Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szlak wodny z Mazur do Augustowa powstanie za sześć lat

Paweł Tomkiewicz [email protected]
Opr. graf. Radek Mogilewski
Szlak wodny prowadzący z Mazur do Augustowa ma być rajem dla żeglarzy i turystów za 500 milionów złotych.

Eksperci przygotowali już aż 22 warianty nowego szlaku wodnego łączącego Giżycko z Kanałem Augustowskim. - Dwa z nich (prezentowane na mapce - dop. autor) są zdecydowanie najlepsze - przyznaje Krzysztof Piłat, starosta ełcki. Niedawno urzędnicy zdobyli 1,23 mln zł na opracowanie koncepcji szlaku.

Żeglarze, chcący wodą dotrzeć z Mamr na Necko, będą mieli do pokonania 130 km. Popłyną jeziorami, rzekami i kanałami. W pobliżu szlaku powstaną hotele, pensjonaty czy pola golfowe. Nowa trasa powstanie pod warunkiem, że samorządowcy znajdą pół miliarda złotych.

Pomysł budowy szlaku wodnego łączącego mazurskie jeziora z Kanałem Augustowskim zrodził się kilka lat temu. Jego inicjatorem był powiat ełcki. Do pracy nad projektem udało się zmobilizować 14 samorządów z woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego.

- To jest świetny pomysł. Umożliwi żeglugę z Giżycka przez Kanał Augustowski dalej na Białoruś i Litwę - uważa Andrzej Chmielewski z Augustowa. - Obawiam się jednak, że plany pokrzyżują ekoterroryści.

Jednak samorządowcy uspokajają. Już na etapie planowania przebiegu specjaliści starali omijać się wszystkie wrażliwe tereny. Tylko w pobliżu bagien Nietlickich i jeziora Tajno mogą wkroczyć na tereny obszaru Natura 2000.

Wstępne założenia przebiegu 130-kilometrowej trasy wodnej przedstawiono już w ubiegłym roku. Ma zaczynać się w okolicach Giżycka i prowadzić w kierunku Orzysza, następnie Ełku, Rajgrodu, aż do Augustowa.

Szlak wodny Mazury-Augustów: Sporo trzeba wybudować

Zdecydowana większość szlaku - 90 km - przebiega przez 18 naturalnych zbiorników wodnych. Między nimi będzie trzeba wybudować 40 km trasy z licznymi śluzami, kanałami czy pochylniami. Niezbędna będzie też przebudowa mostów czy wiaduktów. Na inwestycję, w zależności od wariantu, potrzeba jednak od 460 do nawet 570 mln zł.

- Szybko nie zdobędziemy tych pieniędzy. Ale będziemy się starać - zapewnia starosta ełcki.

Szlak to nie tylko nowa atrakcja dla żeglarzy i turystów. W jego budowę zaangażowanych będzie około tysiąca osób. Później powstaną setki miejsc pracy w hotelach, restauracjach, marinach czy ośrodkach sportowych.

Plan zakłada wybudowanie szlaku za 6 lat. Byłaby to pierwsza tak ogromna inwestycja w regionie od ponad 170 lat. Poprzednią była budowa Kanału Augustowskiego zakończona w 1839 r.

Czytaj e-wydanie »

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna