Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podzieliła go wojna

Kazimierz Radzajewski [email protected]
Śluza w Leśniewie. Są na niej jeszcze widoczne znaki pruskiej obecności na Mazurach.
Śluza w Leśniewie. Są na niej jeszcze widoczne znaki pruskiej obecności na Mazurach.
Ełk. 70 lat temu zatrzymano budowę Kanału Mazurskiego. W przyszłym roku będzie 100-lecie wbicia pierwszego szpadla.

Po pruskiej budowli hydrotechnicznej została niedokończona droga wodna, gigantyczne śluzy, jazy. Szlak z Wielkich Jezior Mazurskich przez Obwód Kaliningradzki do Bałtyku może jeszcze być użyteczny.

Kanał Mazurski jest perełką sztuki inżynieryjnej. Tym szlakiem nie popłynęła jednak ani jedna barka z towarem, a statki nie przewiozły pasażerów i turystów. Do jego zakończenia zostało tylko kilka kilometrów wykopu i trochę pracy przy śluzach. Budowę przerwała II wojna światowa, a potem kanał przecięła granica z Rosją. To Armia Czerwona dokonała najwięcej spustoszeń, rozgrabiła i wywiozła zdemontowane urządzenia.

- Rosja jest teraz zainteresowana odtworzeniem tej trasy. Były nawet rozmowy z władzami Obwodu Kaliningradzkiego na ten temat, ale wszystko rozmywa się - z braku pieniędzy. Chcemy jednak pozyskać środki unijne na urządzenie arcyciekawej trasy turystycznej na spływy i wędrówki - mówi Barbara Dawcewicz ze Starostwa Powiatowego w Węgorzewie.

Już teraz ogromną śluzę w Leśniewie Górnym wykorzystują do swoich celów amatorzy sportów ekstremalnych. Powstał tam tor wspinaczkowy.

Kanał Mazurski miał połączyć jez. Mamry z rzekami Łyną i Pregołą. W ten sposób szlak wodny miał odtworzyć możliwości żeglugi aż do Bałtyku. Inżynierowie pruscy zaczęli kopanie w 1911 r. Roboty przerwała I wojna światowa. Prace ruszyły ponownie w 1934 r. i prowadzono je do 1940 r.

Niedokończony kanał ma 51 kilometrów długości, na terenie Polski pozostał 20-kilometrowy odcinek. Różnicę poziomów między jeziorem Mamry a rzeką Łyną (aż 111 m) miało zniwelować 10 śluz i dwa jazy. Na Mazurach pozostało do dziś 5 śluz.

Najatrakcyjniejszymi miejscami dla turystów są śluzy w Leśniewie Górnym i Leśniewie Dolnym. Tuż za jeziorem Rydzówka znajduje się jedyna dokończona śluza. Jest to gigantyczna budowla o szerokości 7,7 m, długość 52 m i 14,9 m wysokości. Kolejne obiekty hydrotechniczne znajdziemy się k. wsi Bajory Małe.
Samorządy mazurskie zastanawiają się obecnie nad połączeniem Wielkich Jezior Mazurskich z pojezierzami ełckim i augustowskim. Też mają być kopane kanały.

- Lepiej zainwestować już istniejący szlak - twierdzi Barbara Dawcewicz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna