Sprzedawczyni zapewniała, że jak pojawi się problem z patelnią, będzie można udać się do przedstawiciela producenta w Polsce i złożyć reklamację.
Po kilku użyciach i smażeniu bez tłuszczu, patelnia po prostu spaliła się. Konsumenta udała się na bazarek, ale stoiska już nie było. Skontaktowała się więc z przedstawicielem producenta, aby złożyć reklamację z tytułu gwarancji. Przedstawiciel powiedział jednak, że nie jest to gwarancja producenta i on nie odpowiada, tylko sprzedawca z tytułu dwuletniej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.
Czy Pani Monika może coś zrobić?
Dochodzenie roszczeń w takim przypadku może być trudne. Przede wszystkim dlatego, że nie można zidentyfikować sprzedawcy z powodu braku dowodu zakupu.
A gwarancja? Ustawa z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego wymaga, aby gwarancja ustanawiała jakąkolwiek odpowiedzialność gwaranta. Tu takiej odpowiedzialności nie ma - producent nie wskazał, czy w razie wady towar naprawi lub wymieni. Nie określono też, czego tak naprawdę dotyczy słowo "gwarancja". Zdaniem ekspertów Można by pokusić się o dochodzenie pewnych roszczeń odszkodowawczych w związku z niejasną reklamą, ale byłoby to trudne, a wynik niepewny. Prawdopodobnie więc Pani Monika nie otrzyma sprawnej patelni.
W uchwalonych 09 maja 2014 roku nowych przepisach projektuje się, że w razie udzielenia gwarancji i niesprecyzowania dodatkowych warunków, stosowane będą zasady Kodeksu cywilnego. Takie unormowanie oznacza domyślną 2-letnią gwarancję, domyślną naprawę lub wymianę w ciągu 14 dni. Jest to zmiana na lepsze, która powinna wejść w życie na przełomie 2014 i 2015 roku.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?