Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szkoły w czasach pandemii. Podlaskie placówki pod lupą NIK. Jak wypadły?

Joanna Bajkiewicz
Joanna Bajkiewicz
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne pixabay.com
NIK nie ma wątpliwości, że pandemia miała niekorzystny wpływ zarówno na proces kształcenia, jak i wychowania oraz opieki. Wnioski przeprowadzonej kontroli wskazują obniżenie jakości kształcenia, pogłębianie nierówności edukacyjnych oraz pogorszenie kondycji psychofizycznej uczniów i nauczycieli. Kontrolujący mieli zastrzeżenia także do podlaskich szkół.

Najwyższa Izba Kontroli pod lupę wzięła Ministerstwo Edukacji i Nauki, ale i 5 kuratoriów oświaty, 5 jednostek samorządy terytorialnego oraz 15 szkół w pięciu województwach: podlaskim, lubuskim, lubelskim, dolnośląskim i mazowieckim. W woj. podlaskim sprawdzono pięć instytucji: Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Urząd Miejski w Augustowie oraz trzy szkoły: II LO w Łomży, Szkoła Podstawowa w Juchnowcu Górnym i Szkoła Podstawowa nr 3 w Augustowie.

Jak wynika z raportu kontrolujący nie mieli zastrzeżeń ani do funkcjonowania Kuratorium w czasie pandemii, ani magistratu w Augustowie. Nieprawidłowości nie znaleziono także w augustowskiej podstawówce. Szkoła prawidłowo zorganizowała i zrealizowała swoje zadania w trudnych czasach pandemii. I choć podobny wniosek dotyczy także kontroli Szkoły Podstawowej w Juchnowcu Górnym, to podkreślono, że placówka nie prowadziła zajęć korekcyjno - kompensacyjnych w czasach nauki zdalnej. Ponadto, podobnie zresztą jak i II Liceum Ogólnokształcące w Łomży, nie zabezpieczono uczniów przed dostępem w internecie do treści mogących stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju.

Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie zwraca uwagę, że niekorzystny wpływ na proces edukacji miał przede wszystkim brak systemowych rozwiązań, które zapewniłyby szkołom optymalne warunki do stabilnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Nieokreślenie standardów nauczania zdalnego czy hybrydowego sprawiło, że placówki dowolnie decydowały o sposobie realizacji zajęć dydaktycznych. Nierówności w procesie nauczania spowodowały także przypadki wykluczenia cyfrowego uczniów z powodu braku odpowiedniego sprzętu, dostępu do szybkiego łącza internetowego, czy wiedzy technologicznej.

W swoim raporcie NIK postuluje o opracowanie modelu funkcjonowania szkół w razie zagrożenie epidemiologicznego, określającego zarówno sposób i zakres realizacji podstawy programowej, jak i standardów nauczania zdalnego oraz hybrydowego. Zapewniającego równowagę.

- Model ten – zgodnie z rekomendacjami środowisk naukowych28 – powinien zapewnić równowagę pomiędzy wymogami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów - podkreślają kontrolujący.

Ponadto, aby naprawić sytuację NIK postuluje m.in. o stworzenie planu naprawczego, czy uruchomienie dodatkowych programów wyrównawczych.

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna