Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świeć przykładem

Piotr Walczak
Po każdej wymianie żarówki dla pewności ustawmy światła w serwisie lub na stacji obsługi - zaleca Maciej Guzowski, technik-elektronik
Po każdej wymianie żarówki dla pewności ustawmy światła w serwisie lub na stacji obsługi - zaleca Maciej Guzowski, technik-elektronik Fot. P. Walczak
Źle ustawione przednie reflektory mogą być przyczyną wypadku - będą oślepiały kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

Najlepiej, aby po każdej wymianie żarówek w samochodzie ustawić światła w serwisie.
Od tego zależy nasze bezpieczeństwo - szczególnie wtedy, kiedy prowadzimy po zmroku. Sami tego nie zrobimy, a reflektor może nam np. źle doświetlać drogę, co może być bardzo niebezpieczne - głównie przy pokonywaniu zakrętów.

Jednak warto przynajmniej raz do roku i tak odwiedzić mechanika. Jak twierdzą eksperci, nadwozie samochodu nie jest przecież nieruchome i reflektor może się przemieszczać.

Przyczyną tego jest najczęściej jazda po wybojach lub uderzenie podwoziem w jakiś przedmiot.

Tylko parami

- Żarówki w reflektorach wymienia się zazwyczaj jedynie wtedy, kiedy się przepalą - mówi Maciej Guzowski, technik elektronik z firmy Auto-Remont Bosch Service w Białymstoku.

Nie zapominajmy jednak, że żarówki zawsze trzeba wymieniać parami, gdyż ich żywotność jest z reguły taka sama, więc druga przepali się niedługo po pierwszej.
Obecna technologia jest już tak zaawansowana, że często sami nie poradzimy sobie z zastąpieniem przepalonej żarówki nową.

- W większości obecnych samochodów żarówki są specjalnie tak zamontowane, żeby ich wymiana była utrudniona i aby taką operację mógł przeprowadzić jedynie fachowiec - tłumaczy Maciej Guzowski.

Nie ma co oszczędzać

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów żarówek. Kupimy je prawie na każdej stacji benzynowej. Zwykłe, których żywotność wynosi do 100 godzin pracy, odchodzą już jednak powoli w zapomnienie.

Za najtańsze co prawda zapłacimy jedynie kilka złotych, ale nie powinniśmy szukać oszczędności przy elementach, które mają wpływ na bezpieczeństwo. Warto zwrócić też uwagę, aby nie kupować chińskich podróbek.

- Jakość oświetlenia jest inna w różnych żarówkach. Te droższe wyróżniają się lepszym promieniem światła i dłużej pracują - wyjaśnia Maciej Guzowski. Poza tym, stosując żarówkę kiepskiej jakości, możemy uszkodzić reflektor w samochodzie i konieczna będzie jego całkowita wymiana.

Zdecydowanie lepsze od zwykłych są żarówki halogenowe, które mogą działać od 100 do 500 godzin. Xenony to już 1500-3500 h nieprzerwanego działania. Obecnie trwają już prace nad zastosowaniem żarówek do przednich reflektorów w technologii LED. Potrafią one działać przez kilkadziesiąt, a nawet 100 tys. godzin.

Zwróć uwagę

Regulacja reflektorów powinna odbywać się w specjalnych warunkach serwisowych.
Mechanik musi zastosować przy tym odpowiednie urządzenia.
Podczas takiej operacji auto powinno stać na płaskiej powierzchni. Nie może być obciążone żadnym dodatkowym ciężarem.
Fachowcy zalecają, aby podczas takiego zabiegu było też prawidłowe ciśnienie w oponach.
Po spełnieniu tych warunków, mechanik za pomocą narzędzi obraca śrubą regulacyjną aż do momentu, kiedy snop światła wydalany przez reflektor znajdzie się na odpowiednim poziomie.
Za ustawienie świateł na stacji diagnostycznej zapłacimy około 20 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna