Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto nam pomoże w sporze z przedsiębiorcą

Donata Żmiejko
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski Archiwum
Dyżur eksperta. Podczas wczorajszego dyżuru gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku, który odpowiadał na pytania Czytelników.

Pan Piotr: Jestem konsumentem. Gdzie mogę uzyskać pomoc w sporze z przedsiębiorcą, zanim rozważę skierowanie sprawy do sądu?

- Oprócz miejskich (powiatowych) rzeczników konsumentów, pomocy prawnej udzielają także:

1. Organizacje pozarządowe - Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

2. Urząd Komunikacji Elektronicznej - w sprawach dotyczących usług telekomunikacyjnych i pocztowych.

3. Rzecznik Finansowy - w sprawach ubezpieczeń, funduszy emerytalnych, towarzystw emerytalnych, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

4. Urząd Lotnictwa Cywilnego - w sprawach dotyczących odmowy przyjęcia na pokład samolotu, odwołania czy dużego opóźnienia lotu.

5. Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach dotyczących umów sprzedaży towarów i usług zawartych w krajach UE oraz Norwegii i Islandii.

6. Urząd Regulacji Energetyki - w sprawach dotyczących paliw gazowych i energii.

7. Bankowy Arbitraż Konsumencki - w sprawach dotyczących działalności banków.

8. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej - w celu polubownego dochodzenia roszczeń można skorzystać z mediacji. Wniosek o mediacje kierujemy do jednostek terenowych, właściwych ze względu na siedzibę przedsiębiorcy lub miejsce prowadzenia przez niego działalności. Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne i dobrowolne - musi być zgoda obu stron umowy.

Pani Bożena: Jestem w sporze z przedsiębiorcą. Do jakiego sądu mogę wnieść sprawę?

-Przy wojewódzkich inspektoratach inspekcji handlowej działają stałe polubowne sądy konsumenckie. Postępowanie przed tymi sądami jest prostsze, tańsze i szybsze niż procedura sądowa przed sądem powszechnym. Można do nich kierować sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł. Wyjątkiem jest Stały Polubowny Sąd Konsumencki w Warszawie, rozpatrujący sprawy bez względu na wartość przedmiotu sporu. Z uwagi na to, iż postępowanie przed sądem polubownym jest dobrowolne, spór zostanie rozstrzygnięty w tym trybie tylko wtedy, gdy wyrażą na to zgodę obie strony umowy. Tak więc sąd zajmie się sprawą zgłoszoną przez konsumenta, jeżeli przedsiębiorca zaakceptuje tryb postępowania i zgodzi się na respektowanie rozstrzygnięcia. Ponadto spór między konsumentką a przedsiębiorcą można też rozwiązać przez pozew do sądu powszechnego (rejonowego lub okręgowego). Właściwość sądu ustala się według zasad z Kodeksu postępowania cywilnego. W sprawach konsumenckich najczęstsze są trzy tryby składania pozwu: w postępowaniu uproszczonym, w elektronicznym postępowaniu upominawczym i zwykłym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna