Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Choć hipermarketów przybywa, to i tak wolimy sklepy osiedlowe

Magdalena Szymańska-Smarżewska [email protected]
Choć wydawać by się mogło, że mamy erę hipermarketów, to okazuje się, że wolimy zakupy w osiedlowych sklepach.

Opinia

Opinia

Andrzej Kondej - specjalista ds. marketingu:
Polska jest specyficznym krajem, gdzie wciąż są silne tendencje do kupowania w osiedlowych sklepach. Na tle Europy jesteśmy wręcz ewenementem. Wynika to z przyzwyczajenia klientów, tendencji do oszczędzania i lekkiego odejścia od sklepów wielkopo-wierzchniowych. Tendencje te zauważyły duże sieci handlowe, które specjalnie zmniejszają swoje powierzchnie i wchodzą na osiedla - np. Carrefour czy Biedronka.

Co trzeci Polak codziennie robi zakupy w małych osiedlowych sklepach. Niestety ich liczba każdego roku się zmniejsza o około 10 proc., choć generują one około 60 proc. obrotów. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP, handel tradycyjny w naszym kraju nadal odgrywa bardzo ważną rolę. A Polacy wciąż bardzo chętnie kupują w osiedlowych sklepach - i to znacznie częściej niż w hipermarketach czy supermarketach.

Fakt ten wykorzystują sieci handlowe, jak np. Żabka czy Milea, których placówki coraz częściej możemy spotkać na naszych osiedlach. Od roku jednak na podlaskim rynku pojawił się silny konkurent - Grupa Chorten. Początkowo tworzyło ją 20 sklepów, obecnie jest ich już 33. Grupa Chorten swoją działalność rozpoczęła w grudniu 2009 roku, jednak sklepy pod nazwą Chorten można było zauważyć już od 1990 roku (były to jeszcze niezależne od grupy podmioty gospodarcze).

- Założyliśmy grupę sami dla siebie i jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w to, aby sklepom wiodło się jak najlepiej - mówi Sylwia Olechno, dyrektor handlowy, członek zarządu. - Chcieliśmy osiągnąć coś więcej - silną konkurencyjną pozycję na rynku. Wspólnie inwestujemy i otwieramy kolejne punkty. Sami kreujemy swoją politykę i wyznaczamy cele.

Wszystkie sklepy z Grupy Chorten działają w województwie podlaskim. Są zlokalizowane m.in. w Białymstoku, Wasilkowie, Choroszczy, Niewodnicy Koryckiej, Łapach, Mońkach, Wysokiem Mazowieckiem, Choroszczy i Bielsku Podlaskim. Jednak, aby przystąpić do Grupy Chorten nie wystarczy mieć tylko osiedlowy biznes. Jak przyznaje dyrektor handlowy, musi to być dobry sklep.
- Grupę sklepów organizują sami właściciele - mówi Sylwia Olechno. - Współpracę proponujemy na zasadzie partnerstwa, co odróżnia nas od innych sieci działających na rynku. Wspólnie chcemy sobie pomóc. Właścicielami są regionalni kupcy, którzy ze sobą się przyjaźnią i chcą coś stworzyć.

Należy zauważyć, że Grupa Chorten jest mocno zintegrowaną siecią, która jest kapitałowo niezależna.
Według przedstawicieli sieci, tym co odróżnia Grupę Chorten od innych podmiotów jest partnerska umowa o współpracy i duża samodzielność w podejmowaniu decyzji.

- Nasz model biznesowy jest oparty nie tylko na agresywnej ekspansji w sektorze oraz na dynamicznym podnoszeniu zysku naszych partnerów, ale przede wszystkim na rozbudzeniu świadomości u polskiego konsumenta, iż to właśnie on ma największy wpływ na naszą gospodarkę - mówi Krzysztof Pakuła, prezes zarządu Grupy Chorten. - Wiemy, że razem możemy skutecznie konkurować poziomem cen oferowanych produktów, efektywnością oraz jakością z zagranicznymi sieciami handlowymi.

Jak mówi prezes, partnerzy grupy Chorten to osoby świadome i zaangażowane, mające swobodę w kreowaniu biznesu.
- Kupujemy u polskich producentów, by na każdym kroku budować narodowy kapitał - mówi Krzysztof Pakuła.

Według Andrzeja Kondeja, specjalisty od marketingu, to bardzo dobrze, że powstają lokalne sieci, które walczą z dużymi konkurentami, wykorzystując swój potencjał, kapitał.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna