Spis treści
Choć polskie koleje nie cieszą się powszechnie zbyt dobrą opinią ze strony społeczeństwa, to należy wiedzieć, że mamy się z czego cieszyć. Rodzime firmy technologiczne bowiem prężnie pracują nad nowymi rozwiązaniami, które pozwolą na unowocześnienie tak ważnego środka transportu, jakim są pociągi. Co więcej, jesteśmy prekursorem w kwestii rozwiązania, które mogłoby się wydawać jedynie wymysłem twórco filmów i pisarzy science fiction. O co chodzi?
Latające pojazdy, rzeczywistość rodem z filmów
Jedną z najbardziej charakterystycznych wizji z książek i filmów pokazujących przyszłość, są latające pojazdy. Nie mówimy oczywiście o samolotach, które są już poniekąd codziennością, a o samochodach unoszących się w powietrzu. Choć powstały już zalążki podobnych rozwiązań, np. poduszkowce, to ludzkość jest jeszcze daleka od opracowania odpowiedniego rozwiązania w tym zakresie, więc latające pojazdy to wciąż odległa przyszłość. Co innego jednak lewitacja.
Lewitujące pociągi
W największym uproszczeniu określenie lewitacja w technologii stosowane jest w kontekście unoszenia się określonego obiektu w niewielkiej odległości od podłoża, ale głównie w odniesieniu do innego obiektu. Już od lat przy tym prowadzone są badania nad stworzeniem odpowiednich technologii wykorzystujących to zjawisko, w tym w sektorze kolejowym. Nie każdy jednak wie, że Polska jest jednym z prekursorów w tej dziedzinie.
Większość dotychczasowych działań w obszarze lewitacji w kolei opiera się na technologii nazywanej Maglev, czyli lewitacji magnetycznej. Nazywane też technologią unoszenia elektrodynamicznego rozwiązania opracowywane są m.in. w Japonii, Chinach oraz w Niemczech. Przy czym stosowane przez te kraje techniki różnią się pomiędzy sobą. W Japonii bowiem technologia ta oparta jest na „unoszeniu przez odpychanie”, natomiast w Niemczech na „unoszeniu poprzez przyciąganie”.
Polscy naukowcy postanowili opracować jednak jeszcze inną technikę w tym obrębie, a mianowicie lewitację opartą o magnesy trwałe. Co ciekawe, nie jest to jedyna technologia tego typu opracowywana w naszym kraju.
MagRail z Polski, czyli nowe rozwiązanie w kolei
Polska firma Nevomo opracowała technologię o nazwie MagRail, która pozwoli w przyszłości zrewolucjonizować systemy kolejowe, poprzez umożliwienie lewitacji pociągów nad torami. Jej testy przeprowadzono już w Nowej Sarzynie, gdzie pojazd osiągnął prędkość 80 km na godzinę przy wysokości lewitacji 20 cm nad szynami. Docelowo pociągi tego typu mają osiągać prędkość do 300-550 km/h.
Technologia MagRail polskiej firmy Nevomo ma mieć sporą przewagę nad Maglev, w tym m.in. będzie tańsza w produkcji. Dodatkowo rozwiązanie to jest ekologiczne, wydajne i nie będzie wymagało całkowitej modernizacji krajowej infrastruktury, bowiem może wykorzystywać klasyczne, istniejące już tory. Wystarczy, że zostaną one wyposażone w dodatkowe komponenty, które umożliwią poruszanie się lewitujących składów, a jednocześnie trasy będą wciąż dostępne dla klasycznych pociągów. Pociągi, które powstaną z wykorzystaniem nowej technologii, nie będą też wymagać lokomotywy, więc będą bardziej wydajne pod względem możliwości przewozu większej ilości pasażerów.
Teraz natomiast, a konkretnie 5 września 2023 roku najnowsza technologia została przez polską firmę Novomo zaprezentowana w Brukseli.
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?