Przy budowie dróg ekspresowych i autostrad, jednym z wymogów jest ogrodzenie całej drogi. Aby zmniejszyć negatywny wpływ tras szybkiego ruchu na środowisko, umożliwić zwierzętom migracje i wymianę materiału genetycznego, powstają przejścia i przepusty różnej wielkości: dla zwierząt dużych, średnich i małych, a nawet dla płazów i gadów.
Najciekawiej wyglądają przejścia nad jezdnią. Są to tzw. zielona mosty, z naturalnym pokryciem z gruntu i roślinności. Z reguły montowane są tam fotopułapki, monitorujące ruch zwierząt.
Zobacz nagranie z fotopułapki zamontowanej na górnym przejściu dla zwierząt, na autostradzie A4:
Niesamowicie wygląda m.in. przejście dla zwierząt zbudowane nad drogą S3, między Gorzowem a Międzyrzeczem, które można zobaczyć na pierwszym zdjęciu. Jego szerokość w najwęższym miejscu wynosi 50 m. Korzystają z niego m.in. zające, lisy, sarny, jelenie, sporadycznie pojawiają się też łosie.
Na budowę przejść dla zwierząt przeznacza się niemałe pieniądze. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, średni koszt budowy 1 kilometra drogi szybkiego ruchu to ok. 36 mln zł, a górnego przejścia dla zwierząt to ok. 11 mln zł. Jeśli weźmiemy pod uwagę udział kosztów budowy urządzeń ochrony środowiska, to stanowią one ok. 11 proc. całkowitych wydatków na realizację inwestycji, z czego przejścia dla zwierząt to ponad 6,5 proc.
Zobacz więcej zdjęć:
Główne wideo:TVN Turbo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?