Tirom stop! My też chcemy tutaj żyć!

Ewa SznejderZaktualizowano 
Przez Łomżę codziennie przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów. Co piąty to ciężarówka. Tranzyt odbywa się ulicą Wojska Polskiego, po obu stronach zabudowanej domami jednorodzinnymi.
Przez Łomżę codziennie przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów. Co piąty to ciężarówka. Tranzyt odbywa się ulicą Wojska Polskiego, po obu stronach zabudowanej domami jednorodzinnymi.
Łomża. Popękane elewacje domów, nieustanny szum zza dźwiękoszczelnych rzekomo szyb, łomot przetaczających się po koleinach kilkudziesięciotonowych kolosów.

"Terroryści administracyjni"

"Terroryści administracyjni"

Samorząd Łomży broni się przed tirami jak może. Prezydent Jerzy Brzeziński zakazał najcięższym samochodom wjazdu na oba mosty, a samochodom powyżej 10 ton ograniczył przejazd przez miasto, dopuszczając go tylko w ciągu dnia. Między godzinami 24 a 5 rano tiry nie mogą przekroczyć granic Łomży. Przeciw ograniczeniom zaprotestowało od razu Stowarzyszenie Przewoźników Podlasia, twierdząc, że godzą one w swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Organizacja wniosła pozew do sądu, uważając, że prezydent Łomży przekroczył swoje uprawnienia. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił pozew. Przewoźnicy ochrzcili jednak urzędników z Łomży mianem "terrorystów administracyjnych".

Nieprzespane noce i ciągły strach, czy wróci dziecko, które "przez ulicę" wybiegło na lody. Droga 61 stała się zmorą mieszkańców Łomży. W końcu mówią "stop"! Chcemy tu normalnie żyć!

Lawina tirów
Pierwsze plany obwodnicy Łomży powstały w latach 80-tych. Na początku lat 90-tych zostały nawet zatwierdzone założenia techniczno-ekonomiczne. Potem prace utknęły. Rozpoczął się remont drogi 61 Warszawa - Augustów, więc Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła zakaz poruszania się po tej drodze samochodów ciężarowych. Mieszkańcy przestali odczuwać uciążliwości tranzytu. Przez lata ciągnął się remont, a droga 61 z "trasy śmierci" stała się turystyczną trasą na Mazury. Ale też w opinii oficjeli straciła na ważności. Do czasu, gdy nagle, latem ub. roku, do miasta wróciły tiry. I to w liczbie, której się mieszkańcy nie spodziewali.

Gdy w 2002 roku GDDKiA mierzyło natężenie ruchu w Łomży, przez miasto przejeżdżało ok. 2 tys. ciężarówek na dobę. W ub. roku samorząd wyliczył, że teraz dziennie jest ich w mieście dwa razy tyle! Ekipa rządząca Łomżą za najważniejszą sprawę uznała budowę obwodnicy. Drugą kadencję trwają starania o jej przyspieszenie. Jak na razie - trasy nie ma w żadnych dokumentach na najbliższe dwie dekady.

Prezydent lobbuje, gdzie się da
Przełom nastąpił w ub. roku. GDDKiA wytyczyło trzy warianty przebiegu obwodnicy, odbyły się też konsultacje społeczne. W ich wyniku projektanci zmienili nieco bieg trasy, tak, aby ominęła Janowo. Wcześniej planowano wyburzenie tam nawet dziesięciu domów. W nowym wariancie wyburzeń żadnych nie będzie.

Forsowane są dwa warianty, oba przebiegające po stronie zachodniej miasta. Ten bardziej odległy od Łomży popiera GDDKiA. Prowadzi on zza Janowa, z kierunku Ostrołęki, aż do Kisielnicy. Ten bliższy, z węzłem na Fadomie, preferowany jest przez samorządowców.

- Prezydent Łomży poprze każdy wariant obwodnicy, byleby przyspieszyć jej budowę - zapewnia Łukasz Czech z biura prasowego Urzędu Miasta. - Jednak korzystniej byłoby, aby przebiegała bliżej miasta. Chodzi o to, że gdyby trasa Via Baltica przebiegała przez Łomżę, łatwiej byłoby spiąć ją z obwodówką. A firma projektująca Via Baltikę uznała drogę przez Ostrów Mazowiecką za optymalną. Obwodnica nie powinna za bardzo się od tego kierunku oddalać.

Ale najważniejsze jest, aby przyspieszyć prace. Prezydent Jerzy Brzeziński, nieustępliwie walczący z tirami w Łomży, w końcu uległ namowom wojewody i zmniejszył o trzy godziny ograniczenia w przejeździe ciężarówek przez miasto. W zamian uzyskał zapewnienie, że wojewoda będzie lobbował za obwodówką. I rzeczywiście, Maciej Żywno w Ministerstwie Infrastruktury przypomina o tym, że Łomża musi mieć obwodnicę.

Mamy tego dość!
Mieszkańcy nie chcą już dłużej czekać. Utworzyli społeczny komitet protestacyjny i będą organizować blokady - oficjalnie i według przepisów: zgromadzenia publiczne. Ale, jak sami przyznają, emocje trudno powstrzymać. Z ulicznym protestem czekali długo. Nie chcieli ani wpisywać się w rozgrywki polityczne (wybory parlamentarne), ani zbytnio utrudniać życie kierowcom. W końcu nie wytrzymali.

- Tak się nie da - rozkłada ręce Adam Odziejewski, jeden z zaangażowanych w działalność komitetu mieszkańców. - Chcemy pokazać powszechne niezadowolenie.

Od liczebności uczestników piątkowej manifestacji będzie zależało, czy blokady trasy krajowej wpiszą się w łomżyński pejzaż. Mieszkańcom osiedli przy Wojska Polskiego zależy, żeby o proteście było głośno. I znajdują powszechne zrozumienie.

- Nie mieszkam przy samej ulicy, ale od sąsiadów wiem, że od wzmożonego ruchu samochodów ciężarowych pękają im ściany domów, trzęsą się szyby w oknach czy też szklanki na stole, zaś huk powodowany przez przejeżdżające auta jest nie do wytrzymania - przyznaje Krzysztof Choiński, wiceprezydent Łomży. - W pobliżu znajduje się też Szkoła Podstawowa nr 5, do której z bezpiecznym dojściem problem mają przede wszystkim dzieci. Drogi na terenie miasta nie są przystosowane do przyjęcia 4000 samochodów ciężarowych na dobę.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jetic

Ta zieloni to najmądrzejszy ruch społeczny na świecie mający na uwadze dobro całej ludzkości, bo przecież życie jednego człowieka=życiu jednej żabki.

Tiry na tory, może od razy samochody na tramwaje (dzięki Bogu u nas się tego nie da zrobić).

Może zamiast pustych haseł i pisanie non stop na necie zacząłbyś robić coś konkretnego i realnego. Proponuj Ci hasło ludzie na rowery. Oo.
Ty wiesz ile to dobra dla ludzkości. Miasta. Samochodów osobowych jest znacznie więcej i produkują więcej zanieczyszczeń niż te Twoje tiry. Dodatkowo jakbyś zapomniał (omijając to, że część podlaskich lokomotyw jest spalinowych) te elektryczne potrzebuje (jak nazwa sama wskazuje, ale dla pewności... ) są na prąd. A ogrom polskiej energii elektrycznej pochodzi ze spalania węgli (czystszej energii to nie ma...). Do tego dołóż, że taki transport będzie trwał bardzo długo (zanim załaduję te ciężarówki i wiesz takie pociągi towarowe to nie jadą nawet 80 na godzinę). Więc co z Twoim świeżutkim mlekiem?? Z owocami innymi tego typu rzeczami, których przydatność do spożycia jest krótka?? Po drugie autostrady, obwodnice nie służą tylko ciężarówkom ( Zresztą wasze hasło jest dość ... hmm... niesprecyzowane, bo TIR to skrót od Międzynarodowy Tranzyt Drogowy - a to są nie tylko ciężarówki, ale także mniejsze samochody dostawcze) służą także ludziom. Więc budowa torów, poprawa już istniejących, zakup wagonów do przewożenie tirów, platform, pociągów... budowa dróg dla samochodów osobowych... w sumie miliardy złotych. Skąd wziąć tyle pieniędzy?? Dolicz do tego budową elektrowni na alternatywne źródła energii (co de facto wiąże się także w integrację w środowisko). Czy to nie przypadkiem utopia??
Jeśli nie to powiedz jak masz to zamiar sfinansować? Skoro i tak już tak fantazjujesz, to pomarz sobie, że jesteś premierem, ministrem finansów, transportu etc. Napisz taki szybki plan (nie musi być szczegółowy). Jeśli zrobisz z tego coś naprawdę realnego przyznam się do błędu i całym sobą będę za wami!!
Bo środowisko jest ważne i każdy o tym wie (prawie) trzeba jednak być realistą.

Więc przestań robić to czego i tak nigdy nie osiągniesz, zacznij walczyć o to by w podlaskim zamiast toreb plastikowych używało się toreb wielokrotnego użytku, które będę łatwe w utylizacji, zachęcaj ludzi do kupowania żarówek energooszczędnych, do wyłączania komputerów, gdy nie pracują etc. Tak naprawdę to to da Ci szybciej jakieś efekty, zmniejszy zanieczyszczenie środowiska niż te Twoje głupie, puste hasła niemożliwe do zrealizowania. Z chęcią Ci pomogę.

Przejrzyj na oczy. Jest wiele do zrobienia. Może nie są to wielkie sprawy, ale na pewno bardzo ważne.

Bo tak naprawdę, rzeczy wielkie zaczynają się od tych małych. Nie na odwrót.

w
www.zieloni-bialystok.w.pl
W dniu 18.05.2008 o 13:55, pionek napisał:

Tiry na tory a zielonych na drzewa (nogami do góry) jako owoce czy szyszki



ZEJDZ Z TEGO DRZEWA TO MOZE ZROZUMIESZ ZIELONYCH BO NA RAZIE CIE PRZERASTAJA:)

HTTP://WWW.TIRYNATORY.PL

a oszusci zamiast budowac obwodnice Łomzy chcieli topic kase w bagnach Rospudy
w
www.zieloni-bialystok.w.pl
W dniu 18.05.2008 o 13:53, pionek napisał:

Ej, komuszki z lomży, a kto się tak u was stara o Via Balticę, przecież żadne z was nie wyjdzie ze swojego mieszkanka przy rzeczywistym ruchu tirów jaki wówczas was dosięgnie.



DLATEGO CHCA MIEC OBWODNICE BO TIRY I TAK JUZ MAJA
t
tir

Tylko TIRY na tory- rozwiązuje problemy. Albo zabetonować kolejowe trasy i będą bezpieczne drogi- po waruniem, że tylko dla TIR-ów.

p
pionek
W dniu 18.05.2008 o 07:37, www.zieloni-bialystok.w.pl napisał:

HTTP://WWW.TIRYNATORY.PLa oszusci zamiast budowac obwodnice Łomzy chcieli topic kase w bagnach Rospudy


Tiry na tory a zielonych na drzewa (nogami do góry) jako owoce czy szyszki
p
pionek

Ej, komuszki z lomży, a kto się tak u was stara o Via Balticę, przecież żadne z was nie wyjdzie ze swojego mieszkanka przy rzeczywistym ruchu tirów jaki wówczas was dosięgnie.

w
www.zieloni-bialystok.w.pl

HTTP://WWW.TIRYNATORY.PL

a oszusci zamiast budowac obwodnice Łomzy chcieli topic kase w bagnach Rospudy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3