Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej na muzeum. Edukacja, rozrywka i historia przy Wąskim Torze 1

Magdalena Hirsztritt [email protected]
W ubiegłym roku ełczanie obchodzili uroczyście 100-lecie istnienia Ełckiej Kolei Wąskotorowej.
W ubiegłym roku ełczanie obchodzili uroczyście 100-lecie istnienia Ełckiej Kolei Wąskotorowej. M. Hirsztritt
Ełcką Kolej Wąskotorową przejęło Muzeum Historyczne. Celem jest ożywienie najbardziej znanego ełckiego zabytku.

Muzea buduje się wokół czegoś, co jest zabytkiem. W Ełku najbardziej znanym zabytkiem jest Ełcka Kolej Wąskotorowa, więc decyzja o przekazaniu jej muzeum jest moim zdaniem jak najbardziej trafna i potrzebna - mówi Kazimierz Bogusz, dyrektor Muzeum Historycznego w Ełku. - Będziemy starali się ożywić i rozruszać to miejsce.

Kolejka na własność

Projekt budowy kolejki wąskotorowej powstał w 1905 r. Linię budowano od 1910 r. przez trzy lata. Uroczyste otwarcie ruchu na trasie Ełk - Laski - Borzymy i odgałęzieniu Laski - Zawady Tworki odbyło się 23 października 1913 r. Odcinek z Borzym do Turowa przekazano do eksploatacji 1 grudnia 1915 r. EKW uznana została za cenny zabytek kultury technicznej. W 1992 r. wpisano ją do rejestru zabytków. W 2002 r. wąskotorówkę przejęło od PKP miasto. Od tamtego czasu prowadził ją Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Co roku miasto dofinansowywało EKW kwotą ok. 500 tys. złotych.

Jakie plany na funkcjonowanie kolejki ma dyrektor ełckiego muzeum? - Po pierwsze musimy uregulować kwestie prawne. W 2008 roku PKP przekazało EKW miastu w użytkowanie. Chcemy doprowadzić do tego, żeby kolejka stała się własnością miasta - dodaje Kazimierz Bogusz.

Kolejowe Centrum Nauki

Kolejnym krokiem będzie przygotowanie i zrealizowanie dużej inwestycji, której koncepcję władze Ełku i dyrektor muzeum przedstawili pod koniec minionego roku. Zakłada ona budowę Kolejowego Centrum Nauki na terenie EKW. Miałoby ono łączyć trzy funkcje - edukacyjną, rozrywkową i historyczną. Na posesji EKW ma zostać zbudowany pawilon wystawienniczo-historyczny, w którym będzie miejsce przeznaczone na stałą wystawę historyczną. Obecnie muzeum zajmuje kilka pomieszczeń w kamienicy przy ul. Małeckich. Na stałą ekspozycję, która jest elementem każdego muzeum, nie ma tam miejsca. W nowym obiekcie zaplanowano także salę konferencyjną i pub. Kolejny pawilon ma mieć charakter handlowy i usługowy. Atrakcją dla całych rodzin ma być ścieżka edukacyjna z elementami ożywiającymi infrastrukturę kolejową, na przykład rozciętą wzdłuż lokomotywa i innymi ciekawostkami.

Szacowany koszt budowy Kolejowego Centrum Nauki wynosi ok. 9 mln zł, 80 procent tej kwoty ma pochodzić z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

- To projekt długofalowy, a przed nami bieżące działania. Już w maju zaprosimy ełczan na wystawy na terenie EKW. Pokażemy na przykład bardzo interesujące zdjęcia powojennego, bardzo zniszczonego Ełku zrobione przez Klausa Skibowskiego, zaprezentujemy rozbudowaną ekspozycję pt. "Przeminęło z parą" oraz wystawę związaną z setną rocznicą wybuchu I wojny światowej - mówi K. Bogusz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna