Żyj zdrowo z Olgą Chaińską. Zadbaj o swoje serce. Zastosuj się do tych zasad

imoZaktualizowano 
Chorobom sercowym można zapobiec, prowadząc zdrowy styl życia. Które jego aspekty są dla naszego serca szczególnie ważne? Podpowiada Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.Połowa Polaków umiera na choroby serca i naczyń. Na chorobę wieńcową choruje około 1-1,5 miliona osób w Polsce. Nadciśnienie tętnicze dotyka z kolei około 8 milionów Polaków, co druga osoba ma podwyższony poziom cholesterolu, a ponad 60 procent osób prowadzi szkodliwy, siedzący tryb życia. Jednak nie tylko te czynniki powodują zawały serca i inne choroby sercowo-naczyniowe. Serce to największy organ w ciele człowieka. Pracuje bez przerwy, pompując krew do naczyń krwionośnych. Szkodzi mu również tłusta dieta, nadwaga, brak ruchu, papierosy.Jak zadbać o serce? - Każdy może zrobić to sam bez żadnych cudownych leków. Aby pomóc naszemu sercu, warto zastosować się do kilku ważnych zasad - mówi Olga Chaińska.Jakich? Sprawdź na kolejnych slajdach >>>archiwum
Chorobom sercowym można zapobiec, prowadząc zdrowy styl życia. Które jego aspekty są dla naszego serca szczególnie ważne? Podpowiada Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Połowa Polaków umiera na choroby serca i naczyń. Na chorobę wieńcową choruje około 1-1,5 miliona osób w Polsce. Nadciśnienie tętnicze dotyka z kolei około 8 milionów Polaków, co druga osoba ma podwyższony poziom cholesterolu, a ponad 60 procent osób prowadzi szkodliwy, siedzący tryb życia. Jednak nie tylko te czynniki powodują zawały serca i inne choroby sercowo-naczyniowe. Serce to największy organ w ciele człowieka. Pracuje bez przerwy, pompując krew do naczyń krwionośnych. Szkodzi mu również tłusta dieta, nadwaga, brak ruchu, papierosy.

Jak zadbać o serce? - Każdy może zrobić to sam bez żadnych cudownych leków. Aby pomóc naszemu sercu, warto zastosować się do kilku ważnych zasad - mówi Olga Chaińska.

Jakich? Oto one:

1. Pamiętaj o śniadaniu! - Z najnowszych badań wynika, że u osób, które rezygnują ze śniadań, wzrasta poziom złego cholesterolu LDL. Staraj się zatem wstawać kilka minut wcześniej, aby mieć czas przygotować śniadanie przed wyjściem do pracy. Możesz również przygotować posiłek dzień wcześniej i rano po przebudzeniu będzie już gotowy.

2. Unikaj papierosów! - Największym wrogiem serca oraz naczyń krwionośnych są właśnie papierosy. Wyliczono, że osoby palące są trzykrotnie bardziej narażone na zawał serca niż osoby niepalące. Szokujące prawda? Ale spokojnie, jeśli jesteś osobą palącą, masz szanse jeszcze wszystko zmienić. Wyliczono, że po dwóch latach od definitywnego rzucenia palenia, ryzyko wystąpienia zawału zmniejsza się o połowę. Po 10 latach będzie takie samo jak u osób, które nigdy nie paliły. Może więc już od dziś rzucisz palenie?

3. Przekonaj się do ryb - Staraj się jeść je co najmniej dwa razy w tygodniu. Ryby są bogatym źródłem witaminy D, naukowcy odkryli niedawno, że niedobór tej witaminy przyczynia się do niewydolności mięśnia sercowego. Swoje posiłki możesz wzbogacić zwłaszcza o tłuste ryby: makrela, śledź czy łosoś.

4. Zredukuj tkankę tłuszczową - Każdy nadprogramowy kilogram sprawia, że serce musi pracować na zwiększonych obrotach. Spróbuj przejść na niskokaloryczną dietę, bogatą w owoce, warzywa, mięso czy ziarna. Wystrzegaj się cukru, słodyczy, fast foodów.

5. Zrelaksuj się - Jeśli żyjesz w ciągłym biegu, napięciu, twój organizm produkuje zwiększone ilości adrenaliny oraz korty-zolu. Te substancje zaburzają rytm serca, a także wpływają na szybszą jego pracę. Jeśli czujesz się zmęczony, zwolnij tempo. Zacznij od porządnego wyspania się.

Dla serca Wcinaj zieleninę

Oczywiście poza powyższymi wskazówkami warto też pomóc sercu właściwą dietą. Okazuje się, że jest sporo produktów, które mają na serce dobry wpływ. Polecane są w dużej mierze warzywa zielone. Szpinak, szczaw, sałata czy jarmuż to skuteczna forma obrony przed homocysteiną- agresywnym aminokwasem, który powstaje w organizmie, gdy jesz duże ilości mięsa, pijesz kilka kaw dziennie czy palisz papierosy.

polecane: FLESZ: Ekologia na co dzień: 6 mitów, w które wierzymy

Wideo

Materiał oryginalny: Żyj zdrowo z Olgą Chaińską. Zadbaj o swoje serce. Zastosuj się do tych zasad - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3