Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tysiące ludzi przywitało pierwszy pociąg na dworcu przystrojonym zielenią

sxc.hu
sxc.hu
Pierwszy pociąg przybył do Suwałk 11 grudnia 1897 roku z Grodna. Składał się z dwóch lokomotyw i 16 platform.

Społeczność miasta witała go uroczyście przy moście na Czarnej Hańczy. Ów most i stację kolejową zaczęto budować 18 maja 1897 roku. Suwałki znalazły się na trasie tzw. Kolei Zaniemeńskiej biegnącej od Grodna przez Augustów, Suwałki, Trakiszki do Olity (Alytus) i Oran (Varena).

Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w 1918 roku nieuregulowane stosunki dyplomatyczne z Republiką Litwy spowodowały, że granica polsko-litewska zamknęła możliwość korzystania z odcinka torów kolejowych Suwałki - Orany. Pociągi z Suwałk docierały tylko do Trakiszek. Ponowne otwarcie tej linii na odcinku Suwałki-Szestokai nastąpiło, w co trudno uwierzyć, dopiero 7 lipca 1992 roku.

Podczas I wojny światowej w 1915 roku niemieccy saperzy wybudowali linię Suwałki-Raczki-Olecko, która przez kilka lat po wojnie była nieczynna. Strona polska już w 1920 roku podjęła rozmowy z dyrekcją kolei w Królewcu w sprawie otwarcia ruchu kolejowego przez Raczki. Niestety, Niemcy uznali rozmowy za możliwe dopiero po "wyjaśnieniu stosunków na terenie plebiscytowym".

Uruchomienie linii kolejowej łączącej Polskę z Niemcami na odcinku Raczki-Cimochy nastąpiło 15 maja 1928 roku. Ale bezpośredniego połączenia z Oleckiem Suwałki nie miały przez cały okres międzywojenny. Pociągi do Raczek kursowały trzykrotnie w ciągu dnia.

Po II wojnie światowej linię kolejową Suwałki-Olecko otwarto 24 listopada 1946 roku. "Otwarcie miało charakter niezwykle uroczysty, zwłaszcza w Suwałkach, gdzie pierwszy nadzwyczajny pociąg, którym przybyli: dyrektor OKP-Olsztyn inż. Dudziński w towarzystwie licznych urzędników kolejowych, wicewojewoda białostocki ob. Białkowski, wiceprzewodniczący WRN ob.

Saciłowski i naczelnik Wydziału Komunikacyjnego Urzędu Wojewódzkiego inż. Zasztowt, był witany owacyjnie przez kilkutysięczne tłumy ludności, zgromadzone na dworcu, przystrojonym zielenią i flagami narodowymi. Po przybyciu pociągu na dworzec przedstawiciele władz wygłosili okolicznościowe przemówienia. (...) Odbudowa linii kosztowała bardzo wiele pracy, a to przede wszystkim dlatego, że trzeba było przy tym zbudować na trasie Olecko-Suwałki, wynoszącej około 50 km, aż 7 mostów".

Połączenie z Warszawą przez Ełk i Białystok uzyskały Suwałki 13 lutego 1947 roku.
Najtrudniej było o połączenie z Białymstokiem przez Augustów. Regularną komunikację otwarto 29 czerwca. Pierwszy pociąg z Suwałk przez Augustów i Sokółkę do Białegostoku przejechał dopiero 15 XII 1963 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna