Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy zakochali się w parkach handlowych. Ile obiektów jest obecnie w budowie? Nawet niewielkie miasta chcą mieć takie punkty

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Parki handlowe sprawdzają się jako miejsca sprzedaży w wielu niewielkich miastach w Polsce.
Parki handlowe sprawdzają się jako miejsca sprzedaży w wielu niewielkich miastach w Polsce. Andrzej Banas / Polska Press
Gdzie najlepiej wybrać się na zakupy? Chętnie kupujemy w miejscach, gdzie możemy załatwić jednocześnie wiele różnych spraw za jednym razem. Super- i hipermarkety, centra, pasaże i galerie handlowe dają taką możliwość. Powstaje ich coraz więcej. W połowie tego roku w budowie pozostawało prawie pół miliona metrów powierzchni handlowych. W planach jest budowa kolejnych.

Spis treści

Centrum handlowe, park i pasaż – czym się różnią od galerii?

Pasaż handlowy zwykle nie jest zbyt wielki. Można by rzec, że to rodzaj „korytarza” ze sklepami lub niewielkich rozmiarów hala. W takim miejscu znajduje się wiele sklepów i punktów usługowych. W galerii handlowej znajdziemy także gastronomię i kina. Każdy z tych punktów ma własną markę, podobnie jak cała galeria ma nazwę, pod którą się promuje.

Galerie rozwinęły się z niewielkich, kilkusklepowych pasaży przylegających do hipermarketów. W pewnym momencie hipermarkety zaczęły być wypierane przez znacznie mniejsze supermarkety oraz dodawano więcej sklepów. Z czasem pojawiły się także inne części, np. gastronomiczna i rozrywkowa.

Park handlowy również jest obiektem z dużą liczbą sklepów. Różni się jednak od galerii, która zwykle jest kilkupiętrowa oraz posiada znacznie większą przestrzeń. Jak wynika z raportu CBRE – większość obecnie nowo powstających obiektów to właśnie parki handlowe.

Wiele sklepów w jednym miejscu, czyli parki handlowe

– Największą aktywność inwestorów w sektorze handlowym obserwować możemy przede wszystkim w segmencie parków handlowych i centrów zakupów codziennych, co wynika z zapotrzebowania rynku na niewielkie, lokalne obiekty handlowe typu convenience store. W najbliższych latach głównym rozgrywającym w tym sektorze nadal będą parki handlowe, bo w wielu obszarach kraju brakuje wciąż nowoczesnego handlu – mówi Agata Karolina Lasota, dyrektor zarządzająca LBC Invest.

Jak zaznacza, do takich miejsc będą napływać nowi najemcy i chętnie wchodzić globalne marki. Dealz na przykład planuje ekspansję obliczoną na podwojenie liczby placówek w Polsce.

– Wiosną na naszym rynku zadebiutowała niemiecka sieć dyskontów Woolworth. Działalność na polskim rynku zaczynają rozwijać również nowe koncepty z krajów bałtyckich i Ukrainy – dodaje Lasota.

Nowe centra handlowe w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców

Według danych firmy, w pierwszym półroczu 2023 roku w Polsce oddano około 150 tys. mkw. powierzchni handlowych, głównie w ramach parków handlowych. To o 40 proc. więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Prawie 70 proc. nowej powierzchni dostarczyły debiutujące parki handlowe, oddawane przeważnie w miejscowościach liczących poniżej 100 tys. mieszkańców.

Ponadto, po rewitalizacji otwarte zostały również trzy większe obiekty, tj. Fort Wola (22 tys. mkw.) i galeria Atrium Promenada (rozbudowa o 12,6 tys. mkw., łącznie 63 tys. mkw.) w Warszawie oraz Bawełnianka w Bełchatowie (33 tys. mkw.), która od lat stała pusta.

Popyt na parki handlowe. Z czego to wynika?

W połowie tego roku w budowie pozostawało prawie 470 tys. mkw. powierzchni handlowych. W realizacji jest ponad 30 nowych parków handlowych i kilka obiektów jest rozbudowywanych. Trwają także prace nad rewitalizacją Bonarki City Center w Krakowie i Galerii Wołomin oraz łódzkiej Sukcesji. Przebudowywane są również kolejne hale po hipermarketach Tesco, w Opolu, Bytomiu i Bielsku-Białej.

– Parki handlowe to jeden z najintensywniej rozwijających się segmentów na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Inwestycje w tego typu projekty nie są tak wymagające i czasochłonne, jak budowa dużych kompleksów zakupowych. Także ich utrzymanie jest znacznie łatwiejsze. Dodatkowo umowy zawierane z najemcami są zwykle dłuższe niż w dużych centrach i standardowo już wyrażane w euro – informuje Agata Karolina Lasota.

Jak dodaje, czasami kontrakty podpisywane są nawet na 10 lat.

– Parki handlowe oferują znacznie niższe czynsze i opłaty eksploatacyjne w porównaniu z tradycyjnymi centrami, dlatego chętnych do lokowania w nich biznesu nie brakuje. Dla konsumentów są natomiast atrakcyjne z uwagi na to, że zakupy codziennej potrzeby można w nich zrobić szybko, wchodząc do sklepów wprost z parkingu. Popularność formatu podbijają placówki gastronomiczne znanych, sieciowych marek oraz coraz liczniej pojawiające się w nich dyskontowe sklepy przemysłowe i spożywcze oraz sklepy off-price, co pozwala nabywcom zaoszczędzić – zaznacza ekspertka LBC Invest.

W Polsce nasycenie powierzchnią handlową w centrach zakupowych jest nadal dużo niższe niż w krajach Europy Zachodniej, kształtuje się obecnie średnio na poziomie 330 mkw. na 1 tys. mieszkańców. Inwestorzy wciąż intensywnie poszukują działek pod nowe projekty, najczęściej w mniejszych miejscowościach atrakcyjnie zlokalizowanych pod względem komunikacyjnym i gruntów na obrzeżach największych miast.

Największe obiekty handlowe, które są obecnie w budowie

Zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą 16 mln mkw. Około 20 proc. z tej powierzchni mieści się w coraz gęściej rozsianych w całej Polsce parkach handlowych. Parki tworzą coraz bardziej rozbudowaną sieć i otwierane są blisko klientów. Nowe obiekty rosną, zarówno w dużych i średnich miastach, jak i w niewielkich miejscowościach, liczących 10 tys. mieszkańców, którym dostarczają ofertę dostępną wcześniej tylko w dużych miastach, gdzie stawki czynszowe za wynajem są nieporównywalnie wyższe.

W najlepszych centrach handlowych w Warszawie trzeba się liczyć z opłatami w wysokości 100-130 euro za metr kw. miesięcznie, w innych, największych miastach w Polsce wynajem kosztuje 40-60 euro za mkw. za miesiąc. W parkach handlowych czynsze kształtują się natomiast w przedziale 9-12 euro /mkw./m-c.

Zgodnie z zapowiedziami inwestorów, do końca 2023 roku zasoby rynku powierzchni handlowych w kraju mają szansę powiększyć się o kolejne 300 tys. mkw. powierzchni najmu. Wśród największych obiektów pozostających w budowie znajdują się:

  • Koszalin Power Center (38 tys. mkw.),
  • Karuzela w Białej Podlaskiej (28 tys. mkw.)
  • Gorzów Power Center (25 tys. mkw.),
  • Nowa Sukcesja w Łodzi (22 tys. mkw.),
  • Galeria Goplana w Lesznie (15 tys. mkw.).

Warto pamiętać, że w Polsce również zamykane są galerie handlowe. Taki los spotkał Galerię Malta w Poznaniu (wybudowaną w 2009 r.) Teren wg planu zagospodarowania przestrzennego miałby zostać przeznaczony pod zabudowę usługową lub bloki mieszkalne. Rozebrana została już krakowska Plaza (budowana w latach 2001-2002).

W miejscu, gdzie kiedyś na Kabatach w Warszawie stał hipermarket Tesco, dziś jest miejsce przeznaczone pod budowę budynków mieszkalnych. Podobny los ma podzielić miejsce po Centrum Handlowym Land na Służewie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy zakochali się w parkach handlowych. Ile obiektów jest obecnie w budowie? Nawet niewielkie miasta chcą mieć takie punkty - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna