Oskarżają biskupa Stefanka

Anna Mierzyńska [email protected]
Biskup łomżyński Stanisław Stefanek nie ukrywa, że kontaktował się z SB
Biskup łomżyński Stanisław Stefanek nie ukrywa, że kontaktował się z SB Archiwum
Łomża Biskup łomżyński Stanisław Stefanek miał w PRL-u częste kontakty ze Służbą Bezpieczeństwa! - twierdzi dziennikarz z Poznania Krzysztof Kaźmierczak.

Biskup diecezji łomżyńskiej zaprzecza, że był tajnym współpracownikiem.
- Osobiście jestem przekonany, że biskup Stefanek był tajnym współpracownikiem o pseudonimie "Staszek" - powiedział nam Kaźmierczak, który dotarł do nieznanych dotąd dokumentów z archiwum IPN.

Bezpośrednich dowodów na współpracę duchownego jednak nie ma. Nigdzie nie odnaleziono chociażby podpisanego przez niego oświadczenia o współpracy. Ale w PRL-u SB nie wymagało od duchownych takich oświadczeń. Można było współpracować, niczego nie podpisując. Brak oświadczenia o niczym więc w przypadku biskupa Stefanka nie przesądza.

Donosił TW "Staszek"
Co więc znaleziono? Z akt dotyczących Towarzystwa Chrystusowego w Poznaniu (w którym ks. Stefanek, zanim został biskupem, pracował jako wikariusz generalny) ma wynikać, że SB miało we władzach tego zgromadzenia tajnego współpracownika (TW) o pseudonimie "Staszek". Analiza jego donosów ma wskazywać, że współpracownikiem mogła być tylko jedna z trzech osób, zasiadających wówczas we władzach towarzystwa. Agent donosił bowiem o sprawach, o których wiedziały tylko one. Dalsza analiza odnalezionych akt, zdaniem Krzysztofa Kaźmierczaka, wyklucza dwie pozostałe osoby. W kręgu podejrzeń zostaje tylko Stanisław Stefanek.

Z biskupem nie udało się nam wczoraj skontaktować. Nikt z łomżyńskiej kurii nie chciał też wypowiadać się na ten temat. Biskup Stefanek wcześniej, w rozmowie z poznańskim dziennikarzem, przyznał, że utrzymywał kontakty z SB.

- Ale to było oficjalnie ustalone. Do moich obowiązków należały takie kontakty. Miałem nawet stałego stróża z SB, był kapitanem. Ja te rozmowy traktowałem z humorem. Nie przypuszczałem, by mój rozmówca brał je na poważnie - wyjaśniał biskup.

Do jego wersji nie pasują jednak wypowiedzi ks. Czesława Kamińskiego, byłego generała Towarzystwa Chrystusowego i przełożonego Stefanka. Zapewnia on, że nie wyznaczał nikogo do kontaktów z SB, tylko w razie potrzeby sam rozmawiał z funkcjonariuszami.

Inni nie potwierdzają "rewelacji" z Poznania
Z materiałów archiwalnych odnalezionych w Poznaniu ma wynikać jednoznacznie, że kontakty Stanisława Stefanka ze służbami były dość intensywne. Jednak faktów tych nie potwierdzają żadne inne znane wcześniej dokumenty. Kościelna Komisja Historyczna nie znalazła bowiem biskupa w spisie tajnych współpracowników SB. Na żadne informacje na jego temat nie natrafił również Krzysztof Sychowicz z białostockiego IPN-u, zajmujący się m.in. kontaktami organów bezpieczeństwa komunistycznego państwa z Kościołem.

- Ksiądz biskup Stefanek w czasach PRL-u nie przebywał w północno-wschodniej Polsce. Jego nazwisko nie pojawiło się więc w żadnym ze znanych mi materiałów organów bezpieczeństwa - zaznacza Sychowicz.

Krzysztof Kaźmierczak nie ma wątpliwości, że w archiwach IPN-u, wśród nieskatalogowanych jeszcze akt, znajdą się inne dokumenty związane z działalnością TW "Staszka":

- Być może wtedy dotrzemy do dokumentów, które potwierdzą lub zaprzeczą dzisiejszym hipotezom - mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
guard
Ojej, ilu tu mądrych ludzi sie wypowiada! Uważam, że najłatwiej siedzieć przed monitorem i wymądrzać sie na różne tematy, bo i tak nikt nie wie kim jesteście, a już super łatwo oskarżać bez dowodów - klawiatura wszystko zniesie, tak jak kiedyś papier!
B
Betanek
Rozpoczyna się w Polsce skok na kasę Kościoła przy pomocy fałszywych oskażeń.W USA znany temat od dawna.Wyłudzili miliony dolarów, zrujnowali kilka parafii. 13 lat temu nie bylo to możliwe, teraz zobaczymy.
m
marek mazik
Po czynach poznacie.Nie wolno niszczyć dobrego imienia człowieka niesprawdzonymi informacjami.Nie zapominajmy jak system komunistyczny niszczył ludzi i ile SB tworzyła fikcji i prowokacji,dając pożywkę dla współczesnych rewelacji.Poznałem osobiscie ks.Biskupa i uznaję to za wielki zaszczyt.Wspierał on zawsze nasze rodziny i młodzież,też tą trudnągdy był biskupem na Pomorzu.Wiem jak bardzo bliscy jego sercu są wspóbracia kapłani,którym służy a nie ich niszczy.Świadectwo jego posługi dał mi nieżyjacy już kapłan o.Wisław Stojarczyk.Dzisiaj ,gdy trwałosć rodzin jest tak bardzo zagrożona uderza sie w Duszpasterzy ,którzy stoją na straży jej świętosci.Marek Mazik
a
arko
Biskup Stefanek jest dobrym człowiekiem. Nie jestem z kościołem zbyt blisko. Ale ma racje wtym co mówi i czyni. Jest mądrym człowiekiem. Powodzenia w działaniach zycze i żeby się ksiądz nie poddawał!!!
D
DE82EE
W dniu 19.01.2008 o 17:42, FA6256 napisał:

Tak. Niestety ludzie mają zniszczone sumienia i tego nie widzą.



Patologia grzechu jest ogromna. Jezu widzisz jak głusi i ślepi są Ci, którzy atakują Kościół, podważają wiarę rodziców i dziadków. Daj im łasę wiary i opamiętania.
F
FA6256
W dniu 19.01.2008 o 17:40, 58B885 napisał:

To święty człowiek. Trzeba żyć wiarą, żeby to zrozumieć.



Tak. Niestety ludzie mają zniszczone sumienia i tego nie widzą.
58B885
To święty człowiek. Trzeba żyć wiarą, żeby to zrozumieć.
ż
żbik
W dniu 31.12.2007 o 10:39, zły napisał:

Jak długa jeszcze społeczeństwo będzie płacić ogromne pieniądze na funkcjonowanie zajo..a tych kilku sukienkowych satrapów. Czas najwyższy aby opodatkować się na rzecz określonego kościoła. Są wierni - są pieniądze. Nie ma wiernych - nie ma pieniędzy. Podatki tylko na rzecz funkcjonowania Państwa Polskiego a nie na agendy innych państw. - Rosji USA Watykanu.


Całkiem dobry pomysł ale co z ludzmi niewierzącymi? Przy takim opodatkowaniu znalazło się by ich sporo.Podatek na kościól można płacić ale co z dodatkowymi opłatami ''co łaska" za śluby , pogrzeby itd?Czy z tych podatków?
z
zły
Jak długa jeszcze społeczeństwo będzie płacić ogromne pieniądze na funkcjonowanie zajo..a tych kilku sukienkowych satrapów. Czas najwyższy aby opodatkować się na rzecz określonego kościoła. Są wierni - są pieniądze. Nie ma wiernych - nie ma pieniędzy. Podatki tylko na rzecz funkcjonowania Państwa Polskiego a nie na agendy innych państw. - Rosji USA Watykanu.
ż
żbik
W dniu 30.12.2007 o 10:41, stąd napisał:

Jestem z innej diecezji, ale kilka razy w zyciu udało mi sie słuchać głębokich homilii i przejmujących katechez tego kapłana. Poza tym bardzo duzo zrobił dla prawidłowej formacji mojego syna na progu jego narzeczeństwa i planów załozenia rodziny. Okazało się to solidnym fundamentem. Na spotkania formacyjne z młodzieżą przybywał niestrudzenie nawet po kilkaset kilometrów, z racji swojej funkcji w episkopacie. Dziękuję Tobie Księże Biskupie i nie poddawaj się oszczercom, ludziom małym i podłym. Szczęsliwa Łomża! Wiwat Biskup Stefanek!


Czy znasz może ludzi którym pomógł materialnie,w potrzebie gdy brakowało im środków na leczenie i życie?Nieść pomoc duchową nic nie kosztuje ale materialną?Jezdzi on kilkaset km do parafii w swojej diecezji wiadomo w jakim celu.
s
stąd
Jestem z innej diecezji, ale kilka razy w zyciu udało mi sie słuchać głębokich homilii i przejmujących katechez tego kapłana. Poza tym bardzo duzo zrobił dla prawidłowej formacji mojego syna na progu jego narzeczeństwa i planów załozenia rodziny. Okazało się to solidnym fundamentem. Na spotkania formacyjne z młodzieżą przybywał niestrudzenie nawet po kilkaset kilometrów, z racji swojej funkcji w episkopacie. Dziękuję Tobie Księże Biskupie i nie poddawaj się oszczercom, ludziom małym i podłym. Szczęsliwa Łomża! Wiwat Biskup Stefanek!
G
Gość
"którym biskup dobierał się do tyłków" genialne! trochę niefortunnego sformułowania użyłaś...to zły biskup co się do tyłków dobiera, szczególnie chłopcom. A co do Stefanka, to do Prokuratury Okręgowej w Łomży została skierowana sprawa przyjmowania i wymuszania przez niego korzyści majątkowych. I gdzie tu autorytety? Na pewno nie w kościołach...
a
aga
Jest to bolesne,ale nie rozumiem dlaczego ksieza i biskupi boja sie prawdy.CHRYSTUS UCZYL ZYC W PRAWDZIE.
s
solina
Stanowisko, to pewnie ty masz i powinieneś z niego ustąpić SB-ku.Czemu śmiecie, którym biskup dobierał się do tyłków mają decydować, kto ma być, a kto nie w hierarchii kościelnej!Zajmij się tymi podobnymi tobie prostaku!
t
tozo
Jesli to sie potwierdzie to Bp. Stefanek powinien ustąpić ze stanowiska
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie