Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Testujemy. RS = szybka Octavia

Michał Franczak
Octavia RS - model dla osób lubiących duże przyspieszenie
Octavia RS - model dla osób lubiących duże przyspieszenie Fot. Skoda
Octavia RS to jeden z najszybszych samochodów czeskiej marki. Ostatnio model przeszedł kurację odmładzającą.

Poza licznymi zmianami wyglądu mamy tu również nowe rozwiązania technologiczne, w tym m.in. czujnik jakości powietrza w systemie klimatyzacji Climatronic oraz nowy system oświetlenia.

W aucie zmieniono maskę z logo RS oraz zaprojektowano na nowo przednie reflektory, do których po raz pierwszy w tej wersji można dopasować światła ksenonowe połączone z systemem adaptacyjnego oświetlenia drogi. W nowym zderzaku umieszczono światła przeciwmgielne oraz diody do jazdy dziennej.

Szybciej

Sportowe podwozie zostało obniżone do 127 mm, a wagę auta zredukowano o 20 kg w wersji benzynowej oraz o 15 kg w wersji wysokoprężnej. Dzięki temu wzrosła prędkość maksymalna, poprawiono również przyspieszenie.

Auto występuje w dwóch wersjach: jako kombi i limuzyna. Najtańsza wersja (limuzyna z dwulitrowym silnikiem TFSI o mocy 200 KM i ręczną skrzynią biegów) kosztuje 102,8 tys. zł. Najdroższa (kombi z dwulitrowym silnikiem diesla i automatyczną skrzynią DSG) kosztuje 120,3 tys. zł.

Testowaliśmy model z dwulitrowym silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów.

Bez zgrzytów

Skrzynia to model DSG, czyli dwusprzęgłowy. Co to oznacza? Że jest diabelnie szybka i zmiana biegów odbywa się bardzo precyzyjnie. Jeżeli zaś mamy ochotę, zawsze możemy zmieniać biegi ręcznie za pomocą manetek przy kierownicy. Skrzynia ma także specjalny tryb sportowy, który pozwala na zwiększenie osiągów samochodu.

Skoda Octavia RS ma usportowione zawieszenie - jest ono dosyć twarde. Jazda po większości regionalnych tras bywa uciążliwa, bo nierówności nie pozwalają ani na sprawdzenie osiągów auta, ani na zbytni komfort (trzęsie!).

Pod względem tłumienia drgań znacznie lepiej spisuje się Octavia Scout. Jednak, po wjechaniu na drogę o przyzwoitej nawierzchni RS-ka pokazuje, na co ją stać.
Płynne, dynamiczne przyspieszanie, bezpieczne (bo szybkie) wyprzedzanie, wysoka dynamika jazdy i moc pod stopą, dająca niesamowitą radość z trasy - a wszystko precyzyjnie zestrojone dla osiągnięcia jak najlepszego efektu. Konstruktorzy wykonali dobrą robotę. Szkoda, że na podlaskich drogach tak rzadko można ją docenić.

Skoda Octavia RS jest bardzo dobrze izolowana od hałasu i nawet przy szybkiej jeździe - o ile nie wyciskamy właśnie z silnika ostatnich potów - nie ma problemu ze swobodną rozmową w środku.

Silniki

Silniki stosowane w Octavii RS to benzynowa jednostka napędowa 2.0 TSI o mocy 147 kW (200 KM), zużywająca 7,5 l/100km i emitująca 175 g dwutlenku węgla/km, oraz jednostka wysokoprężna 2.0 TDI CR o mocy 125 kW (170 KM). Zużywa ona 5,7 l/100 km i emituje 150 g dwutlenku węgla/km). Silnik diesla ma filtr cząstek stałych i jest wykonany w technologii Common Rail. Oba silniki mogą być wyposażone w sześciostopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię biegów typu DSG.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna