuacja trochę się zmieniła, bowiem konkurencja zdecydowanie nabrała tempa i walka na wielu płaszczyznach jest wyrównana. Opel Astra oferuje naprawdę mnóstwo przestrzeni i staje się ciekawą propozycją w roli auta rodzinnego. Toyota Corolla z kolei nadal bryluje pod względem oszczędności napędu, niezawodności i utrzymania wartości, choć niektórych może rozczarować ograniczona ilość dodatkowego wyposażenia.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Opel Astra Sports Tourer (GS) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Toyota Corolla Touring Sports (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) |
Platforma | EMP2 | TNGA GA-C |
Euro NCAP | 4/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1481 | 1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2732 | 2700 |
Długość/szerokość (mm) | 4642/1860 | 4650/1790 |
Pojemność bagażnika (l) | 597/1634 | 596/1606 |
Cena (zł, brutto) | 149 300 | 150 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/5 | kombi/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1346 | 1400 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 52 | 43 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna (HEV) |
Pojemność (cm3) | 1199 | 1798 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, bezstopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 130 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 | 185 (silnik elektr.) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 180 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,7 (WLTP) | 4,5 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 128 | 102 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Opel Astra Sports Tourer (GS) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Toyota Corolla Touring Sports (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Opel Astra Sports Tourer (GS) 1.2 Turbo 130 KM (AT8) | Toyota Corolla Touring Sports (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) |
Przestronność wnętrza | * | * |
Silnik | * | |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | |
Cena | * | * |
Wynik końcowy | +++++ (5) | ++++++ (6) |