Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sprzedawca odpowiada za wady towaru

d
Jarosław Brzozowski
Jarosław Brzozowski Archiwum
Gościliśmy w redakcji Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta w Białymstoku. Odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników.

Adam: 20 listopada 2015 r. kupiłem w sklepie odkurzacz. Po pewnym czasie użytkowania ujawniła się jego wada. Wówczas udałem się do sprzedawcy aby złożyć reklamację. Ten stwierdził, że jego odpowiedzialność za wady odkurzacza z tytułu rękojmi została wyłączona, a roszczenia reklamacyjne powinienem kierować do producenta. Jak mam postąpić?

- Nieprawdziwe są twierdzenia sprzedawcy, jakoby jego odpowiedzialność z tytułu rękojmi została wyłączona. Nie może on wyłączyć ani ograniczyć uprawnień konsumenta. Dodatkowo, sam konsument nie może się ich zrzec ani oświadczyć, że nie będzie z nich korzystał. Takie postanowienia umów są bezwzględnie nieważne, a w ich miejsce należy stosować odpowiednie przepisy prawa.

Wyjątkiem od tej zasady jest możliwość ograniczenia odpowiedzialności sprzedawcy w przypadku sprzedaży używanej rzeczy ruchomej. Jednak może zostać ona ograniczona nie mniej niż do roku od wydania rzeczy konsumentowi. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi dotyczy każdego przedsiębiorcy, który sprzedaje towar bezpośrednio konsumentom. To właśnie on, jako podmiot związany umową sprzedaży, jest początkowym ogniwem procedury reklamacyjnej i do niego w pierwszej kolejności może zgłosić się konsument.

Sprzedawca odpowiada za wadliwy towar przez 2 lata od jego wydania, a więc w tym przypadku do dnia 20 listopada 2017 r.

Karolina: Kupiłam laptop 5 marca 2014 r. Dnia 7 lutego 2016 r. (a więc 23 miesiące od wydania laptopa) stwierdziłam usterkę monitora. Zawiadomiłam sprzedawcę o wadzie w terminie dwóch miesięcy od jej zauważenia, natomiast nie zgłosiłam reklamacji do 5 marca 2016 r., a więc do dnia upływu odpowiedzialności sprzedawcy. Czy to oznacza, że utraciłam prawo do złożenia reklamacji?

- Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania towaru. Jeśli w tym czasie ujawni się jego niezgodność z umową, kupujący może najpierw zażądać od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany na zgodny z umową. Konsument musi zawiadomić sprzedawcę o zauważonej niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od dnia jej stwierdzenia. W związku z tym, iż dochowała pani tego terminu, czyli zawiadomiła sprzedawcę o wadzie w ciągu dwóch miesięcy od jej zauważenia, w trakcie trwania odpowiedzialności sprzedawcy, ma więc pani prawo do złożenia reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna