Via Baltica przez Ełk

stef
Ełk. Via Baltica pomiędzy południowo-wschodnią częścią miasta a jeziorem Selment Wielki - taką propozycję przebiegu trasy przedstawią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad władze Ełku.

- Cieszymy się, że korzystny dla nas wariant Via Baltiki jest coraz bardziej realny. Ciężko jednak powiedzieć, którędy dokładnie w okolicach Ełku miałaby przebiegać ta trasa. Do ostatecznej decyzji jeszcze daleka droga - mówi Włodzimierz Szelążek, zastępca prezydenta Ełku. - Nie wyobrażam sobie jednak, żeby cały ruch odbywał się ulicami miasta.

Plusy i minusy
Jak zapewnia Włodzimierz Szelążek, budowa trasy w okolicach Ełku przyniesie wiele korzyści. Dobrze zaprojektowana droga szybkiego ruchu poprawi głównie bezpieczeństwo i skróci czas podróżowania. Władze miasta liczą, że droga przyciągnie do miasta inwestorów, dzięki którym powstaną dodatkowe miejsca pracy. Również firmy z branży drogowej będą mogły współpracować przy budowie trasy.

Niewątpliwym minusem przebiegu Via Baltiki będzie jej niekorzystny wpływ na środowisko. Projektowany korytarz transportowy połączy kraje bałtyckie z południową częścią Europy. Z wybudowanej trasy będą korzystały głównie tiry, przez co znacznie zwiększy się emisja spalin. Okoliczni mieszkańcy z pewnością odczują niekorzystną zmianę powietrza. Władze zapewniają jednak, że droga będzie przyjazna ludziom i środowisku.

Czekamy co powie rząd i Komisja Europejska
Jeszcze w tym tygodniu korzystny dla Ełku raport firmy Scott Wilson, dotyczący przebiegu trasy Via Baltica, trafi do Ministerstwa Środowiska. Kolejnym krokiem będzie zaopiniowanie 42. wariantu korytarza transeuropejskiego przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Następnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekaże całą dokumentację do rządu, który podejmie ostateczną decyzję.

- Aby zmienić przebieg trasy Via Baltiki, potrzebna jest również zgoda Komisji Europejskiej. Musi ona zaakceptować nową propozycję poprowadzenia korytarza transportowego - dodaje Włodzimierz Szelążek.

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

~Hubert Piotrowski~
EŁK ODDALA SIĘ OD MAZUR

Augustów wreszcie odetchnął. Pozbędzie się rwącego nurtu samochodów ciężarowych z państw nadbałtyckich.
W tym czasie obecny włodarz Ełku, Andrukiewicz - przy braku realnych sukcesów w przededniu kampanii wyborczej - ustami sekretarza miasta uznał, iż ściągnięcie nam tego kłopotu na głowy jest przysłowiowym „złapaniem Pana Boga za nogi”.

Znowu zaczęła się socjo-techniczna/ pijarowska „obróbka” tematu w wypowiedziach dla lokalnych mass-mediów, w których przebieg Via Baltica przez Ełk lub okolice przedstawiany jest niemalże jako „dopust boży”. I stanowić ma pozytywny kontrast. Kontrast dla nieudacznych zabiegów ełckich parlamentarzystów i starostwa w/ s poprawy infrastruktury komunikacyjnej - odpowiednio - modernizacji drogi krajowej E-16 i pozyskania śmigłowca l.p.r. dla Ełku oraz modernizacji dróg powiatowych.
Za tym ciągnie się cała znana już - bo powtarzana przez lata, przez naszych domorosłych samorządo-„ekonomistów” - „mitologia”: podniesienie rozwoju ekonomicznego miasta przez baśniowych – najlepiej zagranicznych – inwestorów, legendarne już miejsca pracy, „rozładowanie nasilonego ruchu turystycznego w Warszawy na Mazury” (ale docelowo skierowanego nie do Ełku!) i wreszcie – rzekome – „bezkolizyjne zderzenie z przyrodą”.

Czyżby w przyszłym roku ciężar „promocji” Ełku w Polsce (a kto wie, może nawet w Europie) mieli przejąć na swoje barki ekolodzy?

Hubert Piotrowski, mieszkaniec Ełku, prawnik.
G
Gniewosz
co to za deb*** wkleja te bzdury i to z taaaaaakimi literówkami ?
g
gość
Próby zmiany przebiegu Via Baltica a propozycje dróg dwóch prędkości?
Ostatnio zaproponowana (4 lipca 2008 roku) koncepcja konsultingowa w sprawie Via Baltica zakłada opóźnienie powstania drogi ekspresowej S 8 (prawnie zagwarantowana na Krecie w roku 2002 - Via Baltica) do Białegostoku o co najmniej dwadzieścia lat, nie wskazując nawet - o ile dobrze nam wiadomo - na możliwość i termin wybudowania drogi ekspresowej Białystok- Augustów- Suwałki- i dalej w ciągu polaczenia Via Baltica z S 19.
Zgodnie z wiadomościami portalu „4lomza.pl.” - „Via Baltica będzie nasza?” z 4 lipca 2008 roku, w raporcie firmy konsultingowej:

„Znalazł się tu także plan, co trzeba zrobić, aby faktycznie Via Baltica przebiegała przez Łomżę.

„„Do roku 2012 można wybudować odcinek trasy od Warszawy do Ostrowii Mazowieckiej.

W latach 2008-2010 należy przeprowadzić uzgodnienia zmiany przebiegu trasy korytarza z Unią Europejską i podjąć stosowne decyzje na szczeblu rządowym.

W latach 2010-2012 należy wprowadzić nowe odcinki tras do planów zagospodarowania przestrzennego i rozpocząć prace projektowe nad nowymi odcinkami. Przyjmując, że prace te zajmą (wraz z uzgodnieniami) ok. 4 lat w roku 2016 można będzie rozpocząć budowę tych odcinków i zakończyć inwestycję do roku 2018. Odcinki już uwzględnione w planach (Łomża – Szczuczyn i Suwałki Budzisko) powinny zostać zrealizowane do roku 2016.””
/.../

Jak dalej podaje wskazany portal: „ Krytyczne dla tego wariantu są odcinki Ostrów Maz.-Łomża, Szczuczyn – Ełk i Kalinowo-Suwałki. Biorąc pod uwagę
uchwały samorządów lokalnych popierających analizowane przebiegi można liczyć na przyspieszenie procedur planistycznych, skrócenie procesu do 6 lat plus 2 sezony budowlane i oddanie całej trasy w roku 2016.” Tymczasem, jak podaje „Współczesna” 5 lipca 2008 roku "Region > Scott Wilson rekomenduje: Via Baltica przez Łomżę",:

"Eksperci podkreślili, że szczególnym przypadkiem jest obwodnica Augustowa, ponieważ ostateczna decyzja o jej przebiegu i przekroju powinna być dostosowana do wybranego wariantu.

Zwrócili też uwagę na fakt, że przy wyborze wariantu 42, rekomendowanego przez zespół autorski, konieczna będzie budowa trasy ekspresowej na odcinku Warszawa - Białystok (Białystok - Stare Jeżewo do roku 2020, Ostrołęka - Zambrów do roku 2030 i Zambrów-Stare Jeżewo po roku 2030)."

Abstrahujac od - jak należy założyć - nierealności przedstawionych terminów wybudowania trasy koncepcji, dodajmy koncepcji - wbrew ustaleniom unijnych ministru transportu z roku 2002 z Krety - odbierającej Via Baltica Augustowwowi i Białemustokowi - wypada zauważyć, iż z godnie z propozycją konsultingową
nie ma już mowy o wybudowaniu S 8 Warszawa – Białysotk do roku 2012( a następnie dalej drogi ekspresowej Białysotk - Augustów – Suwalki). Jeżlei podane wiadomosci są ścisłe, Z raprtu wynika oddanie pełnej trasy ekspresowej Warszawa –Białystok do użytku dopiero po roku 2030 (bez terminu post quem),

a zatem z opóżnieniem 20 lat lub więcej.
Przypominimy zatem,iż zgdonie z prawem unijnym i polskim (ustalenia ministrów transportu krajów UE z roku 2002 na Krecie; zapisy w Dziennikach Urzędowych UE i RP) -prawnie zagwarantowany przebieg Via Baltica - korytarza transporetoiwego TEN nr 1, wiedzie po ciągu S 8, czyli przez Augustow - Bialysotk.
Tymczasem zapewne jestesmy świadkami nie tylko próby zmiany przebiegu tego prawnie zagwarantowanego ciagu komunikacyjnego, ale nawet i propozycji ogromnego opóznienia budowy na jednej z częsci S 8 drogi ekspresowej (o prawdopodobnie ponad 20 lat "po roku 2030"- w kierunku Białegosotoku) i proby zaniechania pelnej budowy drogi ekspresowej na kierunku Bialysotk -Augustow

Jak w sposób oczywsity widac, przy próbie pozbawienia Auguistowa i Białegosotku Via Baltica miasta te stałoby sie szyblo pełnym obszarem peryferyjnym, dalej odciętym od nowoczesnej infrastrukty komunikacyjnej na co najmniej kolejne 20 lat, jak nie wiecej.
g
gość
Rozwój województwa podlaskiego polskim interesm narodowym.

Popierajmy budowę Via Baltica przez Bialystok -Augustow. Bez jedynej nowoczsnej infrastruktury TEN miasta te i Podasie staną się snasenem.

Pamietajmy o prawnie obowiazujacych ustaleniach ministrow transportu UE i krajow kandydujących dokonnaych na Krecie w roku 2002 oraz o zapisach w Dziennikach Urzędowych RP i UR, jednozancznie wskazujących na przebieg Via Baltica przez Bialysotk- Augustow -po ciągu s 8..
g
gość
Nie dla nedzy i zaniedbania w Bialysmotkui Augustowa. NIe dla skansenu na Podlasiu. Nieustannie bronmy prawnie należnego nam prawa do Via Baltici. Nie dajmy sobie wydrzec ustaleń ministrów transportu krajow UE i kandydujących dokonanych na Krecie w roku 2002 oraz zapisanych w Dziennikach Urzedowych UE i ROP w roku 2004.

Nie pozowlmy zeby z Bielegosotku powstał skansen bez nowoczesnej infrastruktury -miasto nedzy i zaniedbania.
g
gołść
kopnąłbym jeszcze w d*** wielkoczcionkowców
g
gołść
Głosowałem za UE bo właśnie mam dość takiego rozgardiaszu, tworzenia "państw w państwie" i polityki faktów dokonanych - jak się mówi: tak nie można prawo tego zabrania, to znaczyć ma: tak nie można prawo tego zabrania -- a u nas prawa nikt nie przestrzega, dominuje mentalność "jakoś to będzie, to się ku... potem zalegalizuje"... Pierdo.lę takie państwo i takie obyczaje, walę Gdakę i jeb.any Białystok, a co...
V
VOX
No to pozostaje tylko czekać na ostateczna decyzję rządu w sprawie wyboru wariantu przebiegu via baltica. Myśle, że będzie to doskonały test wiarygodności dla władzy. Jak myślicie: jaka opcja zwycięzy w tym starciu zdrowego rozsadku,pragmatyzmu i dalekowzroczności z woluntaryzmem, lokalnymi partykularyzmami i politycznymi naciskami? Czy będzie to decyzja merytoryczna, czy będzie to decyzja polityczna?
V
VOX
"Widać dyżurny kretyn sie odezwał!!! Będziemy narażeni teraz na czytanie postów w stylu : " NIE DLA SKANSEU NA PODLASIU; TEN I KRETA - PRAWNE USTALENIA DLA PODLASIA" itd itp ..."
Śledze temat via baltica i obwodnica Augustowa od pewnego czasu na różnych stronach. Tego dyżurnego, nazwijmy go kurtuazyjnie - "gościa" faktycznie jest pełno na wszystkich forach dotyczących tego tematu. Z uporem maniaka powiela swoje bełkotliwe teksty,przy czym swoje "racje" próbóje uwiarygadniać nie merytorycznymi argumentami, a wielkością czcionek i bezkrytycznym przekonaniem o tym, że via baltica należy się "metropolii", za jaka uznaje Białystok. Wszelkie próby podjęcia rzeczowej dyskusji z "gościem" nie znajdują odzewu. Tyle z tej namolnej działalności dobrego,że zapewne stali uczestnicy forum doszli juz do wniosku,że czytanie tego słowotoku to nie tylko dyskomfort intelektualny,ale tez czysta strata czasu.
g
g
Widać dyżurny kretyn sie odezwał!!! Będziemy narażeni teraz na czytanie postów w stylu : " NIE DLA SKANSEU NA PODLASIU; TEN I KRETA - PRAWNE USTALENIA DLA PODLASIA" itd itp. Ale Wilson&Scott z nami , orzeczenie Sądu Administarcyjnego z nami , Raport Europeputowanych z nami... jest więc szansa dla nas tzn. dla WARIANTU 42!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
g
gość
Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa.....kandydat PSL na ministra środowskia w 2007 o obwodnicy
Pamiętajmy o historii wydarzeń w sprawie obwodnicy Augustowa. Wiele nam to wyjaśni.

TVN 24.pl 10 X 2007 "Kandydat na ministra środowiska chce obwodnicy przez Rospudę"TWARDY ORZECH DO ZGRYZIENIA DLA PRZYSZŁEGO RZĄDU

Nowy rząd nie zrezygnuje z obwodnicy przez Rospudę?
TVN24 Wiele wskazuje na to, że mimo porażki PiS, obwodnica Augustowa jednak przetnie Dolinę Rospudy.

Na taką możliwość wskazuje w rozmowie z "Dziennikiem" Stanisław Żelichowski, kandydat PSL na ministra środowiska.

Spore wyzwanie ...Nowy minister ochrony środowiska będzie miał twardy orzech do zgryzienia. Żelichowski uważa, że największym problemem jest przekonanie do wariantu "drogi przez Rospudę" Komisji Europejskiej. Dlatego zgodnie z postulatem Komisji, zostaną przygotowane analizy dwóch alternatywnych tras.

Jednak polityk PSL nie ma wątpliwości, że zwycięży dotychczas planowany przebieg przez Rospudę.-

Realizacja innej koncepcji będzie niezwykle kosztowna i może zająć nawet 10 lat - tłumaczy.

Taka zapowiedź może wywołać mową burzę wśród międzynarodowych organizacji ekologicznych, które w kwietniu i pod koniec lipca zmobilizowały tysiące osób, aby powstrzymać spychacze przed rozpoczęciem prac.Co na to Komisja Europejska?Bruksela reaguje z mieszanymi uczuciami na wypowiedź polityka PSL. - Pozwaliśmy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości poprzedni polski rząd, bo nie chciał przedstawić alternatywnych tras. Dobrze, że to się zmieni - mówi Barbara Helfferich, rzeczniczka Komisji Europejskiej ds. Ochrony Środowiska. Ale nie chce powiedzieć, czy Unia zgodziłaby się na kontynuację budowy przez Rospudę.

Zamieszanie w Platformie Pomysł Żelichowskiego wywołuje zamieszanie w Platformie. Stanisław Gawłowski, poseł PO zangażowany w sprawy ochrony środowiska, uważa, że najlepiej by było, gdyby nowa autostrada przebiegała koło Łomży.

Jednak biorąc pod uwagę skalę zaangażowania kapitału, utrzymanie obecnego przebiegu obwodnicy prawdopodobnie jest nieuniknione."

Pamietajmy o historii wydarzen....wiele naj wyjasni Bierzmy z niej argumenty do obrony naszego obwodnicy Augustowa ....
g
gość
Nie dla nedzy i zaniedbania w Bialysmotkui Augustowa. NIe dla skansenu na Podlasiu. Nieustannie bronmy prawnie należnego nam prawa do Via Baltici. Nie dajmy sobie wydrzec ustaleń ministrów transportu krajow UE i kandydujących dokonanych na Krecie w roku 2002 oraz zapisanych w Dziennikach Urzedowych UE i ROP w roku 2004.

Nie pozowlmy zeby z Bielegosotku powstał skansen bez nowoczesnej infrastruktury -miasto nedzy i zaniedbania.
g
gość
Rozwój województwa podlaskiego polskim interesm narodowym.

Popierajmy budowę Via Baltica przez Bialysotk -Augustow. Be zjedynej nowoczsnej infrastruktury TEN miasta te i Podasie staną się snasenem.

Nie pozowlmy zmieniać ustaleń ministrow transportu UE i krajow kandydujących dokonnaych na Krecie w roku 2002.

Nie pozwólmy łamać obowiązującego prawa.
a
antyśledź
ViaBaltica precz od Białegostoku!
g
gość
Rozwój województwa podlaskiego pollskim interesm narodowym.

Popierajmy budowę Via Baltica przez Bialysotk -Augustow. Be zjedynej nowoczsnej infrastruktury TEN miasta te i Podasie staną się snasenem.

Nie pozowlmy zmieniać ustaleń ministrow transportu UE i krajow kandydujących dokonnaych na Krecie w roku 2002.

Nie pozwólmy łamać obowiązującego prawa.
Dodaj ogłoszenie