Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z gazem oszczędniej

Piotr Walczak
Minusem auta na gaz jest niestety mniejsza pojemność bagażnika - mówi Jan Kuklik
Minusem auta na gaz jest niestety mniejsza pojemność bagażnika - mówi Jan Kuklik Fot. P. Walczak
Dobrze i fachowo zamontowana instalacja LPG nie powinna spowodować zmniejszenia mocy i osiągów silnika - zapewniają mechanicy.

- Przegląd auta zasilanego autogazem powinno robić się co 15-20 tys. km lub raz do roku - zaleca Jan Kuklik, kierownik serwisu Konrys w Białymstoku. - Podczas niego trzeba m.in. wymienić świece zapłonowe, czego nie robi się tak często w samochodach na benzynę. Do tego konieczne jest sprawdzenie stanu zaworów i przewodów wysokiego napięcia.

Koszty się zwrócą

Zdaniem specjalistów, pomimo tego, że pojazdy zasilane autogazem potrzebują większej uwagi i bardziej skomplikowanych przeglądów, to i tak montaż instalacji LPG jest opłacalny.

Do samochodów z gaźnikiem instalację zamontujemy już za 1-1,2 tys. zł. Cena tzw. instalacji sekwencyjnej, stosowanej w nowoczesnych autach to koszt od 2.300 zł w górę.

- Montaż instalacji gazowej powinien zwrócić się po przejechaniu od kilkunastu do 20 tysięcy kilometrów - uważa Jan Kuklik. - Co prawda, auto spala podczas jazdy w mieście przeciętnie 10-20 procent więcej gazu niż benzyny, ale biorąc pod uwagę koszt tego paliwa, z pewnością jest to opłacalne.

Wbrew niektórym opiniom, instalację gazową można zamontować również w silnikach wysokoprężnych. Tyle, że nie jest to najczęściej opłacalne.

Jak wyjaśnia kierownik serwisu Konrys, olej napędowy z reguły i tak jest tańszy od benzyny, stąd opłacalność montażu jest albo znikoma, albo w ogóle jej nie ma, bo poniesione koszty się nie zwrócą.

Kolejną zaletą jazdy na autoga-zie jest ekologia - do atmosfery wydzielanych jest mniej trujących substancji niż w przypadku benzyny.

Pomimo posiadania instalacji LPG w pojeździe, benzyna i tak jest potrzebna do uruchomienia silnika. Specjaliści zalecają, aby po trzykrotnym opróżnieniu zbiornika LPG, przejechać na benzynie 100-150 kilometrów.

Warto też pamiętać, aby połowa baku zawsze była napełniona benzyną. Zapobiegnie to przytarciu pompy, a w rezultacie jej spaleniu.

Nie ma się o co martwić

Wbrew niektórym obiegowym opiniom, zbiornik z gazem jest całkowicie bezpieczny.

- Nie słyszałem o żadnym przypadku wybuchu zbiornika z gazem - mówi Jan Kuklik. - Jest to możliwe chyba tylko wtedy, jeśli ktoś nieudolnie próbuje przy nim majstrować, nie znając się na tym.

Bezpieczeństwo zapewnia m.in. system, który uniemożliwia napełnienie zbiornika powyżej 80 proc. jego objętości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna