MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Samochody elektryczne będą tańsze w utrzymaniu niż spalinowe? Czy i kiedy to nastąpi?

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Z analizy wynika, że w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z samochodami benzynowymi czy autami zasilanymi olejem napędowym.
Z analizy wynika, że w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z samochodami benzynowymi czy autami zasilanymi olejem napędowym. unsplash
Samochód elektryczny będzie konkurencyjny cenowo względem „tradycyjnego” samochodu spalinowego? Firma LeasePlan bada taką możliwość. Ponadto przedsiębiorstwo przedstawiło analizę i sprawdziło, jak wyglądają koszty posiadania i utrzymania samochodów z różnymi typami napędów w 22 krajach europejskich. Jakie są jej wyniki?

Spis treści

Co jest tańsze: samochód elektryczny czy spalinowy? Porównanie i analiza

Z analizy wynika, że w większości krajów Europy samochody elektryczne w zakupie i utrzymaniu konkurują już ceną z samochodami benzynowymi czy autami zasilanymi olejem napędowym. Wyjątkiem są Polska i Czechy, gdzie za elektryka trzeba zapłacić więcej.

Car Cost Index 2022 to siódma edycja kompleksowej analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. Raport przedstawia uśrednione koszty użytkowania aut przez pierwsze cztery lata przy założeniu, rocznego przebiegu 30 000 km.

Pierwsza edycja zbadała 11 pojazdów elektrycznych. W tym roku porównanie obejmuje już 33 modele. Analiza uwzględnia m.in. koszty:

  • finansowania,
  • ładowania,
  • paliwa,
  • ubezpieczenia,
  • serwisu,
  • napraw,
  • opon.

Samochody elektryczne – w jakiej są cenie w krajach UE?

Samochody elektryczne stają się coraz bardziej konkurencyjne cenowo – wynika tak z analizy opracowanej przez LeasePlan. Obecnie ich średni miesięczny koszt użytkowania jest porównywalny z kosztem aut o innych napędach w większości krajów europejskich.

Według raportu Car Cost Index 2022, mimo inflacji i szybkiego tempa wzrostu cen energii i paliwa w Europie. koszty energii w przypadku samochodów elektrycznych pozostają nadal znacznie niższe.

– Niskie koszty utrzymania stanowią koronny argument przy podejmowaniu decyzji o wyborze elektryka. Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28% – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.

Z raportu wynika również, że samochody elektryczne w niemal każdym segmencie i kraju europejskim są obecnie w tej samej cenie lub tańsze pod względem TCO.

– Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica pomiędzy średnim miesięcznym kosztem TCO samochodu spalinowego a elektryka w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D 28 euro (ok. 130 zł) – mówi Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.

Podkreśla również, że rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe.

– W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk” staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych. Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km – tłumaczy Rogier Klop.

Zaznacza także, że w 95% naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach, które są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie.

Ile kosztuje używanie nowego samochodu z salonu?

Car Cost Index 2022 pokazuje także średni miesięczny koszt użytkowania samochodu, który jest bardzo zróżnicowany w całej Europie. Pod uwagę wzięto samochody z salonów dealerskich bez podziału na poszczególne segmenty, w tym małe samochody od 80 tys. zł aż po auta, za które trzeba zapłacić więcej niż 300 tys. zł.

Najwięcej płacą kierowcy ze:

  • Szwajcarii (1313 euro),
  • Norwegii (1249 euro),
  • Holandii (1166 euro).

Najmniejsze wydatki ponoszą mieszkańcy Grecji (905 euro). W Polsce średni miesięczny koszt użytkowania samochodu wyniósł 927 euro (ok. 4350 zł), co plasuje kraj na drugim miejscu w rankingu obejmującym 22 kraje tuż po najtańszej Grecji.

W których krajach użytkowanie samochodu jest najtańsze, a w których najdroższe?
W których krajach użytkowanie samochodu jest najtańsze, a w których najdroższe? raport Car Cost Index 2022

– Koszty utrzymania samochodów nie kończą się na wydatkach na paliwo i ubezpieczenie. To także koszty rejestracji, płynów eksploatacyjnych, przeglądy i serwisy okresowe oraz koszty około użytkowe, czyli m.in. miejsce postojowe i opłaty parkingowe. Cena zakupu auta to dopiero punkt wyjścia do wyliczenia faktycznego kosztu, jaki ponosi kierowca – dodaje Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska.

Jak zauważa Klop, przedsiębiorcy przyglądają się tym kosztom i coraz częściej decydują się na wynajem samochodu, by optymalizować koszty. Jest to usługa, która bardzo zyskała w oczach polskich przedsiębiorców również jako najlepsza forma finansowania elektryka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Samochody elektryczne będą tańsze w utrzymaniu niż spalinowe? Czy i kiedy to nastąpi? - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna