Pożegnanie z operatorem

d
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski
Udostępnij:
Gościliśmy w redakcji Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. Odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników

Jak rozwiązać umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych?

- Warunki wypowiadania i rozwiązywania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych opisane są w umowie lub regulaminie świadczenia usług przez operatora. Należy zatem zapoznać się z tym dokumentem. Regulamin wskazuje wymogi formalne pisma dotyczącego wypowiedzenia umowy.

Forma wypowiedzenia najczęściej przybiera postać pisemną. Przy czym nie jest wymagane złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu w szczególnej formie, np. na specjalnym formularzu. Wystarczy, że z treści pisma można jednoznacznie stwierdzić, że chodzi o wypowiedzenie umowy. Pismo powinno zawierać co najmniej dane abonenta z wyraźnym jego podpisem.

Samo wypowiedzenie umowy w formie pisemnej jednak nie wystarczy, bo oświadczenie woli - jeżeli ma być skuteczne - powinno dojść do zainteresowanego w taki sposób, aby mógł on się z nim zapoznać. Najlepiej więc wysłać je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru na adres operatora podany w umowie. Warto przy tym sprawdzić zapisy regulaminu lub umowy, które mogą dopuszczać inne formy przekazania wypowiedzenia operatorowi telekomunikacyjnemu.

Jakich opłat może żądać operator w momencie rozwiązania umowy?

- Zgodnie z zapisami Prawa telekomunikacyjnego umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych powinna w jasnej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie określać wszelkie opłaty należne w momencie rozwiązania umowy, w tym warunki zwrotu telekomunikacyjnych urządzeń końcowych - ze wskazaniem, na czyj koszt zwrot ma nastąpić.

Opłaty powinny być określone w sposób kwotowy, ale jeżeli wysokość opłaty jest uzależniona od zdarzeń następujących po zawarciu umowy lub od momentu rozwiązania umowy, to mogą być one określone przez wskazanie sposobu wyliczenia takiej opłaty (proporcjonalny względem upływu czasu zwrot ulgi przyznanej przez dostawcę usług danemu abonentowi).

W przypadku rozwiązania umowy przed upływem terminu na jaki umowa została zawarta, przewidującej ulgę dla abonenta, dostawca może żądać zwrotu przyznanej ulgi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania. Roszczenie nie przysługuje w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe.

Wymagane jest, aby przyznana ulga została wyraźnie wskazana przez dostawcę usług poprzez wskazanie różnicy między standardową i obniżoną ceną określonego świadczenia, która stanowi ulgę.

Ulga powinna być określona kwotowo w umowie. Jeżeli ulga jest przyznawana z różnych tytułów (np. obniżenie opłaty abonamentowej, zmniejszenie ceny telefonu) wówczas możliwe jest określenie kwot składających się na łączną wysokość ulgi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie