Region > Teraz to tiry zablokują "ósemkę"

Helena Wysocka
Augustowianie przygotowują się do kolejnego protestu, który ma przyśpieszyć budowę obwodnicy miasta. Tym razem tiry mają zablokować krajową "ósemkę".

- Nie mamy na co czekać - mówi Władysław Żero, prezes Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia. - Czasu na decyzje centralne władze miały dużo, teraz pora na działanie.

Również Leszek Cieślik, augustowski parlamentarzysta zarzuca urzędnikom, odpowiedzialnym za inwestycję opieszałość. W interpelacji skierowanej w połowie września do ministra infrastruktury, Cezarego Grabarczyka domaga ustalenia ostatecznego harmonogramu prac przy budowie drogi.

Poseł przypomina też, że niektóre dotychczasowe deklaracje nie zostały dotrzymane. Chodzi m.in. o to, że w połowie roku miał być znany ostateczny wariant przebiegu obwodnicy. Tymczasem wyłoniona przez drogowców firma ma to wykonać dopiero w listopadzie.

W minionym tygodniu augustowianie na sześć godzin zablokowali główne rondo, aby zaprotestować przeciwko wstrzymaniu budowy.

- Nie rozumiemy, dlaczego prace zostały przerwane półtora kilometra przed obszarem chronionym - mówi Bogdan Dyjuk, szef komitetu ds. budowy obwodnicy. - To wbrew ustaleniom tzw. okrągłego stołu.

W najbliższych dniach zapadnie decyzja dotycząca terminu następnej blokady. Po raz kolejny wezmą w niej udział przewoźnicy.

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
patrzący
W zmienionej po 1989 roku sytuacji polityczno-gospodarczej, korytarz transportowy TEN-T Via (i Rail) Baltica nabrał zasadniczego znaczenia dla rozwoju obszaru peryferyjnego UE, jakim stało się obecnie Podlasie. Przypomnieć też należy, iż zgodnie z ideą TEN-T, wskazane korytarze transportowe powinny łączyć obszary peryferyjne Unii z jej centrum.
Początkowo jednak rząd Jana Krzysztofa Bieleckiego (w skład którego wchodziły też wybrane osoby piastujące stanowiska i w obecnym koalicyjnym gremium rządowym PO-PSL: jak np. ówczesny minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnych - prof. Maciej Nowicki) proponował przebieg Via Baltica z ominięciem Białegostoku. Jednak już w marcu roku 1993, za rządów Hanny Suchockiej, Centralny Urząd Planowania w Warszawie wskazał, iż docelowy przebieg Via Baltica winien przebiegać przez Ostrów Mazowiecką - Białystok - Augustów.

W międzyczasie w 1994 roku ministrowie transportu UE na konferencji na Krecie zalecili przebieg czterech transeuropejskich korytarzy transportowych przez Polskę (TEN-T), z których I korytarz Helsinki - Tallin – Ryga – Kowno – Warszawa uznano za przebiegający przez (ówczesne) woj. podlaskie. Korytarze te zostały jednocześnie uznane za objęte priorytetem pomocowym Unii Europejskiej. Z kolei w roku 1997 ministrowie transportu Unii Europejskiej zalecili dokładnie przebieg drogi TEN-T nr 1 (Via Baltica) przez Białystok-Augustów. Taki też wariant przebiegu Via Baltici zapisano w traktacie akcesyjnym Rzeczypospolitej Polskiej do Wspólnot Europejskich. I współcześnie jest on zgodny z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Układ taki zawarto też w Programie Operacyjnym “Infrastruktura i Środowisko”.
M
Miecyslaw
POPIERAM DECYZJE O BLOKADZIE. bLOKOWAC AZ DO SKUTKU.MOZE TE TEPE GLOWY W wARSZAWIE I bRUKSELI WRESZCIE ZROZUMIEJA, CHOCIAZ BARDZO W TA WATPIE.
ICH TE SPRAWY NIE INTERESUJA BO ONI MAJA CIEPLE STOLKI PRZYKLEJONE DO ICH D.. I OD TYCH STOLKOW IM SIE ODERWAC TO WIELKA TRAGEDIA.
A O CO WOLA LUD, TO IM POPROSTU ZWISA.
Dodaj ogłoszenie