Rail Baltica musi być nasza!

(wimek, hel)Zaktualizowano 
Dwa warianty przebiegu Rail Baltica
Dwa warianty przebiegu Rail Baltica
Ełk. Augustowcy radni knują, jak na swoją stronę przeciągnąć Rail Baltica, a tym samym spowodować, by trasa szybkiej kolei ominęła Ełk!

Augustowska rada wystosowała już petycję w tej sprawie do władz centralnych oraz parlamentarzystów. Samorządowcy z Ełku uspokajają, że cały czas pilotują sprawę i trzymają rękę na pulsie.

- W Warszawie lobbuje za przebiegiem trasy z Warszawy do Helsinek przez Ełk nasz poseł Andrzej Orzechowski. W walce o Rail Baltica przez Mazury uczestniczy marszałek województwa Jacek Protas. Oczywiście o to, by tory biegły przez Ełk dbamy również i my - zaznacza Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku.

Bez protestów ekologów

Argumenty za tym, by od Białegostoku do Suwałk pociągi jeździły przez Grajewo, Ełk i Olecko, a nie przez Dąbrowę Białostocką i Augustów są oczywiste.
Na Mazurach nie trzeba będzie użerać się z ekologami, bo trasa przez Ełk ominie cenne przyrodniczo obszary. Po drugie, łatwiej budować torowisko na utwardzonych terenach, a nie na podaugustowskich bagnach.

- Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby żadne miasto nie było w tej rywalizacji pokrzywdzone, ale jeśli już trzeba, to ciągniemy w swoją stronę - nie pozostawia wątpliwości Krzysztof Piłat, starosta ełcki.

I choć, jak zapewnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, ostateczna decyzja zapadnie na początku 2010 roku, to już teraz na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury master plan jasno przewiduje, że trasa Rail Baltica ominie Augustów i będzie wiodła właśnie przez Grajewo, Ełk oraz Olecko.

- Mamy wstępną decyzję ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, zgodnie z którą linia nie ominie Ełku. Poza tym trasa przez Ełk i Olecko idealnie przetnie tereny wykluczone społecznie. To ożywiłoby ten region - dodaje T. Andrukiewicz.

W rękach konsultantów

O tym, że batalię wygra Ełk, może zdecydować to, który wariant bardziej zniszczy przyrodę.

- Czekamy na opinię konsultantów, którzy, na żądanie Komisji Europejskiej, opracowują studium wykonalności i raport oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko obu wariantów. Na tej podstawie zapadnie ostateczna decyzja - mówi Mikołaj Karpiński.

Augustowscy radni wszczęli larum, bo uznali, że nie ma na co czekać.
- Modyfikacja sieci to ogromna szansa rozwoju regionu - tłumaczy Andrzej Kurczyński, przewodniczący rady miasta w Augustowie. - Wraz z szybką koleją spodziewać się można inwestorów i turystów. Jeśli korytarz ominie nasze miasto, będziemy pozbawieni tej szansy.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 35

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
aha
W dniu 19.11.2008 o 12:31, gość napisał:

Wazne -przeczytajcie -To Ministerstwo Infrastruktury zaproponowłao w projekcie przedstawionym 2 lipca 2008 roku wyłączenie Rail Baltica z AugustowaPrzedstawiony w dniu 2 lipca 2008 roku projekt Ministerstwa Infrastruktury zakłada, iż Rail Baltica nie będzie biegła przez Augustów.Oficjalnie projekt brzmi:"Korekta przebiegu linii E 75: właczenie odcinka Suwałki – Olecko – Ełk –Białystok zamiast odc. Białystok – Sokółka – Suwałki" W dniu 2 lipca 2008 roku Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o rozpoczęciu konsultacji w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski, które odbędą się w dniach 2 lipca - 20 sierpnia 2008 roku. zamieszczono tam zarazme informację: "Uprzejmie prosimy o przekazywanie Państwa stanowisk w formie elektronicznej na adres: konsultacje.TEN-T@mi.gov.pl w terminie do 20 sierpnia 2008 r."Dane:"Informacja nt rezultatu prac Zespołu do spraw przygotowania propozycjimodyfikacji wspólnotowych wytycznych dotyczacych rozwoju Transeuropejskiej SieciTransportowej (TEN-T) Ministersto Infrastruktury, czerwiec 2008 r."Dane:Zakladka mapowa: "Siec TEN-T w Polsce – koleje – propozycja (dodatkowo ok. 1.800 km)" wskazuje na propozycję wykreślenia drogi kolejowej Białystok- Augustów- Suwalki z sieci TEN-T (Rail Baltica/ E 75)- zawiera wykreślenie wskaznej drogi kolejowej z sieci TEN-T (Rail Baltica)" 

 Decyzja o Wia- Baltice przez Mońki z 2 lipca 2008 r, a konsultacje 2 lipca-20 sierpnia 2008 r.

R
Referee

Na potrzeby innego forum przygotowałem pewne, autorskie porównianie dwóch wariantów. Nie jestem żadnym specjalistą i fachowcem, ale stworzyłem coś takiego:

Wariant "ełcki" ma wiele zalet. Wymienie kilka z nich:
1. 105-km odcinek Białystok-Ełk jest zelektryfikowany
2. Linia przebiega przez tereny przemysłowe
- Grajewo (Pfleiderer Grajewo S.A. w Grajewie, jeden z największych i najnowocześniejszych producentów płyt meblowych oraz oklein {folii meblowych i filmów melaminowych} w Polsce, w znaczny sposób używa bocznicy kolejowej, przywożąc cysternami chemikalia,SM Mlekpol będąca największą polska mleczarnia, leży bezpośrednio przy linii kolejowej, jak również posiada dostęp do bocznicy, w chwili obecniej nie korzysta z transportu kolejowego)
- Ełk (leżąca bezpośrednio przy linii kolejowej Białystok-Ełk i Olsztyn Gł - Ełk oraz dużej stacji towrowej - Ełk Towarowy, podstrefa ekonomiczna SSSE w 24 firmach zatrudnia 1500 osób, w chwili obecnej nie jestem w stanie określić czy jakiekolwiek towary są przewożone koleją, nie jestem pewnien co do materiałów hutniczych i budowlanych, Zakłady Mięsne "Mazury" Ełk, posiadały bocznicę kolejową jednak częściowo została rozebrana, "Prefabet Ełk" sp.z o.o. w 2006 roku modernizowała swoją bocznicę bezpośrednioo przylegającą do linii Ełk-Olecko)
- Olecko (codziennie z tej stacji do Ełku wysyłane są ciężkie pociągi towarowe załadowne drewnem - ciągnięte przez lokomotywy ST44+SM42)
- Stróżne (miejscowość oddalona o 11 km od Olecka, leżąca przy zamkniętej linii kol. Olecko-Gołdap, codzennie potężne transporty kruszywa, żwiru i innych materiałów firma "Kruszbet" SA wysyła samochodami ciężarowymi, planowano reaktywację odcinka z myślą o kopalni)
3. Nasyp oraz inne obiekty inżyneryjne przystosowane do linii dwutorowej.

Wady:
1. Ominięcie stacji Białystok Centralny na peryferiach miasta (Starosielce)
2. Konieczność przystosowania stacji Białystok Starosielce do funkcji drugiego głównego dworca w mieście, a co za tym idzie rozbudowa infrastruktury zarówno kolejowej jak i towarzyszącej, m.in. drogi i komunikacja miejska.
3. Wariant ten jest dłuższy.
4. W Olecko następuje obecnie zmiana czoła, chyba, że ponownie oddano by do użytku podg. Lesk, ewentualnie myśli się o budowie łącznika Kijewo-Wieliczki (kilkanaście km nowego toru)
5. Linia przecina Biebrzański Park Narodowy (na odcinku ok 2,5 km)

Autorskie porównanie:

1. Natura 2000
Linia przez Ełk przecina (jedynie) jeden obaszar NATURA 2000, zapisany jako Dolina Biebrzy, natomiast linia przez Sokółkę przecina Puszczę Knyszyńską, Puszczę Augustowską, a także częściowo Biebrzańską Ostoję.

2. Przewozy pasażerskie
a) w realcji Białystok-Ełk kursuje 8 składów pasażerskich, z czego 4 to pociągi osobowe
w relacji Ełk-Białystok kursuje 9 składów pasażerskich, z czego 4 to pociągi osobowe
c) w relacji Ełk-Olecko kursują 3 składy, z czego 2 to pociągi osobowe
d) w relacji Olecko-Ełk kursuja 3 składy, z czego 2 to pociągi osobowe
e) w relacji Olecko-Suwałki kursuje 1 skład, pociąg pospieszny
f) w relacji Suwałki-Olecko kursuje 1 skład, pociąg pospieszny
g) w relacji Białystok-Sokółka kursuje 12 składów, z czego 9 to pociągi osobowe
h) w relacji Sokółka-Białystok kursuje,12 składów, z czego 9 to pociągi osobowe
i) w relacji Sokółka-Suwałki kursuje 6 składów, z czego 3 to pociągi osobowe
j) w relacji Suwałki-Sokółka kursuje 6 składów, z czego 3 to pociągi osobowe
Za punkt odniesiena wzięłem dzień powszedni, w okresie wrzesień-czerwiec, dlatego pominięte zostały: pociąg "Wigry" z Krakowa Płaszowa do Suwałk, podbnie jak "Gryf" ze Szczecina do Suwałk i PLK "Pojezierze" z Gliwic do Suwałk, ostatnie dwa przez Ełk, gdyż są to pociągi okresowe, a jako punkt odniesienia wzięłem okres pozawakacyjny. Wszystkie wraz z relacjami powrotnymi.

3. Długość linii (w metrach)
a) Białystok-Sokółka-Suwałki
- Białystok-Sokółka: 41 222
- Sokółka-Suwałki: 98 241
łącznie: 139 463
Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki
- Białystok-Ełk: 103 236
- Ełk-Olecko: 27 486
- Olecko-Suwałki: 42,335
łącznie: 173 057
W zestawieniu wzięto pod uwagę wyłącznie odcinki po których obecnie poruszają się składy pasażerskie. Tak więc pominięto kwestie podg. Turczyn jak i podg. Olecko Lesk. Rzeczywiste odległości mogą być inne m.in. po wybudowaniu planowanego łącznika Kijewo-Wieliczki, który omijając Olecko skrócił by trasę o kilkanaście kilometów.
Z powyższych danych wynika o 33 594 metry krótszy jest wariant przez Sokółkę.

4. Liczba ludności w powiatach przez które przechodzą obydwa warianty.
Zestawienie przedstawia liczbę ludności w poszczególnych powiatach, w tym również miastach na prawach powiatu, Białystok i Suwałki.
a) linia Białystok-Sokółka-Suwałki
- powiat m. Białystok: 294 143
- powiat białostocki: 139 434
- powiat sokólski: 73 027
- powiat augustowski: 59 025
- powiat suwalski: 35 306
- powiat m. Suwałki: 69 196
łącznie: 670 131
linia Białystok-Ełk-Suwałki
- powiat m. Białystok: 294 143
- powiat białostocki: 139 434
- powiat moniecki: 43 238
- powiat grajewski: 50 340
- powiat ełcki: 84 600
- powat olecki: 41 490
- powiat suwalski: 35 306
- powiat m. Suwałki: 69 196
łącznie: 757 747
Z powyższych danych wynika, że więcej o 87 616 osób zamieszkuje wzdłuż wariantu "ełckiego"

5.Urbaniazacja w powiatach przez które przechodzą obydwa warianty.
a) linia Białystok-Sokółka-Suwałki
- powiat białostocki: 36,07%
- powiat sokólski: 37,53%
- powiat augustowski: 54,98%
- powiat suwalski: brak danych
linia Białystok-Ełk-Suwałki
- powiat białostocki: 36,07%
- powiat moniecki: 35,31%
- powiat grajewski: 55,59%
- powiat ełcki: 66,1%
- powat olecki: 51,48%
- powiat suwalski: brak danych

6. Wezły kolejowe a) Linie kolejowe przechodzące przez stację Białystok:
- Zielonka-Kuźnica Białostocka (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Czeremcha-Białystok (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Białystok-Zubki Białostockie (czynna w ruchu towarowym)
Linie kolejowe przechodzące przez stację Sokółka:
- Zielonka - Kuźnica Białostocka (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Sokółka-Suwałki (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
c) Linie kolejowe przechodzące przez stację Suwałki:
- Sokółka-Suwałki (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Olecko-Suwałki (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Suwałki-Mockava (czynna w ruchu pasażerskim)
d) Linie kolejowe przechodzące przez stację Ełk:
- Białystok-Głomno (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Ełk-Gołdap (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Olsztyn Główny-Ełk (czynna w ruchu towarowym, planowane wznowienie przewozów pasażerskich na rok 2010)
- Czerwonka-Ełk(czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
e) Linie kolejowe przechodzące przez stację Olecko:
- Olecko-Suwałki (czynna w ruchu pasażerskim i towarowym)
- Ełk-Gołdap (w kierunku Ełku czynna w ruchu pasażerskim i towarowym, w kierunku Gołdapii zamknięta)

Mój komentarz
To tyle ode mnie, można by było dalej ciągnąć. O jakich bezdrożach mówimy w aspekcie linii przez Ełk? Prosze popatrzeć na wskaźnik urbanizacji,
ale nie wyciągać daleko idących wniosków. Proszę popatrzeć o tereny NATURA 2000, proszę popatrzeć na taki węzeł jak Ełk, na którym linia Olsztyn Gł.-Ełk zostałą włączona niedawno włączona do sieci TEN-T.

z
ziom
W dniu 21.11.2008 o 12:40, g napisał:

Oczywiście Rail Baltica tylko przez EŁk. Z Ełku do Białegostoku istnieje stary nasyp na podwójne torowisko ,które było do czasu grabieży wschodnich sąsiadów; i zapewne zostanie on wykorzystany, a co zatym idzie mniejsze koszty obok niekolidowania ze środowiskiem.


no właśnie więc już choćby dlatego
g
g

Oczywiście Rail Baltica tylko przez EŁk. Z Ełku do Białegostoku istnieje stary nasyp na podwójne torowisko ,które było do czasu grabieży wschodnich sąsiadów; i zapewne zostanie on wykorzystany, a co zatym idzie mniejsze koszty obok niekolidowania ze środowiskiem.

z
ziom
W dniu 19.11.2008 o 15:48, gość napisał:

Wbrew sugerujacym twie4rdznieom - to wlasnie Augustowoi Min Inf probuje zabrac przynalezna temu miastu Rail BalticaNIE DLA SKANSENU NA PODLASU- popieramy prawo augustoww do rozwoju i cywilziacji


WEś WOGLE JUż NIC NIE PISZ BO KREW ZALEWA OD TYCH DYRDYMAłóW
GDZIE CIE UCZYLI ??? :F
V
VOX

Tracę zaufanie do portalu GW, jesli moja zgodna z regulaminem forum i zasadami netykiety odpowiedż na post "gościa" /" Wczoraj, 16:04
Wpis #23
Goście "/ nie znajduje uznania i miejsca na tym forum.

z
ziom
W dniu 19.11.2008 o 23:59, kafka napisał:

Gość przedstawiający się czasem jako gość, ja, i inne prowadzi dyskusje sam ze sobą. Moja najszczersza rada - zwróć się do psychiatry - rozdwojenie jaźni to poważna choroba. Poza tym przestań spamować każdy wątek dotyczący rail i via baltici. Z B-stoku do Wa-wy macie 10 razy lepszy i 3 razy szybszy dojazd niż Ełk, dostaniecie na dodatek jeszcze trasę ekspresową, aż do południa Polski. Skończ waść, wstydu oszczędź, bo żałosny jesteś.


HAHA JAKIś NIENORMALNY ;P
NO DROGę BEDą MIELI TO JESZCZE KOLEJI CHCą
JAKIE PAZERY
k
kafka

Gość przedstawiający się czasem jako gość, ja, i inne prowadzi dyskusje sam ze sobą. Moja najszczersza rada - zwróć się do psychiatry - rozdwojenie jaźni to poważna choroba. Poza tym przestań spamować każdy wątek dotyczący rail i via baltici. Z B-stoku do Wa-wy macie 10 razy lepszy i 3 razy szybszy dojazd niż Ełk, dostaniecie na dodatek jeszcze trasę ekspresową, aż do południa Polski. Skończ waść, wstydu oszczędź, bo żałosny jesteś.

z
ziom

CO WY WOGLE GADACIE !!!
NIECH TEN AUGUSTóW TAM ZAROśNIE
ełK MA JUż JAKO TAKą SIEć KOLEJOWą
I BARDZIEJ OPłACI SIE BUDOWAć NA ełK NIż NA BIAłYSTOK I AUGUSTóW ;P
NIE KIERUJCIE SIE CHORYMI ARGUMENTAMI KTóRE NIE MAJA WOGLE POKRYCIA

m
mloddy_elczanin

Ludzie, opanujcie się..
Byście się pozabijali, aby tylko przez Wasze miasto przebiegała Rail Baltica i Via Baltica, żenada!
Obie trasy i tak będą przebiegać przez Ełk, więc nie wiem czym tu się tak ekscytować i szarpać sobie nerwy?

A temu Panu/Pani, który napisał kilka(-naście) postów wyżej zapraszamy do lektury słownika ortograficznego i ćwiczenia w programie "Mistrz klawiatury".

Pozdrawiam. ;-)

m
mis koala
W dniu 19.11.2008 o 15:58, żałosne napisał:

Gościu przestań pisac posty co minute. To jest głupota puszczac linie przez CENNE tereny prawda? Lepsze tereny(twardsza bleba a nie jakieś bagna). Ełk,Łomża,Grajewo to wieksza liczba ludności niz jakies augustowo i inne wsie. To my potrzebujemy rozwoju turystow u was jest nad to. Pozdrawiam wszystkich ,,ekologów'' z augutowa i białegostoku, którzy chca zniszczyc dobro naturalne jedyne takie w Europie



Z boku - Puszcznie szybkiej kolei przez bagna biebrzaskie nie niszczy przyrody?..to jawna kpina

A moze w ogole zwinmy asfalt i kolej i zosatwmy Podlasi ebnez drog, kolei, lotnisk i wszytkiego innego? to przecuez takie trendy? Prawada?
i
iza

Proba zmiany przebiegu Rail Baltica wbrew prawnym ustaleniom unijnym i poslkim wydaje sie być oczywiscie niewyobrazalna.

g
gość
W dniu 19.11.2008 o 13:02, VOX napisał:

Z uporem godnym lepszej sprawy, prowadzisz - "gość", swoją pozbawiona jakichkolwiek racji propagandę na forum. Wklejasz teksty i zamiast sie do nich merytorycznie odnieść, poprzez przedstawienie racjonalnych kontrargumentów, to kwitujesz je propagandowymi hasłami. To dowód na to,że nie masz nic rozsądnego do powiedzenia, a twoje "komentarze" to najzwyklejszy SPAM!



Fakty mowia za siebie .nie manipulacje slowne,.,nie sofizmaty..FAKTY mowia same zasiebie ..
ż
żałosne

Gościu przestań pisac posty co minute. To jest głupota puszczac linie przez CENNE tereny prawda? Lepsze tereny(twardsza bleba a nie jakieś bagna). Ełk,Łomża,Grajewo to wieksza liczba ludności niz jakies augustowo i inne wsie. To my potrzebujemy rozwoju turystow u was jest nad to.

Pozdrawiam wszystkich ,,ekologów'' z augutowa i białegostoku, którzy chca zniszczyc dobro naturalne jedyne takie w Europie

g
gość

Wbrew sugerujacym twie4rdznieom - to wlasnie Augustowoi Min Inf probuje zabrac przynalezna temu miastu Rail Baltica

NIE DLA SKANSENU NA PODLASU- popieramy prawo augustoww do rozwoju i cywilziacji

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3