Jak różnorodność i inkluzywność w globalnej firmie przyciąga talenty

Artykuł sponsorowany British American Tobacco Polska Trading Sp. z o.o.
BAT Polska jest częścią Grupy BAT, która działa na ponad 175 rynkach, posiada 11 milionów punktów sprzedaży i jest właścicielem 75 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Grupa zatrudnia w Polsce ponad 3200 osób, a tworzą ją biuro w Warszawie, fabryka papierosów w Augustowie, sieć sprzedaży eSW, fabryka płynów do e-papierosów w Ostrzeszowie, centrum badawczo-rozwojowe eSmoking Institute z siedziba w Poznaniu oraz BAT Digital Business Solutions (DBS), które działa od lipca 2022 roku.

Oprócz tradycyjnych wyrobów tytoniowych, portfolio BAT w Polsce obejmuje szereg innowacyjnych produktów: e-papierosy, podgrzewacze tytoniu oraz saszetki nikotynowe. Ich rozwój wpisuje się w strategię firmy „A Better Tomorrow” (z ang. lepsze jutro), której celem jest zmniejszenie wpływu działalności firmy na zdrowie i środowisko. W centrum globalnej strategii są wartości firmowe, wśród których jest także różnorodność.

Różnorodność w DNA BAT

Różnorodność i inkluzywność to dla BAT nie tylko hasła, ale wiele praktycznych działań wspierających pracowników, których rozwój w organizacjach biznesowych napotyka na różne bariery. W ramach wsparcia kobiet Grupa BAT wprowadziła na poziomie globalnym gwarantowane płatne urlopy macierzyńskie także w krajach, gdzie nie są one przewidziane prawnie.

Bożena Soberka, Head of Talent, Culture and Inclusion na Polskę i kraje bałtyckie mówi: - Różnorodność pomysłów, perspektyw, wiedzy, doświadczeń, osobowości, także płci, narodowości czy wiekowa zapewnia, że rozwijamy się jako organizacja, tworzymy lepsze produkty, podejmujemy bardziej trafne decyzje, ale też dajemy każdemu pracownikowi możliwość aktywnego włączenia się w funkcjonowanie organizacji oraz wykorzystania w pełni swojego potencjału. Dlatego systemowo wspieramy różnorodność i inkluzywność. Podczas rekrutacji zwracamy uwagę na zrównoważoną reprezentację płci. Systematycznie organizujemy szkolenia dotyczące inkluzywności w środowisku pracy oraz unikania nieświadomych uprzedzeń. Prowadzimy globalny Program Rozwoju Przywództwa Kobiet, oferujemy wsparcie dla rodziców, realizujemy wraz z zewnętrznymi partnerami działania w ramach inicjatywy Women in STEM (Science, Technology, Engineering and Maths). Ideą tego programu jest przyciągnięcie i zatrzymanie większej liczby kobiet w działach R&D, produkcyjno-technologicznych oraz digitalowych. To podejście wynika z przekonania, że różnorodność wydobywa z organizacji to, co najlepsze i umożliwia jej sukces. Jest ona już mocno zakorzeniona w naszym DNA i z dumą możemy powiedzieć, że BAT jest pierwszą firmą w branży tytoniowej, która otrzymała Globalny Standard Równości.

Budowanie innowacyjnej, konkurencyjnej firmy wymaga sięgnięcia do szerokiej puli talentów. Proces ten rozpoczyna się już na etapie poszukiwania pracowników i trwa podczas rekrutacji, onboardingu i integracji z zespołem. Podobnie, jak w wielu innych globalnych firmach, w spółce BAT DBS Poland można spotkać pracowników z wielu krajów świata (28 narodowości, 24 języki), a także w różnym wieku (19-63 lata). O zaangażowaniu w zrównoważoną reprezentację płci świadczy fakt, że udział kobiet w grupie wyższej kadry zarządzającej wynosi 46 proc. Anna Karolska - HR Lead Digital Business Solutions z BAT DBS komentuje: - Strategie D&I to również element manifestacji społecznego zaangażowania biznesu, który aktywnie wpływa na lokalne i globalne normy społeczne oraz zmianę podejścia do polityk równościowych. Za równościową zmianą w organizacji stoi zatem też intencja budowania świata, który nikogo nie wyklucza i jest przyjazny dla wszystkich. Trendy regulacyjne i biznesowe związane z wymaganiami oraz zainteresowaniem regulatorów i inwestorów wskaźnikami ESG sprawiają, że firma, która stawia na rozwój, nie może lekceważyć kwestii związanych z zarządzaniem różnorodnością. To już konieczność, a nie tylko przejaw świadomości czy dobrej woli.

Świadomość i samoświadomość kluczem do sukcesu

Zarządzanie zróżnicowanym środowiskiem niesie ze sobą również wyzwania. Jednym z nich jest wiedza, że większość z nas nosi w sobie uprzedzenia, które w nieuświadomiony sposób wpływają na nasze decyzje. Te tak zwane „nieuświadomione uprzedzenia" są spuścizną środowiska i kultury, w której dorastaliśmy, jak również naszych doświadczeń, które niejednokrotnie skłaniają do schematycznego oceniania i wyparcia tego, co nieznane. Dlatego tak ważne są szkolenia, które pozwalają takim właśnie nieuświadomionym uprzedzeniom czy stereotypom przeciwdziałać.

- W BAT wierzymy, że każdy z nas może rozwijać siebie oraz wspierać innych w rozwoju i osiąganiu sukcesów – wzmacniając odporność mentalną, rezyliencję, umiejętnie zarządzając energią, dbając o pozytywną równowagę w życiu zawodowym i prywatnym i dobrostan. Dzięki szkoleniom i działaniom edukacyjnym budujemy świadomość tych obszarów wśród naszych pracowników i wspieramy ich w tworzeniu inkluzywnej kultury - mówi Bożena Soberka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jak różnorodność i inkluzywność w globalnej firmie przyciąga talenty - Dziennik Bałtycki

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna