Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy powstanie linia kolejowa CPK nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko? Dobiegają końca prace nad analizą wielokryterialną

Jakub Wróblewski
Jakub Wróblewski
Dobiegają końca prace nad analizą wielokryterialną linii kolejowej nr 29 CPK nad odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Dobiegają końca prace nad analizą wielokryterialną linii kolejowej nr 29 CPK nad odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Fot. Lukasz Kaczanowski/Polska Press/zdjęcie poglądowe
Co dalej z linią kolejową nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko? Dobiegają końca prace nad analizą wielokryterialną wszystkich czterech branych pod uwagę propozycji przebiegów linii. Początkowo wariant inwestorski miał zostać wybrany w pierwszym kwartale 2023 roku. Obecnie przyszłość CPK zależy od nowego rządu oraz pełnomocnika ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wybór wariantu inwestorskiego linii kolejowej 29

Wariant inwestorski ma zostać wybrany spośród czterech propozycji przedstawionych wcześniej. W maju oraz czerwcu 2022 roku odbywały się konsultacje społeczne, których celem było doprecyzowanie czterech wariantów proponowanych tras. Wybór wariantu inwestorskiego jest niezbędny do wydania decyzji środowiskowej. Pierwotnie wariant inwestorski miał zostać wybrany w pierwszym kwartale 2023 roku. Zmiana terminu ogłoszenia wariantu inwestorskiego wynika z przedłużających się prac po stronie wykonawcy studium wykonalności czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).

Zobacz też:Łomża. Poślizg w wyborze wariantu inwestycyjnego linii kolejowej na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko

Przyczyny opóźnienia

Ogłoszenie wariantu inwestorskiego linii nr 29 rzeczywiście opóźniło się z uwagi na braki w dokumentacji przygotowywanej przez wykonawcę studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ), czyli w uproszczeniu: studium wykonalności. Kluczowa dla wyboru wariantu jest analiza wielokryterialna wszystkich czterech branych pod uwagę propozycji przebiegów linii. Prace nad nią powoli dobiegają końca. Mamy nadzieję, że w porozumieniu z pełnomocnikiem rządu ds. CPK wybrany wariant zostanie ogłoszony w jak najszybszym terminie - poinformował Konrad Majszyk rzecznik prasowy CPK.

Dzięki kolejowej „szprysze” nr 3 do sieci pasażerskich połączeń dalekobieżnych włączone zostaną Łomża, Kolno, Pisz i Orzysz. Dzisiaj do Łomży i Orzysza dojeżdżają tylko pociągi towarowe, a Kolno nie ma w ogóle dostępu do kolei. Prawie 60-tysięczna Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej.

Dlaczego budowa linii jest istotna?

Skupiamy się na zadaniu inwestycyjnym i dążymy do realizacji powierzonych nam zadań. Budowa linii 29 jest ważną inwestycją, która włączył Łomżę do sieci kolejowej i umożliwi połączenie tego regionu z centrum kraju. Linia może mieć też strategiczne znaczenie z uwagi na jej położenie na wschodniej flance NATO, sąsiedztwo baz wojskowych i jako uzupełnienie dla polskiego odcinka Rail Baltica - wyjaśnił rzecznik CPK.

Jaka będzie przyszłość CPK?

Negatywnie o projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego wielokrotnie wypowiadali się politycy reprezentujący tzw. "Koalicję 15 października". Przed wyborami padały różne propozycje. Politycy postulowali całkowitą rezygnację z CPK, czy też pozostawienie inwestycji kolejowych. W swoim expose premier Donald Tusk zapowiedział audyt CPK, który ma zdecydować o przyszłości projektu. Pełnomocnikiem rządu ds. CPK został Maciej Lasek, który wielokrotnie wypowiadał się krytycznie na temat CPK.

Posłanka Platformy Obywatelskiej z Łomży Alicja Łepkowska-Gołaś podkreśla, że wszelkie inwestycje przyczyniające się do rozwoju naszego regionu są wysoce pożądane, a tym bardziej te w infrastrukturę transportową.

Centralny Port Komunikacyjny, o który Pan pyta jest jednak projektem budzącym wątpliwości wielu ekspertów a poprzedni rząd PiS-u oprócz wydania setek milionów złotych na posady swoich działaczy, nie zrobił w tym temacie nic konkretnego. W obecnej chwili trwają analizy i konsultacje na których wynik czekamy z niecierpliwością. Deklaruję, że w przypadku utrzymania projektu będę lobbować, aby budowa linii kolejowej nr 29 Odc. OSTROŁĘKA – ŁOMŻA – PISZ – GIŻYCKO została zrealizowana - poinformowała nas posłanka Alicja Łepkowska-Gołaś.

Zobacz też:Nielegalny salon gier hazardowych w Łomży. Sześć automatów do gier zajętych przez podlaską KAS

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna