MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wilno, jakiego nie znasz. W Auto Museum Vilnius dowiesz się, czym jeździli Piłsudski, Einstein i król Nepalu

Emil Hoff
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Czy wiesz, że w Wilnie otwarto nową atrakcję turystyczną dla miłośników niezwykłych, zabytkowych, legendarnych wręcz samochodów i motocykli? W Auto Museum Vilnius możesz zobaczyć prawdziwe kamienie milowe motoryzacji i cudeńka, którymi jeździli np. Józef Piłsudski, Albert Einstein, a nawet król Nepalu. Zapraszam do przewodnika po tym niezwykłym miejscu z galerią zdjęć pięknych, historycznych maszyn. Sprawdź, ile kosztują bilety.

Spis treści

Auto Museum Vilnius: nowa atrakcja na mapie Wilna. Zobaczysz tam zabytki zupełnie innego rodzaju!

Wilno ma mnóstwo pięknych zabytków, od Ostrej Bramy po wspaniałą bazylikę archikatedralną i tzw. Basztę Giedymina, wznoszącą się dumnie nad miastem. Jednak zabytki architektury z dawnych dziejów to nie wszystko, co warto zobaczyć w czasie wycieczki do stolicy Litwy. Jedną z najbardziej unikalnych atrakcji miasta jest Auto Museum (lit. Automuziejus Vilnius), otwarte dopiero w maju 2023 r. To nowe miejsce na mapie Wilna, które powinien odwiedzić każdy miłośnik motoryzacji i historii techniki.

Jedno z zabytkowych aut w kolekcji Auto Museum Vilnius
Wilno przyciąga nie tylko pięknymi zabytkami. Od niedawna można tam zwiedzać niezwykłe Auto Museum z ogromną kolekcją zabytkowych samochodów. Wśród nich można znaleźć auta, jakimi jeździli Józef Piłsudski, Albert Einstein, a nawet król Nepalu! Zobacz je na zdjęciach i sprawdź, ile kosztuje bilet do tej atrakcji. Automuziejus Vilnius, materiały prasowe

Auto Museum robi duże wrażenie. Mieści się w budynku dawnego parkingu taksówek, zbudowanego w 1974 r. To nie byle jaki parking, lecz największa tego typu konstrukcja w Europie! Rampy wjazdowe tworzą ogromną podwójną spiralę, a cały garaż mógł dawniej pomieścić ok. 750 aut. Dziś betonowe spirale to jedyna w swoim rodzaju przestrzeń, w której organizowane są imprezy, koncerty i konferencje, i którą czasem odwiedzają filmowcy z kamerami – charakterystyczną konstrukcję parkingu można dostrzec w paru litewskich i zagranicznych filmach.

Budynek Auto Museum w Wilnie
Ten niepozorny budynek to siedziba Auto Museum w Wilnie. Mieści biura, a także aż dwa piętra z kolekcją zabytkowych samochodów z całej Litwy, Europy i świata. Emil Hoff / Polska Press
Garaż taksówek z 1974 r., największy w Europie
Podwójna spirala rampy parkingowej w siedzibie Auto Museum robi duże wrażenie. Kiedyś mieściło się tu do 750 taksówek, dziś organizowane są różne wydarzenia, np. koncerty, i kręcone filmy. Automuziejus Vilnius, materiały prasowe

Cały budynek jest obecnie własnością rodziny Eitutisów, litewskich przedsiębiorców. Povilas Eitutis, obecny dyrektor Auto Museum, jest miłośnikiem starych aut i od początku planował stworzenie przy dawnym parkingu taksówek niezwykłej galerii motoryzacji litewskiej, europejskiej i światowej.

Odbudowa dawnego parkingu trwała 7 lat. W końcu udostępniono nowe miejsce w Wilnie, łączące w sobie funkcje praktyczne (w budynku działają biura) i rozrywkowe.

Przekonaj się, dlaczego warto odwiedzić nowe wileńskie Auto Museum i jakie atrakcje czekają tam na miłośników motoryzacji.

„Opowiadamy historie przede wszystkim o ludziach”. W Auto Museum poznasz kamienie milowe motoryzacji

Auto Museum zajmuje aż 4500 m kwadratowych na dwóch poziomach i mieści ponad 100 historycznych samochodów. Co niezwykłe, aż ok. 90 proc. samochodów, które można tu oglądać, jest w pełni sprawna. To nie zaledwie odnowione karoserie, mające ładnie wyglądać, lecz całe auta, wyremontowane z dbałością o najdrobniejsze detale, od silników, przez opony, aż po wycieraczki. Te historyczne pojazdy, choć niektóre sięgają samych początków motoryzacji, mogłyby choćby dziś wyjechać na ulice Wilna, gdyby oczywiście spełniały współczesne standardy techniczne.

Logo Auto Museum w Wilnie
Auto Museum to nowa atrakcja na mapie Wilna, ale cieszy się dużą popularnością. Użytkownicy Google wystawili mu prawie 1800 recenzji, a średnia ocen to 5 gwiazdek. Emil Hoff / Polska Press

Wystawa samochodów ułożona jest chronologicznie w taki sposób, by opowiadała historię rozwoju motoryzacji ze szczególnym uwzględnieniem kamieni milowych, czyli pojazdów (głównie aut, ale też np. motocykli, a nawet rowerów i powozów), które zrewolucjonizowały zarówno technikę produkcji, jak i sposób wykorzystywania środków transportu do pracy, wyścigów czy turystyki.

Początek trasy po Auto Museum w Wilnie. Ściana z tablicami rejestracyjnymi
Na początku trasy zwiedzania Auto Museum na gości czeka ściana pełna zabytkowych tablic rejestracyjnych. Emil Hoff / Polska Press

Choć gości Auto Museum otaczają samochody, to nie one są głównymi bohaterami opowieści, snutych przez przewodników. Jak powiedziała mi Jolanta Masiulienė, dyrektor działu komunikacji Auto Museum:

- Opowiadamy historie przede wszystkim o ludziach. Samochody są oczywiście pretekstem, ale interesują nas zwłaszcza ludzie, którzy nimi jeździli. Wśród naszych eksponatów są samochody należące do znanych polityków, celebrytów, nawet koronowanych głów, są też wspaniałe dzieła genialnych konstruktorów. To właśnie o nich chcemy opowiadać, o twórcach i miłośnikach motoryzacji, którzy zmienili świat.

Wyścigówka na ścianie Automuseum
Wejście do Auto Museum w Wilnie ozdabia jeden z zabytkowych bolidów wyścigowych. W Auto Museum jest cała sekcja poświęcona wyścigówkom. Emil Hoff / Polska Press

Oprócz pokazywania historycznych samochodów i opowiadania fascynujących historii o ich dziejach i użytkownikach (zob. niżej kilka najciekawszych anegdot), pracownicy Auto Museum biorą udział w różnego rodzaju imprezach i wydarzeniach kulturalnych. Na przykład, kiedy zwiedzałem to miejsce w przeddzień Święta Chłodniku, najpopularniejszej litewskiej zupy (przypada 1 czerwca), dyrektor pokazał mi zdjęcie atrakcji, jaką Auto Museum przygotowywało specjalnie na tę okazję: specjalnego Chłodnikowego Auta w kolorze różowym z jajecznymi akcentami, które miało uświetnić obchody humorystycznego festiwalu.

Zobacz, jak wyglądał debiut Chłodnikowego Auta w czasie Święta Chłodniu na Litwie:

Samochody należące do Auto Museum są też chętnie wynajmowane przez filmowców i wykorzystywane w filmach o tematyce historycznej. Niestety, najczęściej nawet sami pracownicy Auto Museum nie znają tytułów filmów, w których występują ich auta, bo te objęte są klauzulą tajności aż do premiery. Dopiero po fakcie można rozpoznać na ekranie auta z kolekcji rodziny Eitutisów. Wiadomo np., że Buick C-24 pojawił się w filmie „Collete, une femme libre” z 2003 r. z Marie Trintignant w roli głównej. Często też wynajmowana jest do filmów limuzyna Delage D8-85 z 1934 r.

Pocztówka ze starym zdjęciem samochodó na Placu Katedralnym w Wilnie
W muzealnym sklepiku możesz zaopatrzyć się w pocztówki z Auto Museum. Są na nich stare zdjęcia samochodów, jakie jeździły po ulicach Wilna. Emil Hoff / Polska Press
Pocztówka ze starym zdjęciem kobiet na motorze
Wśród pocztówek można też znaleźć niezwykłe fotografie, ukazujące, jak motoryzacja zmieniała życie Litwinów na przestrzeni ostatnich 140 lat. Emil Hoff / Polska Press

Skarby Auto Museum. Jakimi samochodami jeździli Einstein, Piłsudski i król Nepalu?

Po Auto Museum Vilnius oprowadzał mnie przewodnik, Faustas Popovas. Każdy samochód z wystawy reprezentuje nie tylko kamień milowy w dziejach motoryzacji, ale także stanowi pretekst do ciekawych opowieści o ludziach, którzy nim kiedyś jeździli, a także o dziwnych okolicznościach, w jakich niektóre maszyny z kolekcji zostały odkryte i sprowadzone do Auto Museum. Oto krótki przegląd szczególnie ciekawych samochodów, jakie możesz zobaczyć w Automuziejus Vilnius.

Cadillac Model 30 z 1912 r. to pierwszy samochód z elektrycznym rozrusznikiem. Był bardzo popularny wśród kobiet, bo do zapalenia silnika nie trzeba już było kręcić ciężką i oporną korbą.

Luksusowy Cadillac Model 30
Ten samochód świetnie nadawał się dla kobiet, bo nie trzeba było uruchamiać go, kręcąc ciężką korbą. Emil Hoff / Polska Press

Motocykl Wanderer SV 616 sprawdził się świetnie w czasie I wojny światowej, a potem był popularny w całej Europie jeszcze w latach 30 XX w. jako solidny środek transportu, szybszy od wozu konnego, ale tańszy od samochodu. Ten egzemplarz znaleziono w 2003 r. w Kownie, ukryty za stertą drewna.

Motocykl Wanderer SV 616 w Auto Museum Vilnius
Niektóre skarby z kolekcji Auto Museum znaleziono w niespodziewanych miejscach, jak ten motocykl Wanderer SV 616, znaleziony w Kownie za stertą drewna. Emil Hoff / Polska Press

Ford Model T to samochód-legenda, ukochane dziecko Henry’ego Forda, który za jego pomocą zrealizował swoje marzenie: dostarczyć światu dobre auto za rozsądną cenę. Samochód kosztował początkowo ok. 88 dolarów, co odpowiada dzisiejszym 7 tys. euro (ok. 30 tys. zł). Sprzedano ok. 15 milionów egzemplarzy.

Faustas Popovas prezentuje Forda model T
W samochodach oznaczonych takim neonem można usiąść za kierownicą. Emil Hoff / Polska Press

W aucie w roli modela siedzi mój przewodnik po Auto Museum, Faustas Popovas. Do oznaczonych okrągłym neonem samochodów może wsiąść każdy gość Muzeum (jest takich kilka). Na drugim zdjęciu możesz zobaczyć, jak wygląda kabina Forda T z perspektywy kierowcy.

Faustas Popovas prezentuje Forda model T
Mój przewodnik po Auto Museum prezentuje, jak Ford T wyglądał z perspektywy kierowcy. Emil Hoff / Polska Press

Oakland Six Roadster to auto produkcji amerykańskiej. Ten konkretny egzemplarz należał do ministra kultury Estonii. Minister schował swoje oczko w głowie przed Sowietami w specjalnym tajemnym pokoju w swoim domu. Mniejsze drzwiczki, widoczne z lewej strony, to nie wlew paliwa, lecz specjalne wejście dla psa!

Oakland Six Roadster z kolekcji Auto Museum Vilnius
Ten konkretny egzemplarz Roadstera należał do ministra kultury Estonii. Spryciarz ukrył go przed Armią Czerwoną w sekretnym pokoju w swoim domu. Emil Hoff / Polska Press

American LaFrance 200 Series Master to pierwszy wóz strażacki z pompą silnikową. Wynaleźli ją Amerykanie, by gasić pożary w swoich drapaczach chmur. Zwykłe pompy wodne, opierające się o ciśnienie w rurach, były zbyt słabe, by skutecznie walczyć z ogniem w wielkich amerykańskich miastach.

Zabytkowy wóz strażacki American LaFrance 200 Series Master
Silnikowa pompa wodna to wynalazek, który pomagał strażakom gasić wieżowce w wielkich amerykańskich miastach. Emil Hoff / Polska Press

Delage D8L to może najbardziej unikalny samochód z całej kolekcji Auto Museum. Skonstruowano go na początku lat 30. XX w. dla… króla Nepalu Tribhuvana Bir Bikram Shaha. Władca jeździł nim do ok. 1947 r., ale nie podobała mu się dość toporna skrzynia biegów.

Delage D8L
Skarbem Auto Museum w Wilnie jest Delage D8L, samochód Tribhuvana Bir Bikram Shaha, władcy Nepalu. Emil Hoff / Polska Press

W końcu podarował samochód jednemu ze swoich generałów. Generał także zapragnął w końcu pozbyć się auta, ale nie było to łatwe – chętnych kupców nie brakowało, ale na przeszkodzie stało prawo Nepalu, zabraniające wywozu z kraju rzeczy o wartości historycznej.

Delage D8L
Po wielu perypetiach trafił do USA, a potem na Litwę. Emil Hoff / Polska Press

Auto kupił nareszcie amerykański ambasador w Nepalu, który kazał rozebrać je na części i w kawałkach przesłać do USA (poczta dyplomatyczna nie podlegała żadnym oficjalnym kontrolom). Samochód został znowu złożony w Chicago, skąd po wielu latach i długich staraniach litewskich organizacji miłośników zabytkowych aut, w końcu trafił do kolekcji Auto Museum Vilnius.

Delage D8L
Król Nepalu chętnie pozbył się wozu, bo skrzynia biegów w tym modelu działała dość topornie. Emil Hoff / Polska Press

Rolls Royce Phantom II to samochód produkcji brytyjskiej godny króla i faktycznie wielu europejskich monarchów jeździło, a właściwie było wożonych takimi autami. Karoseria konstruowana była zawsze indywidualnie wedle gustu właściciela, tak by zapewniała największy komfort. Rolls Royce’y słyną z niezawodności, bo większość układów mechanicznych ma podwojone części – gdy jedna się zepsuje, druga nadal działa i zapewnia możliwość bezpiecznej jazdy.

Luksusowy Rolls Royce Phantom II
Rolls Royce Phantom II to samochód godny monarchów. Jego niezawodna konstrukcja gwarantowała, że żaden król nie spóźni się na przecięcie wstęgi. Emil Hoff / Polska Press

Hispano-Suiza H6B był swego czasu najdroższym samochodem na świecie. Napędzał go silnik, wykorzystujący rozwiązania stosowane w samolotach. Takimi samochodami jeździli m.in. Paul McCartney, a przed nim – zaskoczony? - Albert Einstein.

Hispano-Suiza H6B z kolekcji Auto Museum Vilnius
Wiedziałeś, że Einstein jeździł autem, które miał pod maską silnik bazujący na samolotowym? Emil Hoff / Polska Press

Swallow SS1 – takim wozem mógłby jeździć Indiana Jones. Po II wojnie światowej producent zmienił nazwę na Jaguar. W Auto Museum odtworzono dawny warsztat samochodowy, w którym można podziwiać zakurzoną maszynę.

Swallow SS1 w scenografii starego warsztatu
Po II wojnie światowej producent SS 1 zmienił nazwę na Jaguar. Jakoś lepiej się kojarzyła. Emil Hoff / Polska Press

Lancia Astura 3e Tipo 233. Ten konkretny egzemplarz Lancii należał do ministra spraw zagranicznych Włoch w rządzie Benito Mussoliniego. W tylnej ścianie szoferki, przed siedzeniem pasażera, zamontowany był całkiem wygodny regalik, a w nim przemyślnie skonstruowany trzymak na dwie butelki perfum.

Lancia Astura 3e Tipo 233 - auto ministra spraw zagranicznych w rządzie Mussoliniego
Tym właśnie autem jeździł minister spraw zagranicznych w rządzie Mussoliniego. Emil Hoff / Polska Press

Cadillac 370-D V-12 Series 85. Takim samochodem wożony był m.in. Józef Piłsudski. Marszałek kazał podwyższyć dach w swoim cadillacu, żeby mógł w nim wygodnie siedzieć bez zdejmowania kapelusza.

Cadillac 370-D V-12 Series 85 - takim jeździł Piłsudski
Piłsudski kazał podwyższyć dach swojego cadillaca, by nie musiał zdejmować kapelusza w czasie jazdy. Kiedyś to była obsługa klienta! Emil Hoff / Polska Press

BWM R75 to motocykl, którego Niemcy z powodzeniem używali w czasie wojny w kampanii afrykańskiej. Nie wiadomo, jakim cudem ten egzemplarz trafił na Litwę. Znaleziono go już po wojnie w stogu siana. W Auto Museum możesz obejrzeć całą wystawę samochodów i motocykli, używanych na frontach II wojny światowej.

Motocykl BWM R75
Nie wiadomo, jakim cudem ten motocykl, używany przez Niemców na froncie w Afryce, trafił na Litwę. Emil Hoff / Polska Press

Messerschmitt KR200 to ciekawostka: małe, urocze autko o dość mrocznym pochodzeniu. Konstrukcja opiera się o kadłub myśliwca, używanego przez Niemców w czasie II wojny światowej. Po przegranej wojnie fabryki przerzuciły się na produkcję prostych autek, przypominających kadłuby samolotów – nawet wchodziło się do nich od góry. Messerschmitt KR200 klasyfikowany był jako motor, bo miał tylko 3 koła.

Messerschmitt KR200 z kolekcji Auto Museum w Wilnie
Messerschmitt KR200 to w zasadzie kadłub myśliwca na trzech kołach. Emil Hoff / Polska Press
Messerschmitt KR200 z kolekcji Auto Museum w Wilnie
Nawet otwiera się od góry! Emil Hoff / Polska Press

BMW Isetta 300 to fuzja niemieckiej (bawarskiej) i włoskiej myśli technicznej. Mały i nieprzesadnie drogi samochód był ciekawą ofertą na czasy powojenne. Charakterystyczne, że wsiadało się do niego od przodu. Samochód nie miał wstecznego biegu, więc jeśli ktoś podjechał za blisko ściany, mógł utknąć w środku. Z przodu widoczne są specjalne poręcze od obracania samochodu w pożądanym kierunku.

BMW Isetta 300 z kolekcji Auto Museum w Wilnie
BMW Isetta 300 otwierał się z przodu, a nie miał wstecznego biegu. Jeśli podjechałeś za blisko ściany garażu, byłeś w pułapce! Emil Hoff / Polska Press
BMW Isetta 300 z kolekcji Auto Museum w Wilnie
Do zawracania Isetty służyły poręcze przy błotnikach. Emil Hoff / Polska Press

Volkswagen Kaefer (Beetle) to być może najpopularniejsze auto świata – wyprodukowano i sprzedano ponad 21 milionów egzemplarzy tej maszyny. Produkcję zakończono dopiero w 2003 r., co czyni Beetla nie tylko najbardziej masowym, ale też najdłużej produkowanym modelem samochodu w dziejach.

Volkswagen Kaefer z kolekcji Automuseum
Produkcję Beetlów zakończono dopiero w 2023 r. Ponad 20 milionów kierowców jeździło tymi autami. Emil Hoff / Polska Press

Więcej fotek i relacji z imprez możesz znaleźć na Facebooku i Instagramie Auto Museum Vilnius.

Ile czasu zajmie ci zwiedzanie Auto Museum? Ile kosztują bilety?

Wycieczka z przewodnikiem po Auto Muzeum zajmuje ok. 2 godziny. Obejście wszystkich eksponatów bez przewodnika zajmie ci ok. 40 minut, z kolei dokładne zwiedzanie z czytaniem wszystkich tabliczek może zająć nawet 3-4 godziny.

Cennik biletów do Auto Museum: zwykły 15 euro, ulgowy 9 euro, rodzinny 2+2 35 euro, wycieczka z przewodnikiem 80 euro. Bilety można kupić online.

Auto Museum jest przyjazne dzieciom i opłaca się kupić bilet rodzinny. Nawet młodszym zwiedzającym spodoba się wiele modeli samochodów, zwłaszcza te najbardziej kolorowe, z karoseriami o finezyjnych kształtach, i te najmniejsze, trójkołowe, otwierane od góry lub od przodu. Do kilku samochodów można wejść – to świetna zabawa zarówno dla dorosłych, jak i dzieci.

Wycieczkę do wileńskiego Auto Museum polecam każdemu, kto lubi podziwiać piękne stare maszyny i poznawać historie ludzi, którym służyły. Możesz tu zobaczyć prawdziwe skarby, a historie opowiadane przez przewodników zapadają w pamięć na długo.

Auto Museum na mapie Wilna

Atrakcja stoi przy ulicy Dariaus ir Girėno. Dojazd z centrum Starego Miasta zajął mi ok. 15 minut. Za Ubera zapłaciłem ok. 5 euro.

Zwiedzałem Wilno na zaproszenie oficjalnej litewskiej organizacji turystycznej Lithuania Travel. Zajrzyj na ich stronę, by dowiedzieć się, jakie jeszcze cuda i atrakcje czekają na turystów w tym kraju.

Zdjęcia zabytkowych samochodów z kolekcji Auto Museum Vilnius w większym rozmiarze możesz obejrzeć w galerii poniżej:

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Podróży codziennie. Obserwuj Stronę Podróży!

Czytaj też: Czechy na urlop i weekend. Vysoké Mýto i jego atrakcje: tu wykuwała się historia czeskiej motoryzacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wilno, jakiego nie znasz. W Auto Museum Vilnius dowiesz się, czym jeździli Piłsudski, Einstein i król Nepalu - Strona Podróży

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna