Najwyższa Izba Kontroli pod lupę wzięła Ministerstwo Edukacji i Nauki, ale i 5 kuratoriów oświaty, 5 jednostek samorządy terytorialnego oraz 15 szkół w pięciu województwach: podlaskim, lubuskim, lubelskim, dolnośląskim i mazowieckim. W woj. podlaskim sprawdzono pięć instytucji: Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Urząd Miejski w Augustowie oraz trzy szkoły: II LO w Łomży, Szkoła Podstawowa w Juchnowcu Górnym i Szkoła Podstawowa nr 3 w Augustowie.
Jak wynika z raportu kontrolujący nie mieli zastrzeżeń ani do funkcjonowania Kuratorium w czasie pandemii, ani magistratu w Augustowie. Nieprawidłowości nie znaleziono także w augustowskiej podstawówce. Szkoła prawidłowo zorganizowała i zrealizowała swoje zadania w trudnych czasach pandemii. I choć podobny wniosek dotyczy także kontroli Szkoły Podstawowej w Juchnowcu Górnym, to podkreślono, że placówka nie prowadziła zajęć korekcyjno - kompensacyjnych w czasach nauki zdalnej. Ponadto, podobnie zresztą jak i II Liceum Ogólnokształcące w Łomży, nie zabezpieczono uczniów przed dostępem w internecie do treści mogących stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju.
Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie zwraca uwagę, że niekorzystny wpływ na proces edukacji miał przede wszystkim brak systemowych rozwiązań, które zapewniłyby szkołom optymalne warunki do stabilnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Nieokreślenie standardów nauczania zdalnego czy hybrydowego sprawiło, że placówki dowolnie decydowały o sposobie realizacji zajęć dydaktycznych. Nierówności w procesie nauczania spowodowały także przypadki wykluczenia cyfrowego uczniów z powodu braku odpowiedniego sprzętu, dostępu do szybkiego łącza internetowego, czy wiedzy technologicznej.
W swoim raporcie NIK postuluje o opracowanie modelu funkcjonowania szkół w razie zagrożenie epidemiologicznego, określającego zarówno sposób i zakres realizacji podstawy programowej, jak i standardów nauczania zdalnego oraz hybrydowego. Zapewniającego równowagę.
- Model ten – zgodnie z rekomendacjami środowisk naukowych28 – powinien zapewnić równowagę pomiędzy wymogami reżimu sanitarnego a działaniami chroniącymi zdrowie psychiczne uczniów - podkreślają kontrolujący.
Ponadto, aby naprawić sytuację NIK postuluje m.in. o stworzenie planu naprawczego, czy uruchomienie dodatkowych programów wyrównawczych.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?