MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Blokowanie dróg i przejść granicznych? To może się powtórzyć. Ekspert ds. bezpieczeństwa wyjaśnia, co należy do infrastruktury krytycznej

Jerzy Mosoń
Jerzy Mosoń
Czy po ostatnich protestach rolników rząd objął szczególną ochroną przejścia graniczne i główne drogi dojazdowe? Jak zareagują służby na ewentualne blokady?
Czy po ostatnich protestach rolników rząd objął szczególną ochroną przejścia graniczne i główne drogi dojazdowe? Jak zareagują służby na ewentualne blokady? 123rf.com/profile_kipgodi
W środę, 20 marca mają się odbyć najostrzejsze protesty rolników, którzy sprzeciwiają się bezcłowemu importowi tanich płodów rolnych z Ukrainy oraz wprowadzeniu przez Brukselę tzw. Zielonego Ładu. Podczas wcześniejszych demonstracji rolnicy zablokowali niektóre przejścia graniczne oraz główne drogi dojazdowe. W odpowiedzi na ten ruch premier Donald Tusk zapowiedział poszerzenie listy obiektów należących do infrastruktury krytycznej. Co to może oznaczać dla protestujących?

Spis treści

Czy możemy już sprawdzić, czy potencjalnie zagrożone blokadami drogi dojazdowe i przejścia graniczne należą do grupy obiektów szczególnie chronionych przez służby? Ekspert ds. bezpieczeństwa i energetyki dr Łukasz Tolak wyjaśnia specyfikę infrastruktury krytycznej. Być może dziś otrzymamy odpowiedzi na nurtujące nas pytania.

Ugorowania pól na razie nie będzie, ale to za mało. Chodzi o cały Zielony Ład

W środę od samego rana na polskich ulicach jest gorąco. Rolnicy, pomimo zrobienia kroku wstecz przez Komisję Europejską w sprawie mającego się pojawić obowiązkowego ugorowania części ich pól, odpowiadają: ani kroku wstecz, i walczą o wycofanie się Komisji Europejskiej ze wszystkich założeń polityki Zielonego Ładu, mającej ich zdaniem zniszczyć tradycyjne rolnictwo.

Ukraińskie zboże wciąż trafia na europejski rynek. Co z blokadami dróg i przejść granicznych?

Protestujący uważają też, że nie została załatwiona sprawa zalewu rynku europejskiego tanimi płodami rolnymi ze Wschodu, w tym zbóż, które zaniżają krajowe ceny skupu, doprowadzając polską wieś do bankructwa. Czy znów dojdzie do blokowania granic i szlaków komunikacyjnych, którymi dostarczane jest wsparcie dla Ukrainy? Podczas lutowych protestów Donald Tusk zapowiedział przeciwdziałanie takim sytuacjom poprzez poszerzenie katalogu obiektów należących do infrastruktury krytycznej.

– Dla zapewnienia 100 proc. gwarancji, że pomoc wojskowa – sprzęt, amunicja, pomoc humanitarna, medyczna, będą docierały bez żadnych opóźnień na stronę ukraińską, będziemy wprowadzali na listę infrastruktury krytycznej przejścia graniczne z Ukrainą i wskazane odcinki dróg i torów kolejowych – mówił podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Blokowanie dróg i przejść granicznych będzie trudniejsze?

Sprawa nie jest jednak taka prosta, choć jak podczas tej samej konferencji zapewniał premier Tusk, poszerzenie listy obiektów o szlaki komunikacyjne i przejścia graniczne, miało być kwestią godzin. Być może nigdy nie będziemy mieć 100 proc. pewności, czy przejścia graniczne z Ukrainą oraz szlaki, którymi trafia wsparcie dla napadniętego przez Rosję sąsiada, znajdują się na liście infrastruktury krytycznej. Dlaczego?

Lista obiektów należących do infrastruktury krytycznej jest do wiadomości administracji i służb

Jak zauważa ekspert ds. bezpieczeństwa dr Łukasz Tolak z Collegium Civitas, lista obiektów infrastruktury krytycznej ma charakter niejawny. Czy to zamyka temat? Nic z tych rzeczy. Jak sugeruje ekspert, ważne, by służby wiedziały, jakie obiekty należy chronić. – Wpisanie na listę infrastruktury krytycznej obiektu/systemu skutkuje jednak poszerzeniem palety środków, jakie pozostają w dyspozycji organów administracji, służących do ochrony tejże infrastruktury i zapewnienia jej sprawnego i niezakłóconego funkcjonowania – komentuje dr Łukasz Tolak z Collegium Civitas.

Może to oznaczać między innymi budowę fizycznych zabezpieczeń mających na celu ochronę danego obiektu, a także ograniczeń w publicznym dostępie do nich – dodaje ekspert.

– W przypadku wpisania na listę infrastruktury krytycznej wybranych przejść granicznych i odcinków drogowych/kolejowych oznaczać to będzie możliwość zabezpieczenia ich funkcjonowania i drożności – wyjaśnia dr Łukasz Tolak z Collegium Civitas.

Czy tak się stało i nowy rząd poszerzył katalog obiektów należących do infrastruktury krytycznej? Obywatelom, z uwagi na niejawność katalogu obiektów specjalnie chronionych, pozostanie domyślenie się. Ale co bardziej wnikliwym powinna wystarczyć ustawa o zarządzaniu kryzysowym.

Co wiemy o infrastrukturze krytycznej? Ustawa mówi wystarczająco dużo

Jak podkreśla dr Łukasz Tolak, zgodnie z literą ustawy o zarządzaniu kryzysowym, pod pojęciem infrastruktury krytycznej rozumiemy „(...) systemy oraz wchodzące w ich skład powiązane ze sobą funkcjonalnie obiekty, w tym obiekty budowlane, urządzenia, instalacje, usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i jego obywateli oraz służące zapewnieniu sprawnego funkcjonowania administracji publicznej, a także instytucji i przedsiębiorców…”.

– Ta sama ustawa (o zarządzaniu kryzysowym) wskazuje jedenaście grup/systemów, które do infrastruktury krytycznej są zaliczane. Są to m.in. systemy energetyczne i paliwowe, zaopatrzenie w żywność, wodę ochrona zdrowia czy system finansowy. Lista obiektów infrastruktury krytycznej ma charakter niejawny – mówi dr Łukasz Tolak.

Można zatem założyć, że oprócz elektrowni, portów, terminali, dworców, wodociągów, składów paliw do infrastruktury krytycznej należą obecnie także lnie kolejowe, główne drogi oraz przejścia graniczne.

od 7 lat
Wideo

Michał Probierz o Ekstraklasie i Euro

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Blokowanie dróg i przejść granicznych? To może się powtórzyć. Ekspert ds. bezpieczeństwa wyjaśnia, co należy do infrastruktury krytycznej - Strefa Biznesu

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna