Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sposoby na przewożenie rowerów

oprac. Czesław Wachnik, www.gazetalubuska.pl
(Fot. Marek Marcinkowski)
(Fot. Marek Marcinkowski) www.gazetalubuska.pl
Przygotowując się do weekendowych wyjazdów za miasto czy też na wakacyjny wypoczynek, wiele osób staje przed problemem jak przewieźć rower samochodem.

Możliwości przewozu rowerów jest kilka. Najpopularniejsze i najtańsze są bagażniki dachowe.

Z rowerami na dachu

W dużych samochodach można zamontować stojak na haku, a dla tych kierowców, którzy nie chcą mieć bagażnika umocowanego na samochodzie, dobrym rozwiązaniem jest bagażnik na tylnej klapie auta. Bagażniki dachowe nie szpecą samochodu, a rower na dachu nie rysuje lakieru i nie zasłania widoczności. Ich wadą jednak może być duża wysokość, na którą rower trzeba podnieść.

Żeby jednak transport był bezpieczny, trzeba wybrać dobre umocowanie dla rowerów. Podstawą są belki poprzeczne, najlepiej aluminiowe lub stalowo-kompozytowe oraz mocowana na nich szyna, w którą wstawia się rower. Do niestandardowych ram rowerowych przydaje się końcówka samoadaptacyjną.
Wioząc rower czy rowery umieszczone na dachu, trzeba pamiętać, że przy odmiennych masach bagażu i dużym oporze powietrza, inaczej prowadzi się samochód. Zwłaszcza na zakrętach dość mocno odczuwa się nienaturalny załadunek i tam szczególnie należy zwolnić i wchodzić w łuk jak najłagodniej.

- Na dachu zazwyczaj można przewozić 4 rowery, a w niektórych samochodach nawet 6. Przy przewożeniu kilku rowerów, największe należy umieścić od zewnątrz lub naprzemiennie z małymi. Najważniejsze to nie ustawiać ciężaru nieproporcjonalnie po którejś stronie, bo to zaburzy sterowność auta - radzą eksperci Szkoły Jazdy Renault.

Z rowerem na klapie

Do transportu rowerów można wykorzystać także bagażnik zamocowany na tylnej klapie auta, na którym można przewozić od 1 do 3 rowerów o masie do 45 kg. Takie rozwiązanie jednak grozi porysowaniem lakieru zarówno przy montażu, jak i każdorazowym mocowaniu rowerów oraz ograniczeniem widoczności przez tylną szybę.

Opór powietrza zazwyczaj jest tu jeszcze większy niż w przypadku bagażników dachowych, ale auto jest znacznie bardziej stabilne. Dodatkowym atutem jest to, że bagażnik szybko i łatwo się demontuje i na co dzień nie musi być on przymocowany do naszego samochodu. Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, można na nim zamontować stojak rowerowy przytwierdzany dodatkowo specjalnymi pasami do tylnej klapy samochodu. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielki opór powietrza podczas jazdy, łatwy i szybki demontaż bagażnika oraz brak konieczności podnoszenia rowerów na dużą wysokość.

Trzeba jednak pamiętać, że taki stojak może zasłaniać tylne światła i czasem także tablicę rejestracyjną, które trzeba dodatkowo zainstalować na bagażniku. Trzeba też pamiętać, że w przypadku bagażnika na klapie, jak i na haku, auto stało się dłuższe. Szczególnie przy parkowaniu, kierowcy o tym zapominają, co często jest przyczyną stłuczki i uszkodzenia rowerów.

źródło: Rower czy rowery możemy przewozić na kilka sposobów - www.gazetalubuska.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna