Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nasze prawa związane z reklamacją towarów

(d)
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski Archiwum
Podczas redakcyjnego dyżuru gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. Odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników.

Marek: Zepsuł mi się laptop kupiony 10 miesięcy wcześniej. Oddałem go do reklamacji z tytułu rękojmi, żądając naprawy. Sprzedawca reklamację uznał, a jako przyczynę problemów wskazał niesprawną kartę graficzną. Po kolejnych trzech miesiącach uszkodzeniu uległ dysk twardy. Złożyłem ponowną reklamację, składając oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Przedsiębiorca odmówił mi jednak zwrotu ceny, proponując kolejną naprawę. Czy muszę się na to zgodzić?

- Nie. Laptop był już wcześniej naprawiany, a wada ma charakter istotny, sprzedawca nie może już w ramach rękojmi naprawić ani wymienić towaru, nawet jeżeli zrobiłby to niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności. Konsument może skutecznie domagać się zwrotu ceny towaru.

Artur: Złożyłem reklamację telewizora po roku od jego zakupu. Zażądałem wymiany na nowy. Sprzedawca uznał reklamację, jednak zwlekał z wymianą. Po miesiącu czekania stwierdziłem, iż przedsiębiorca nie wywiązał się z obowiązku wymiany towaru na wolny od wad w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla mnie, i złożyłem kolejne żądanie w ramach tej samej procedury reklamacyjnej - odstąpienia od umowy. Przedsiębiorca nie chce zwrócić ceny telewizora i zobowiązuje mnie do czekania na wymianę. Czy mam prawo domagać się zwrotu należności?

- Tak. Z uwagi na to, że wada ma charakter istotny, a przedsiębiorca nie wywiązał się wcześniej ze swoich obowiązków, nie może już zmienić roszczenia konsumenta na naprawę lub wymianę telewizora na nowy. Zobowiązany jest do zwrotu jego ceny.

Tomek: Zdecydowałem się kupić smartfon z nowym systemem operacyjnym. Przedtem wysłałem do polskiego dystrybutora pytanie dotyczące możliwości uruchomienia w telefonie konkretnego oprogramowania. W odpowiedzi otrzymałem informację, że instalacja i prawidłowe działanie tego programu będą możliwe w systemie operacyjnym wgranym w wybrany sprzęt. Kupiłem ten model telefonu w lokalnym sklepie. Po powrocie do domu okazało się jednak, że nie mogę zainstalować na nim wskazanej wcześniej aplikacji. W związku z tym udałem się do sklepu i złożyłem reklamację z tytułu rękojmi. Sprzedawca odmówił uznania reklamacji, wskazując, iż nie odpowiada za informacje przekazane przez dystrybutora telefonu. Czy ma rację?

- Tak. W takiej sytuacji sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru z umową. Nie znał bowiem zapewnień dystrybutora, ponieważ zostały one złożone w prywatnej korespondencji z konsumentem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna