Co dzieje się z organizmem, kiedy przestajesz jeść mięso? Sprawdź zalety diety roślinnej

Anna Daniluk
Anna Daniluk
Ograniczenie spożycia czerwonego mięsa zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.
Ograniczenie spożycia czerwonego mięsa zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. unsplash.com
Udostępnij:
Dieta wegetariańska staje się coraz bardziej popularna, również w Polsce. Jak każdy sposób odżywiania, ma ona zarówno swoje wady, jak i zalety. Zanim sięgniemy się po dietę roślinną, warto dowiedzieć się, jak może zareagować nasz organizm, kiedy przestaniemy jeść mięso.

Spis treści

Mięso to dla wielu osób nieodłączny element posiłku. Wybierają je ze względu na walory smakowe, ale też dlatego, że jest ono źródłem białka i żelaza. Coraz więcej osób rezygnuje jednak z niedzielnego schabowego na rzecz kotleta z ciecierzycy czy soi. Powody są różne. Przemawiają za tym względy etyczne, ekologiczne, ale również zdrowotne czy chęć zrzucenia wagi.

Światowa Organizacja Zdrowia stwierdziła, że pomimo ograniczonych dowodów, spożycie przetworzonego, czerwonego mięsa wpływa rakotwórczo na jelito grube, trzustkę i prostatę. Zmniejszenie jego spożycia jest również ważne np. w walce z nadciśnieniem tętniczym. Warto też dodać, że jedząc mięso większość smakoszy przekracza miesięczne zapotrzebowanie człowieka na białko nawet o 1,5 raza. W konsekwencji powoduje to obciążenie nerek.

Brak mięsa w diecie - wady

Sprawa nie jest jednoznaczna. W każdej diecie potrzebny jest bowiem zdrowy rozsądek i odpowiednie zbilansowanie. Gdy przestajemy spożywać mięso, na początku u niektórych osób mogą pojawić się nie do końca przewidziane objawy. Na przykład:

  • anemia przez brak tzw. pełnowartościowego białka w diecie,
  • niedobór witaminy B12 i minerałów,
  • nasilenie bólów stawowych przez niedobór kolagenu

W tym przypadku pomocne będą wegańskie produkty fortyfikowane żelazem lub suplementacja odpowiednio dobranymi witaminami. Aby zapobiec anemii, warto też suplementować witaminę C lub jeść zawierające ją owoce i warzywa. Ta witamina ułatwia wchłanianie żelaza do organizmu.

Dobrym sposobem na wdrożenie diety roślinnej do codziennego życia jest tzw. fleksitarianizm (dieta roślinna polegająca na okazjonalnym spożywaniu posiłków zawierających mięso lub ryby). W ten sposób stopniowo można eliminować mięso i produkty odzwierzęce bez radykalnych działań.

Brak mięsa w diecie - zalety

Ograniczenie tłuszczu odzwierzęcego na rzecz większej ilości lekkostrawnych warzyw, dostarczających naszemu organizmowi błonnik, to najczęstsza przyczyna utraty kilku zbędnych kilogramów. Jeśli jednak schudniemy gwałtownie, warto skonsultować taką dietę z lekarzem lub dietetykiem. Przechodząc na wegetarianizm czy weganizm, można poznać wiele produktów, które będą dla nas nowością. Seitan, tofu czy chlebowiec to tylko kilka z nich. Poza tym częściej można sięgać po warzywa i owoce, które być może dla zagorzałego mięsożercy do tej pory znane były jedynie z nazwy (np. jarmuż, bakłażan lub brukselka).

Zalety przejścia na bezmięsną dietę to m.in.:

  • możliwość zrzucenia kilku kilogramów, dzięki lekkostrawnym posiłkom,
  • poszerzenie palety smaków,
  • zmniejszenie ognisk zapalnych w organizmie,
  • obniżenie poziomu złego cholesterolu,
  • obniżenie ciśnienia tętniczego krwi lub jego stabilizacja,
  • zmniejszenie ryzyka choroby nowotworowej,
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2,
  • zrównoważona ilość białka w organizmie,
  • prawidłowa perystaltyka jelit,
  • poprawa kondycji włosów, skóry i paznokci
  • więcej energii.

Zrezygnowanie ze spożywania przetworzonego mięsa, w tym paczkowanych wędlin, obniży ciśnienie krwi lub pomoże uniknąć jego gwałtownych skoków. Wyeliminujemy bowiem z diety dużą ilość soli stosowanej np. do peklowania lub konserwowania mięsa. Warto pamiętać o tym, że każdą gwałtowną zmianę odżywiania warto skonsultować z dietetykiem lub lekarzem.

Sprawdź inne tematy kulinarne na Stronie Kuchni:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Toksyczne warzywa, gdzie jest ich najwięcej?

Wideo

Materiał oryginalny: Co dzieje się z organizmem, kiedy przestajesz jeść mięso? Sprawdź zalety diety roślinnej - Strona Kuchni

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie