Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fabrycznie nowy Polonez sprzedany na aukcji za rekordową cenę. Na liczniku tylko 33 km

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Samochód wygląda, jakby dopiero co wyjechał z salonu. Nieskazitelny bordowy lakier, siedzenia pokryte fabryczną folią, na szybie napis zrobiony markerem, jeszcze na taśmie produkcyjnej i naklejona metka z fabryczną specyfikacją.
Samochód wygląda, jakby dopiero co wyjechał z salonu. Nieskazitelny bordowy lakier, siedzenia pokryte fabryczną folią, na szybie napis zrobiony markerem, jeszcze na taśmie produkcyjnej i naklejona metka z fabryczną specyfikacją. Fot. PAP/Piotr Nowak
Kiedyś te samochody były marzeniem Polaków. Pod koniec produkcji, kupowano je, bo były tanie. W Warszawie właśnie sprzedano fabrycznie nowego Poloneza.

Polonez w wersji 1,5 SLE został wystawiony na aukcji, która była komentowana nie tylko przez miłośników starych aut, ale odbiła się też szerokim echem wśród internautów. Nic dziwnego, pojazd przez trzy dekady stał w garażu, nigdy nie został zarejestrowany, na liczniku ma tylko 33 kilometry i jest w stanie wręcz idealnym.

"Auto w stanie fabrycznym, nigdy nierejestrowane, całe swoje życie przestało w garażach, najpierw u pierwszego właściciela, a potem u kolekcjonera" - powiedział PAP dyrektor sprzedaży domu aukcyjnego Ardor Auctions Mateusz Kazula.

"Podejrzewamy, że było kupione w celach inwestycyjnych. To był 1989 rok, czasy były niepewne, okres transformacji ustrojowej, szalejąca inflacja, to miał być rodzaj lokaty" - wyjaśnił sprzedawca.

Samochód wygląda, jakby dopiero co wyjechał z salonu. Nieskazitelny bordowy lakier, siedzenia pokryte fabryczną folią, na szybie napis zrobiony markerem, jeszcze na taśmie produkcyjnej i naklejona metka z fabryczną specyfikacją. Drzwi zamykają się lekko, co nie było wcale takie oczywiste nawet w nowych egzemplarzach, a wnętrze pachnie nowością.

"Samochód sprzedał się za 115 tys. złotych, czy to najdroższy Polonez w Polsce?" - mówił po zakończonej aukcji Mateusz Kazula. "Ciężko powiedzieć, bo takie auta niesłychanie rzadko wypływają na rynek, to prawdziwy ewenement. Spośród wszystkich polskich aut z tych lat Polonez jest najrzadszy, bo najwięcej egzemplarzy przeznaczano na eksport, ale nie znamy przecież wszystkich transakcji, które odbywały się gdzieś w zaciszu domowym" - ocenił.

"Obserwujemy wzrost zainteresowania polską motoryzacją, wielu naszych klientów zachwycało się tym samochodem" - przypomniał Kazula. Jego zdaniem, sprzyja temu znikania ostatnich reliktów przeszłości w Fabryce Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu. "Dopiero co zniknął historyczny napis na bramie zakładów. Dlatego może u niektórych pojawia się większa chęć ratowania tego dziedzictwa" - powiedział.

Pojazd można zarejestrować, ale, według Mateusza Kazuli, to mogłoby obniżyć jego wartość. "Decyzja będzie należeć do nowego właściciela, ale jego unikatowość polega również na tym, że nigdy nie został zarejestrowany" – wyjaśnił.

"To jest po prostu samochód salonowy, nowy Polonez" - podsumował dyrektor sprzedaży domu aukcyjnego.

Pierwszy Polonez opuścił Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu 3 maja 1978 r. Był następcą Fiata 125p, choć aż do 1991 r. pojazdy były produkowane równocześnie. Jego sylwetka wyglądała na owe czasy niezwykle nowocześnie, jednak odziedziczył po swoim poprzedniku większość rozwiązań technicznych - zawieszenie, silnik, skrzynię biegów, układ hamulcowy. Podczas produkcji przeszedł kilka modyfikacji - największą w 1991 r., kiedy gruntownie odświeżono nadwozie, tworząc wersję Caro. Potem w produkcji były też odmiany sedan i kombi. Powstawały też wersje towarowe samochodu. W sumie wyprodukowano 1 mln. 61 tys. 807 egzemplarzy (bez wersji dostawczych), a ostatni zjechał z taśmy 22 kwietnia 2002 roku.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fabrycznie nowy Polonez sprzedany na aukcji za rekordową cenę. Na liczniku tylko 33 km - Motofakty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna