Pan Piotr: Jestem konsumentem. Gdzie mogę uzyskać pomoc w sporze z przedsiębiorcą, zanim rozważę skierowanie sprawy do sądu?
- Oprócz miejskich (powiatowych) rzeczników konsumentów, pomocy prawnej udzielają także:
1. Organizacje pozarządowe - Federacja Konsumentów oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
2. Urząd Komunikacji Elektronicznej - w sprawach dotyczących usług telekomunikacyjnych i pocztowych.
3. Rzecznik Finansowy - w sprawach ubezpieczeń, funduszy emerytalnych, towarzystw emerytalnych, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
4. Urząd Lotnictwa Cywilnego - w sprawach dotyczących odmowy przyjęcia na pokład samolotu, odwołania czy dużego opóźnienia lotu.
5. Europejskie Centrum Konsumenckie - w sprawach dotyczących umów sprzedaży towarów i usług zawartych w krajach UE oraz Norwegii i Islandii.
6. Urząd Regulacji Energetyki - w sprawach dotyczących paliw gazowych i energii.
7. Bankowy Arbitraż Konsumencki - w sprawach dotyczących działalności banków.
8. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej - w celu polubownego dochodzenia roszczeń można skorzystać z mediacji. Wniosek o mediacje kierujemy do jednostek terenowych, właściwych ze względu na siedzibę przedsiębiorcy lub miejsce prowadzenia przez niego działalności. Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne i dobrowolne - musi być zgoda obu stron umowy.
Pani Bożena: Jestem w sporze z przedsiębiorcą. Do jakiego sądu mogę wnieść sprawę?
-Przy wojewódzkich inspektoratach inspekcji handlowej działają stałe polubowne sądy konsumenckie. Postępowanie przed tymi sądami jest prostsze, tańsze i szybsze niż procedura sądowa przed sądem powszechnym. Można do nich kierować sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 tys. zł. Wyjątkiem jest Stały Polubowny Sąd Konsumencki w Warszawie, rozpatrujący sprawy bez względu na wartość przedmiotu sporu. Z uwagi na to, iż postępowanie przed sądem polubownym jest dobrowolne, spór zostanie rozstrzygnięty w tym trybie tylko wtedy, gdy wyrażą na to zgodę obie strony umowy. Tak więc sąd zajmie się sprawą zgłoszoną przez konsumenta, jeżeli przedsiębiorca zaakceptuje tryb postępowania i zgodzi się na respektowanie rozstrzygnięcia. Ponadto spór między konsumentką a przedsiębiorcą można też rozwiązać przez pozew do sądu powszechnego (rejonowego lub okręgowego). Właściwość sądu ustala się według zasad z Kodeksu postępowania cywilnego. W sprawach konsumenckich najczęstsze są trzy tryby składania pozwu: w postępowaniu uproszczonym, w elektronicznym postępowaniu upominawczym i zwykłym.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?